Biskop Andreas Laun, Salzburg,
förklarar påvens yttrande om kondomer :
Kondomer är ingen verklig moralisk lösning, sade påven Benedikt. ”Om det råder fara för att den ena partnern smittar den andra, kan det i en del fall ändå vara det första steget till en mänsklig sexualitet som levs annorlunda (utanför äktenskapet, övers.anm.).”
Som konkret exempel nämner påven en prostituerad som på detta sätt kan utveckla ett medvetande ”att man inte får göra allt vad man vill”! Detta uttalande får hela världens press att råka i hänryckning och vi ser: Påven ””luckrar upp kondomförbudet”, och andra rubriker av samma slag. Vilken triumf för ”de andra”, äntligen ger den oresonliga kyrkan efter?
Man frågar sig förundrat varför den kyrkliga läran är så viktig för dessa människor, när de hur som helst inte bryr sig om den och anser det kyrkan lär ut för att vara dumheter? Eller finns det i hela världen ändå en aning, om än förträngd, att kyrkan har att göra med Gud och att hon lär ut det som är sant? Men en sak är säker: Påven har inte frångått det som han sade för en tid sedan om födelsekontroll: ”Det går inte att rucka på sanningen!”
Lika sant är det som han nu sade och den som önskar veta det har redan vetat detta sedan länge och sagt det, så som jag till exempel gjort i mina föreläsningar. Men om läran som vi finner i encyklikan Humanae vitae om födelsekontroll har detta påvens yttrande absolut inget att göra! Ty den äktenskapliga kärleken, som talar om Humanae vitae, skiljer sig vida från ett bordellbesök! Man jämför ju inte heller bärandet av handskar som skydd mot frost med det förnuftiga bruket av handskar vid ett inbrott, för att inte händerna ska skadas när man trycker in ett fönster! Det är inte heller så att kyrkan ”tillåter” prostituerade mera än man gör de gifta paren och detta av flera skäl: Det första är att kyrkan inte kan ”tillåta” det som är emot Guds ordning.
För det andra känner de prostituerade i allmänhet inte kyrkans lära och följer den inte heller, om de gjorde det vore de inga prostituerade. För det tredje brukar inte kyrkan ge råd för hur man ska ”synda på ett säkert sätt”!
Det enda som är sant är att påven sagt: För att minska faran för smitta när man syndar – kondomen innebär inte något mer än att risken minskar något – är ingen ytterligare synd, utan förnuftigt och kanske ett första steg som får de berörda att förstå att de äger ansvar och kanske ger dem en ny förståelse för vad kärlek är!
Låt oss för säkerhets skull även säga detta: När en katolik menar att en påves uttalande är till för att peka på missförhållanden och därför borde han inte ha sagt detta, då får han inte bara tänka det utan också säga det! Men katoliken får inte därav dra slutsatsen att påven avfallit från kyrkans lära! Han måste lugna sig, påven är och förblir katolik!
Till slut vill jag även säga detta: Påvens uttalande gäller bara människor som praktiserar sexualiteten långt ifrån den äktenskapliga. Och ännu en sak: När kyrkan säger nej till preventivmedel är det för att man vill skydda den äktenskapliga kärleken och visa att Bibelns ”må de bli ett kött” är något verkligt. Det handlar inte om svar på andra frågor som kan finnas i livet. Eftersom kyrkan är viktig för alla människor, riktar hon sig också till prostituerade och även till människor som begår än värre synder än detta, hon riktar sig helt enkelt till alla syndare – alltså även till er och mig!
20101122
Från Kath.net
Biskop Andreas Laun är auxiliärbiskop av Salzburg. Han har tidigare väckt visst uppseende genom att mena att gayrörelsernas framgångar leder till en en konstlad homosexualisering av hela samhället och han har bestämt emotsatt sig att män med homosexuell läggning ska tas emot på prästseminarierna, även under löften om strikt celibat.
Övers. NH
Se även:
Has Benedict XVI changed Church teaching on condoms?
The truth about condoms
|