|
||||
Tal i Sala Stampa angående Encyklikan Deus Caritas Est | ||||
|
Allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader (Matt 18:19). Denna högtidliga försäkran som Jesus gav sina lärjungar ligger också till grunden för vår bön. Idag har vi inlett ”Böneveckan för kristen enhet”, som numera blivit tradition och som är ett viktigt evenemang som reflekterar det tråkiga i att våra kristna trosinriktningar förblir delade och som ger oss anledning att tillsammans be Jesus att ”alla skall bli ett och att världen skall komma till tro” (Joh 17:21). Även vi gör det i dag, tillsammans med en stor mängd människor i hela världen. Bönen för kristen enhet utgör en del av kärnan som andra Vatikankonciliet kallar ”själen i hela den ekumeniska rörelsen” (Unitatis redintegratio, nr 8) . Denna kärna omfattar just de offentliga och privata bönerna, hjärtats omvändelse och livets helgelse. Denna vision leder rakt in i det som är ekumenikens kärna – att lyda Evangeliet och utföra Guds vilja med Guds nödvändiga och effektiva hjälp. Koncilet förklarade tydligt detta för de troende när det sade: ”Ju mer intimt vi kommer att vara förenade med Fadern, med Ordet och med den Helige Ande, desto starkare kommer vi att kunna skapa ömsesidiga broderliga relationer (ibid nr 7). De element som trots den förblivande söndringen ännu förenar de kristna, skapar en möjlighet att låta en gemensam bön gå upp till Gud. Denna gemenskap i Kristus bär upp hela det ekumeniska arbetet och anvisar själva ändamålet med att vi söker nå enhet mellan alla kristna i Guds kyrka. På så sätt skiljer sig den ekumeniska rörelsen från alla andra försök till dialog och till relationer med andra religioner och ideologier. Även här var det nödvändigt att lära ut vad andra Vatikankonciliets dekret om ekumeniken lärde: ”I denna rörelse för enhet, som kallas ekumenik, deltar de som åkallar treenigheten och som bekänner sig till tron på Jesus, Herre och Frälsare” (ibid nr 1). De gemensamma bönerna som tas upp över hela världen, särskilt under denna period, och framför allt runt pingsten, uttrycker dessutom viljan till gemensam ansträngning för att en full gemenskap skall kunna uppstå mellan alla kristna. Dessa gemensamma böner ”är utan tvivel ett mycket effektivt verktyg för att söka utverka enhetens nåd” (ibid nr 8). Med detta uttalande sammanfattar andra Vatikankonciliet innehållet i det som Jesus säger till lärjungarna när han försäkrar dem att om två kommer överens om något på jorden och ber vår Fader som är i himlen om det, kommer han att ge dem det, ty ”där två eller tre är samlade i hans namn där är han mitt ibland dem”. Efter uppståndelsen försäkrar han dem ånyo att han alltid kommer att vara med dem ”alla dagar till tidens slut” (Matt 28:20). Jesu är närvarande i denna lärjungarnas församling och han är närvarande i vår bön, och gör att den blir verksam. Till den grad att han lovar att ”allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen.” (Matt 18:18). Men vi begränsar oss inte till att bara uttolka. Vi vill också tacka Herren för den nya situation som vi så mödosamt skapat inom de ekumeniska relationerna med de kristna och att vi återfunnit broderskapet genom de starka band av solidaret vi skapat, genom den ökade känslan av gemenskap som vi – visserligen på ett ojämlikt sätt – uppnått genom de olika dialogerna. De utgör lika många anledningar till att tacka Honom. Och det finns ännu så mycket att hoppas på och att göra. Låt oss aldrig glömma att Gud redan har givit mycket som hjälper oss att gå vidare på vägen som leder till enhet. Därför är vi tacksamma för alla dessa gåvor. Vi har framtiden inför oss. Den helige Fadern Johannes Paulus II i lyckligt minne – som gjorde så mycket för ekumeniken och led så mycket för den – lärde oss ”att känna igen hur mycket Gud redan har givit oss är villkoret för att vi ännu skall bli i stånd att ta emot det som fattas för att vi skall kunna nå fram till en fullständig enhet genom ekumenikens ansträngningar (Ut unum sint nr 41). Låt oss därför, kära bröder och systrar, fortsätta att be. Vi inser nämligen att den heliga målet vi föresatt oss, som betyder återställandet av de kristnas enhet, överstiger våra stackars mänskliga krafter och att den slutgiltiga enheten är en gåva från Gud. I denna bemärkelse och med de djupaste känslor följer jag nästa onsdag, den 25 januari, som är dagen för aposteln Paulus omvändelse, i Johannes Paulus II:s fotspår till basilikan San Paolo fuori le Mura för att be med våra ortodoxa och protestantiska bröder. För att be och samtidigt tacka för allt som Herren har givit oss, och be att Herren leder oss på vägen till enhet.
(Från VIS)
|
|||
|
=============================== KATOLSK OBSERVATÖR 2005 All rights reserved |