191 – Clemens av Alexandria, Paidagogus (Läraren):
"Att idka samlag utan annat syfte än barnalstring är att göra våld mot naturen.”
419 – Den helige Augustinus – De nuptiis et concupiscentia (Om äktenskap och sexuellt begär):
"Jag antar alltså att även om du inte ligger (med din fru) i syfte att alstra barn, så hindrar du ändå inte denna alstring genom en ond bön eller en ond handling. De som gör detta är – trots att de kallar sig man och hustru – inte man och hustru. De lever inte i äktenskapets sanna verklighet utan täcker med ett respektabelt namn något som är skamligt. Ibland leder denna lustfyllda brutalitet eller brutala lust att de till och med skaffar gifter som hindrar befruktning... Jag försäkrar dig, att om både mannen och hans hustru handlar på detta sätt, då är de inte gifta, och om de handlade så ända från början av sin relation, då är de inte förenade i äktenskap utan i ömsesidig förförelse. Om de inte båda handlar så, utan bara en av dem, då vågar jag påstå att antingen är hustrun på sätt och vis sin makes sköka eller är han sin hustrus äktenskapsbrytare”
1930 – Påve Pius XI - Casti Conubii (Om det kristna äktenskapet):
Varje bruk av äktenskapet som utövas på så sätt att den äktenskapliga akten med vilja hindras att fullbordas i dess naturliga syfte, som är att alstra nytt liv, är en skymf mot Guds lag och naturens, och de som hänger sig åt ett sådant begär får finna sig i att bära stämpeln av att ha begått en allvarlig synd.”
1965 – Andra Vatikankonciliets pastorala konstitutionen om kyrkan i den moderna världen - Gaudium et Spes (51):
På grundval av dessa principer må kyrkans barn inte använda sig av metoder för barnbegränsning som Läroämbetet befunnit stå i motsats mot dess uttydning av den gudomliga lagen.
1968 AD - Pope Paul VI - Humanae Vitae (Om det mänskliga livet):
I sanning, om det ibland är tilltåtet att finna sig i ett mindre ont för att undvika ett större och därmed gynna det större goda, så är det inte tillåtet, ens av mycket allvarliga skäl, att göra ont på det att gott må följa av detta. Det skulle betyda att man gör till en positiv viljeakt något som i sitt innersta väsen är en oordning och därför ovärdigt människan, även om syftet har varit att säkerställa eller gynna det som är gott för individen, familjen eller samhället. Därav följer att det är ett mistag att tro att en äktenskaplig akt som avsiktligt gjorts ofruktbar och sålunda till sitt innersta väsen är orättfärdig, skulle kunna göras till något rättskaffens, om man ser till helheten i det fruktbara äktenskapliga livet.
1988 - Kardinal Joseph Ratzinger – Brev angående AIDS:
-- "Att söka lösningen till problemet med infektion genom att gynna användandet av preventivmedel innebär endast att man tar in på en väg som inte endast är otillräcklig och otillförlitlig rent tekniskt sett, men även – och detta är det viktigaste – oacceptabel ur moralisk synvinkel. En sådan uppmaning till ’säkert” eller åtminstone ’säkrare’ sex – som det kallas – tar inte hänsyn till den verkliga anledningen till problemet, som är uttrycken vi finner i ”det eftergivna samhället”, vilka – såväl på det sexuella planet som på andra plan där det råder missbruk – fräter sönder människans moraliska virke.”
1993 - John Cardinal O'Connor, Ärkebiskop av New York – Vad gör vi med de unga? - i Catholic New York:
"Jag tänker inte argumentera att många kondomer är undermåliga eller används fel eller inger en falsk säkerhet, så att ungdomarna till slut får AIDS eller könssjukdomar eller blir gravida. De argumenten är absolut sanna, men det finns mycket tyngre argument mot att tvinga på ungdomarna kondomer. Det är fel! Det förstör tusentals ungdomar. Det säger dem att de inte har något personligt ansvar för sina handlingar. Det säger dem att de verkliga syndarna är de som nekar dem kondomer. Det säger: ”Det är inte ditt fel att du får AIDS eller ger någon AIDS. Felet är hos dem som försöker pressa in moraliska värden i din själ – dessa mördare – dessa katolska präster och biskopar, dessa protestanter och judar och muslimer som tror på den Gudomliga lagen och personligt ansvar”.
1996 - påve Johannes Paulus II:
"Humanae Vitaes moraliska norm
tillåter inga undantag".
2000 - Fr Jacques Suaudeau – L’Osservatore Romano:
Användandet av kondomer, som jag sade i min artikel, ”kan inte anges som en modell som leder till humanisering och utveckling”. Det är nämligen alltid uttryck för en inneboende objektiv förvirring på det moraliska planet.
2001 - Ärkebiskop Javier Lozano Barragan - L'Osservatore Romano:
Beträffande sexuellt överförbara sjukdomar är det bästa och mest effektiva förebyggandet att ta emot träning i de äkta värdena vi finner i livet, kärleken och sexualiteten.
2001 – Slutrapport vid Generalförsamlingens 26:e särskilda sammanträde:
Den heliga Stolen önskar understryka att beträffande användandet av kondomer som ett medel till att förhindra HIV-infektion har den inte på något sätt frångått sin moraliska ställning.
2008- Påven Benedikt XVI:
"Sanningen som uttrycks genom Humanae Vitae förändras inte. Tvärtom. I ljuset av vetenskapliga upptäckter blir dess lära mer relevant och stimulerar till reflektion över dess inneboende värden."