Sveriges kristna råd har i år  inbjudit många representanter för olika kyrkor och arrangerat ett 70 tal  seminarier med olika innehål. I en vecka  har det funnits olika aktiviteter med tema ekumenik. Det var 100 år sedan Svenska  kyrkans ärkebiskop Nathan Söderblom samlade kyrkoledare till The  Universal Christian Conference on Life and Work. Ett stort antal  internationella företrädare för ortodoxa och protestantiska kyrkor samlades. Bland  de som kommit kan noteras Hans All-Helighet ekumeniska patriarken Bartholomew I, ärkebiskop av Konstantinopel och Nya Rom och Hans helighet Mor Ignatius Aphrem II från syrisk-ortodoxa kyrkan.  
       
      lI fredags läste ärkebiskop Flavio Pace upp ett  budskap från påve Leo XIV till deltagarna i Ekumeniska veckan i Stockholm med  anledning av hundraårsminnet av det ekumeniska mötet 1925: Han  skriver bland annat:  
      
        År 325 samlades biskopar från hela den då kända  världen i Nicaea. Genom att bekräfta Jesu Kristi gudomlighet formulerade de  trosbekännelsens ord att han är “sann Gud av sann Gud” och “av samma väsen (homoousios) som Fadern.” På så sätt gav de uttryck åt en tro  som fortsatt förenar kristna. Detta koncilium var ett modigt tecken på enhet  mitt i olikheterna – ett tidigt vittnesbörd om övertygelsen att vår gemensamma  bekännelse kan övervinna splittring och främja gemenskap. 
       
      Att påven Pius IX avvisade mötet 1925  var välmotiverat: Det fanns en underliggande tanke inför mötet om en  hållning av ”minsta gemensamma nämnare”: en världsvid, religiös ”enhet”, där  alla skulle kunna enas om några få grundläggande trosföreställningar men  ”tillåtas vara olika” i andra. Påven menade att dessa religiösa liberaler  uppenbarligen       
        ”hoppas att alla nationer, fastän de i själva verket skiljer sig  åt i religiösa frågor, ändock utan svårighet skall kunna ledas till broderlig  överenskommelse om vissa läropunkter, som kan bilda gemensam bas för det  andliga livet” (Mortalium animus 2). 
     
    Påven Pius IX regagerade mot en falsk ideologi, som uttrycker att  sanningen inte är uppenbarad, utan vi kan bara ana den, och gissa oss fram.  Denna tanke manifesterades sedan i den sk gren-teorin, att alla kyrkor är lika  värda, då de är lika bristfälliga. Den sanna kyrkan kan uppstå bara genom att  man enas om detta. Först då kan ”trädet” synas. Han kunde inte leda kyrkan in i  detta tvivel på dess verkliga fullhet och sanning som uppenbarats för oss genom  skrift och tradition. 
          Men nu skriver alltså påve Leo XIV att  
    
       
        Söderbloms övertygelse var att ”tjänandet förenar.” Han  uppmanade därför sina kristna bröder och systrar att inte vänta på samförstånd  i varje teologisk fråga, utan att förenas i ”praktisk kristendom” – att  tillsammans tjäna världen i strävan efter fred, rättvisa  och mänsklig värdighet. 
       
        Mötet i Stockholm har handlat om mycket mellan himmel och jord. Endast en liten del av seminarierna har berört  själva tron. Men en del har tagit upp hur kyrkorna kan  samarbeta i olika frågor på ett världskligt plan snarare än ett teologiskt. Det  är så man måste se det. 
    Hela påvens brev. 
       
      Red. 
    20250824  
       
      Se även: Är ekumeniken en irrlära?  
      
       |