![]() |
||||
|
||||
|
||||
|
av Roberto de Mattei
För att reda ut den förvirring som dokumentet skapade var ett samtal mellan Diane Montagna och kardinal Víctor Manuel Fernández, prefekt för Kongregationen för trosläran, mycket lägligt. Vatikanisten publicerade det den 27 november på sin Substack-sida. I sitt svar till journalisten förklarade kardinal Fernández att uttalandet i nr. 22 i den läromässiga noten Mater Populi fidelis – enligt vilket det ”alltid är olämpligt” att använda titeln Co-redemtrix (”medåterlöserska”) för att definiera Marias medverkan i Kristi förlossningsverk – avser uteslutande den officiella användningen av titeln ”Co-redemtrix”, det vill säga i liturgiska texter och dokument från Heliga stolen, men omfattar inte privat fromhet eller teologiska diskussioner bland de troende.
Kardinalen bekräftar notens provisoriska karaktär med följande ord: ”Detta uttryck (Co-redemtrix]) kommer inte att användas varken i liturgin, det vill säga i liturgiska texter, eller i officiella dokument från Heliga stolen”, men
Det uttryck som inte är lämpligt att använda ”varken i liturgiska texter eller i officiella dokument” kan lagligen användas i allt utanför detta begränsade område. Förbudet gäller endast den ”officiella” sfären. Om en grupp troende ”förstår uttryckets sanna innebörd” (dvs. Marias underordnade samarbete med Kristus), ”har läst dokumentet och instämmer i dess innebörd”, kan den faktiskt fritt använda titeln Co-redemtrix.
Slutsatsen är att de troende förblir fria att tro på och främja sanningen att Maria alltid har varit medförlosserska och medlarinna av alla nådegåvor, och att de arbetar för att dessa sanningar ska proklameras som trosdogmer. Om användningen av titeln Co-redemtrix inte var olämplig i det förflutna, kanske den inte är det i morgon. Sanningen om Marias medling, tillhör även om den aldrig har proklamerats som dogm, kyrkans läromässiga arv. Noten från Kongregationen för trosläran medger detta, men begränsar dess användning till nutiden och till vissa omständigheter. Men just av denna anledning kan denna marianska titel, även om den ännu inte är en officiell dogm för kyrkan, bli det i framtiden. Och noten från Kongregationen för trosläran utesluter inte denna möjlighet, och kan inte heller utesluta den. Den dogmatiska definitionen av den obefläckade avelsen går tillbaka till 1854 och den om himmelsfärden till 1950. Från och med dessa datum hamnar varje katolik som förkastar dessa sanningar i kätteri, men Vår Fru har ”alltid” varit obefläckad och upptagen till himlen. På samma sätt är vi fria att inte bara tro att Vår Fru alltid har varit medförlosserska och medlarinna av alla nådegåvor, utan också att arbeta med all vår kraft för att se till att dessa sanningar så snart som möjligt proklameras som trosdogmer, så att varje katolik är skyldig att för alltid tro på det som för närvarande anses olämpligt men som alltid har varit sant. Fader Maurizio Gronchi, sakkunnig i Kongregationen för trosläran, som presenterade dokumentet tillsammans med kardinal Fernández, sade dock till ACI Prensa den 19 november att ”det inte var möjligt att hitta mariologer som var villiga att samarbeta”, och påpekade att varken medlemmarna av den påvliga teologiska fakulteten Marianum eller medlemmarna av den påvliga internationella Marianska akademin deltog i presentationen hos jesuiternas kuria, en ”tystnad” som enligt hans mening ”kan tolkas som oenighet”. En indirekt bekräftelse på förekomsten av denna oenighet kom från en välkänd mariolog, fader Salvatore Maria Perrella, OSM, som uttalade att Mater Populi Fidelis ”borde ha utarbetats av personer med kompetens i ämnet”, som om han ville säga att dokumentet hade utarbetats av personer som saknade mariologisk kompetens och, med all respekt, också saknade förmåga att använda logik på rätt sätt... Men eftersom vi nu vet att avsikten med Mater Populi Fidelis inte är att införa godtyckliga begränsningar för marianisk fromhet eller att förneka Marias deltagande i Kristi försoningsverk, och att ”förbudet” endast gäller den officiella användningen av titeln ”Co-redemtrix” i liturgiska texter och i Läroämbetets handlingar, utan att omfatta privat fromhet eller teologiska debatter, finns det då något bättre tillfälle att gå in i arenan?
20251207 Se även:
|
|||