Katolska präster och lekmän
kräver tillbakadragande av "Fiducia Supplicans"


av Edward Pentin

 

En grupp på 90 katolska präster, forskare och författare har utfärdat en vördnadsfull vädjan till kardinaler och biskopar och uppmanar dem att omedelbart förbjuda tillämpningen av Fiducia Supplicans i sina stift, och att be påve Franciskus att "brådskande dra tillbaka" dokumentet.

I ett uttalande (fulltext nedan) som utfärdades idag, högtiden för Herrens presentation, säger undertecknarna att deklarationen, som godkände välsignelsen, inom vissa gränser, av samkönade par och andra som lever i relationer som inte överensstämmer med kyrkans undervisning , står i "direkt opposition" till kyrkans traditionella lära om äktenskap, trots dess påståenden om motsatsen.

Undertecknarna lyfter fram de många biskopskonferenserna, brödraskapen för präster och andra som offentligt har motsatt sig Vatikanförklaringen sedan den publicerades den 18 december, och säger att "aldrig i den katolska kyrkans historia har ett dokument från det romerska läroämbetet upplevt ett sådant ett starkt avslag.”

Däremot påpekar de att dokumentet har "mottagits mycket positivt av de få biskopsstift och prelater som i årtionden öppet har förespråkat en förändring av doktrinen om sexualmoral."

Undertecknarna kritiserar deklarationen för att föreslå själavård som "inte överensstämmer med läran", vilket resulterar i att en "annan doktrin" undervisas. Kyrkans traditionella lära, betonar de, måste betraktas som ofelbar och oföränderlig eftersom den är "grundad på Skriften och traditionen" och är en "lära om naturlagen, som inte tillåter någon förändring."

En välsignelse, fortsätter de, är ett "naturligt tecken" på "godkännande av det som välsignas", och de avvisar försök i förklaringen att skilja ett "par" från "union" eftersom ett "par är ett par på grund av föreningen " som ger den existens." De hävdar också att deklarationens insisterande på att välsignelsen inte är en liturgisk ceremoni "inte ändrar handlingens karaktär, eftersom den centrala och väsentliga gesten kvarstår."

Sådana välsignelser, varnar undertecknarna, förmedlar till världen att dessa relationer nu är "acceptabla inför Gud", och att den katolska kyrkan "äntligen har utvecklats och nu accepterar homosexuella förbindelser och, mer allmänt, utomäktenskapliga förbindelser."

Det utbredda förkastandet av dokumentet i kyrkan är därför berättigat, menar de. Vad som "definitivt inte är försvarligt", tillägger de, är att kardinaler och biskopar "förblir tysta", och därigenom tillåter förstärkningen av en skandal som redan är "allvarlig och offentlig" och med felet som kommer från den heliga stolen.

Framför allt varnar de för att "de små, de enkla trogna" skandaliseras "som inte har något sätt att orientera sig och försvara sig mot denna förvirring."

De ber därför "allvarligt" kardinaler och biskopar att utföra två uppgifter: "Förbjud omedelbart tillämpningen av detta dokument" i deras stift, och att be påven "direkt" att "brådskande dra tillbaka detta olyckliga dokument" som "uppenbarligen producerar en allvarlig skandal."

Påven, menar de, "behöver akut" en "broderlig rättelse" i hopp om att han ska "rädda sitt pontifikat och sin egen person från en fläck som annars skulle kunna tynga honom outplånligt, inte bara i historien utan i evigheten."

***

Författarna till uppropet inbjuder pastorer, präster, forskare, professorer, läkare och andra kvalificerade personer att lägga till sina namn till de nuvarande undertecknarna, och ange deras namn, kvalifikationer, befattning och plats senast den 15 februari till filialappeal@gmail.com . En definitiv lista över alla undertecknare kommer sedan att publiceras den 17 februari.

Edward Pentin

***

Till alla kardinaler och biskopar i den katolska kyrkan


Era Eminenser, Era Excellenser:

Vi, undertecknade katolska präster, forskare och författare, skriver till er med anledning av det senaste dokumentet som publicerats av Dicastery for the Doctrin of the Faith, Fiducia Supplicans , som har orsakat så mycket skandal i kyrkan under denna senaste jul.

Som är allmänt känt har en relevant del av världsbiskopsämbetet praktiskt taget förkastat det, på grund av dess uppenbara brott med Skriften och kyrkans tradition. Tjugo biskopskonferenser, dussintals enskilda prelater och till och med kardinaler med de högsta positionerna, såsom kardinal Müller och kardinal Sarah, har uttryckt en otvetydig fördömande dom. Så har också Storbritannien, USA och australiensiska katolska prästerskap. Aldrig i den katolska kyrkans historia har ett dokument från det romerska magisteriet mötts av ett så starkt avslag.

Trots dess uttryckliga återbekräftelse av kyrkans traditionella lära om äktenskap, visar det sig faktiskt att den pastorala praxis som dokumentet tillåter står i direkt motsats till den. Så mycket att dokumentet har mottagits mycket positivt av de få biskopsämbeten och prelater som i decennier öppet förespråkat en förändring av doktrinen om sexualmoral. Det är uppenbart att det praktiska budskapet som denna nya deklaration förmedlar är mycket mer i linje med programmet och idéerna hos dem som vill ändra doktrinen, än med själva doktrinen som dokumentet påstår sig behålla intakt.

Dokumentet försöker effektivt införa en åtskillnad mellan lära och liturgi å ena sidan och pastoral praktik å andra sidan. Men detta är omöjligt: ​​i själva verket förutsätter själavård, precis som all handling, alltid en teori och därför, om själavård utför något som inte motsvarar doktrinen, är det som faktiskt föreslås en annan doktrin .

Ett pars välsignelse (oavsett om det är "liturgiskt" eller "pastoralt") är så att säga ett naturligt tecken. Den konkreta gesten säger något naturligt och har därför en naturlig, omedelbar kommunikativ effekt, som inte kan förändras på konstgjord väg av dokumentets verbala förbehåll . En välsignelse som sådan, på mänsklighetens universella språk, innebär alltid ett godkännande av det som välsignas.

Därför är det konkreta tecknet som ges med sådan välsignelse inför hela världen att "oregelbundna par", både utomäktenskapliga och homosexuella, enligt den katolska kyrkan, nu skulle vara acceptabla för Gud, just i den typ av förening. som specifikt konfigurerar dem som par. Det är inte heller meningsfullt att skilja "par" från "union", som kardinal Fernández har försökt att göra, eftersom ett par är ett par på grund av föreningen som ger existens åt det.

Det faktum att andra betydande och oavsiktliga omständigheter som tidpunkt, plats eller prydnadsföremål som blommor och bröllopskläder är undantagna från handlingen ändrar inte handlingens karaktär, eftersom den centrala och väsentliga gesten kvarstår. Dessutom vet vi alla av erfarenhet vad sådana "begränsningar" är värda och hur länge de varar.

Faktum är att en präst ger en välsignelse till två personer som presenterar sig själva som ett par, i sexuell mening, och just ett par som definieras av dess objektivt synda förhållande. Därför – oavsett avsikter och tolkningar av dokumentet, eller de förklaringar prästen kan försöka ge – kommer denna handling att vara det synliga och påtagliga tecknet på en annan lära, som strider mot traditionell lära.

Låt oss komma ihåg att den traditionella doktrinen i ämnet måste anses ofelbar , eftersom den otvetydigt bekräftas av Skriften och traditionen, en universell och oavbruten tradition, ubique et semper . Och man måste komma ihåg att detta är en naturrättsdoktrin, som inte tillåter någon förändring.

I praktiken kommer de troende inte ens att vara medvetna om de subtila teoretiska motiveringar som införts av deklarationen, än mindre de som lades till i det nyligen gjorda förtydligandet av deklarationen. Budskapet som effektivt lanseras, och som Guds folk, och hela världen, oundvikligen kommer att registrera sig och redan registrerar sig är att: Den katolska kyrkan har äntligen utvecklats och accepterar nu homosexuella förbindelser, och, mer allmänt, utomäktenskapliga förbindelser .

Denna situation motiverar fullt ut det beslutade avslaget av så många biskopskonferenser, så många prelater, så många forskare och så många vanliga lekmän. I detta sammanhang är det definitivt inte försvarligt, särskilt inte för en kardinal eller en biskop, att tiga, eftersom den skandal som redan har inträffat är allvarlig och offentlig, och om den inte stoppas kommer den att förstärkas mer och mer. . Hotet blir inte mindre utan allvarligare, eftersom felet kommer från den romerska stolen, och är avsett att skandalisera alla de troende, och framför allt de små, de enkla troende som inte har något sätt att orientera sig och försvara sig i denna förvirring: "Den som förolämpar en av dessa små som tror på mig, det vore bättre för honom om en åsnas kvarnsten hängdes runt hans hals och han dränktes i havets djup" ( Mt 18,6).

Prästerna och alla de som har ett visst ansvar i kyrkan har konstituerats som vaktposter: ”Om väktaren ser svärdet komma och inte blåser i hornet, så att folket inte varnas, och när svärdet kommer dödar han en av dem, han kommer att gå under för hans skull, men jag vill be väktaren att stå till svars för hans blod” ( Ez. 33,6).

Mot bakgrund av ovanstående ber vi dig varmt att:

(1) Följ det modiga exemplet från så många bröder biskopar runt om i världen: vänligen förbjud omedelbart tillämpningen av detta dokument i ditt stift.

(2) Be påven direkt att omedelbart dra tillbaka detta olyckliga dokument, som strider mot både Skriften och kyrkans universella och oavbrutna tradition och som helt klart skapar en allvarlig skandal.

I detta svåra ögonblick skulle ett tydligt sanningsord vara det bästa exemplet på din trofasta och modiga hängivenhet till Guds folk som anförtrotts dig, ett tecken på trohet mot påvedömets sanna uppdrag och samtidigt den bästa hjälpen för påven själv, en vältalig "broderlig rättelse", som han brådskande behöver under denna sista och mest kritiska period av sitt pontifikat och förmodligen av sitt liv. Om du agerar snabbt finns det fortfarande ett visst hopp om att han kan rädda sitt pontifikat och sin egen person från en fläck som annars skulle kunna tynga honom outplånligt, inte bara i historien, utan i evigheten.

Inbjudan: Biskopar, präster, forskare, professorer, läkare och andra kvalificerade personer kan skicka in sina underskrifter till denna lista under de kommande två veckorna. Ange ditt namn, kvalifikationer, position och plats senast den 15 februari till filialappeal@gmail.com . En definitiv lista över alla undertecknare kommer sedan att publiceras den 17 februari.



Lista över undertecknare (från och med 2 februari)
Edmund P. Adamus, MA, sekreterare för undersökningskommissionen om diskriminering av kristna, Storbritannien
Wolfgang R. Ahrens, PhD Philosophy, Chile
Sergio González Arrieta, MA i klassiker och historia, Chile
Gil Bailie, grundare och ordförande för Cornerstone Forum
Dr Heinz -Lothar och Raphaela Barth, Bonn, Tyskland
Donna F. Bethell, JD, USA
Judie Brown, president, American Life League, Falmouth, Virginia
Dr Dr Sergio R. Castaño, CONICET, Argentina
Paweł Chmielewski, kommentator för Polonia Christiana, Warszawa, Polen
Michelle Cretella, MD, USA
Edgardo J. Cruz Ramos, president, Una Voce Puerto Rico
Dr Tomasz Dekert, religionsforskare, Rajbrot, Polen
Diakon Julian L. Delgado, MD
Roberto de Mattei, historiker, ordförande för Lepanto Foundation, Rom, Italien
Diakon Nick Donnelly, MA, England
C. Joseph Doyle, verkställande direktör, Catholic Action League i Massachusetts,
pastor Angelo Luigi Fratus, Montfort Missionary, Zambia,
pastor Stanisław Gibziński, Portsmouth stift, England
Corrado Gnerre, professor i teologi och grundare av Il cammino dei tre sentieri
Maria Guarini, författare, redaktör för Chiesa e postconcilio
Michael K. Hageböck, rektor och journalist, Tyskland
Michael Hichborn, ordförande för Lepanto Institute, Virginia
Maike Hickson, PhD, Front Royal, VA
Prof. Dr.rer.nat. Dr.rer.pol. Rudolf Hilfer, Stuttgart, Tyskland
Pastor Joseph Illo, pastor, Star of the Sea Parish, San Francisco, Kalifornien
Marek Jurek, tidigare marskalk av det polska parlamentet, Wólka Kozodawska, Polen
Bogusław Kiernicki, president, Saint Benedict Foundation, Dębogóra, Polen
Kacper Kita, publicist, internationell policyanalytiker, Polen
Rev. Donald Kloster, Lumen Christi Academy Principal, Pipe Creek, TX
Dr Dr Dr.med. Adorján F. Kovács, Frankfurt am Main, Tyskland
Dr Thaddeus Kozinski, Memoria College
Gabriele Kuby, sociolog och författare, Prien am Chiemsee, Tyskland
Peter A. Kwasniewski, PhD, Lincoln, Nebraska
Dr John RT Lamont, D.Phil.
Philip F. Lawler, författare, redaktör för Catholic World News
Leila M. Lawler, författare
pastor Joseph Levine, pastor, Holy Family Catholic Church, Burns, Oregon
Pedro L. Llera, chef för utbildningscentra, Gobiendes, Spanien
Maria Madise, verkställande direktör, Voice of the Family, UK
Rev. Patrick H. Magee FLHF, Fall River, MA
Dr. Regis Martin, professor i teologi, Franciscan University Steubenville
Brian M. McCall, Orpha och Maurice Merrill ordförande i juridik, University of Oklahoma-
diakon Eugene McGuirk, Front Royal, Virginia
Dr Justyna Melonowska, psykolog och filosof, Warszawa, Polen
Rev. Cor Mennen, emerituslektor i kanonisk rätt, Seminary of 's-Hertogenbosch
Dr Paweł Milcarek, redaktör för Christianitas, Brwinów, Polen
Sebastian Morello , PhD, Senior Editor för The European Conservative
Rev. Alfredo Morselli, Italien
Rev. Gerald E. Murray, JCD, Pastor, Church of the Holy Family, New York, NY
Dina Nerozzi, MD, barnpsykiater och endokrinolog, tidigare professor vid University of Rome
Doyen Nguyen, MD, STD, moralteolog, bioetiker, USA/Portugal
Rev Daniel R. Nolan, FSSP, Littleton, CO
Diakon Dr Bart Overman, Den Bosch, Nederländerna
Michael Pakaluk, PhD, professor i etik och socialt filosofi, Washington, DC
Gottfried Paschke, teolog, pensionerad professor i matematik, Bad Homburg, Tyskland
Paolo Pasqualucci, pensionerad professor i filosofi, Juridiska fakulteten, Perugia, Italien
Rod Pead, redaktör, Christian Order, Storbritannien
Dr Claudio Pierantoni, PhD History of Christianism, PhD Philosophy, Chile
Rev John A. Perricone, PhD, adjungerad professor i filosofi, Iona College i New Rochelle, New York
Prof. Thomas Pink, emeritusprofessor i filosofi, King's College, London
Rev Andrew Pinsent, MA, Dphil , PhB, STB, PhL, PhD, FRSA, University of Oxford, Storbritannien
Tomasz Rowiński, idéhistoriker, redaktör för Christianitas, Grodzisk Mazowiecki, Polen
Anna Rist, pensionerad professor i klassiker, Toronto, Kanada
John Rist, PhD, pensionerad professor i klassiker och tidig kristen filosofi och teologi
Luis Román, teolog och katolsk kommentator, Florida
Jesse Romero, katolsk apologet, evangelist, författare, Queen Creek, Arizona.
Eric Sammons, redaktör, Crisis Magazine
Dr César Félix Sánchez Martínez, professor i filosofi, Universidad Nacional de San Agustín, Peru
Dr Tommaso Scandroglio, författare, Italien
Wolfram Schrems, Mag. theol., Mag. fil., kateket, pro-life aktivist, Wien, Österrike
Dr Anna Silvas, specialist på grekiska fäder, pensionerad adjungerad, UNE, Australien
Rev. Robert Sirico, president, St. John Henry Newman Institute, Grand Rapids, Michigan
Dr Michael Sirilla, professor i teologi, Franciscan University of Steubenville, Ohio
John Smeaton, Medgrundare av Voice of the Family, UK
pastor Tam X. Tran, STL, pastor i Our Lady of Vietnam Catholic Church, Silver Spring, Maryland,
pastor Glen Tattersall, pastor i St. John Newman Parish, Melbourne, Australien
Inge M Thürkauf, skådespelerska, journalist, offentlig talare för familjen, Tyskland
José Antonio Ureta, författare, Paris, Frankrike
Aldo Maria Valli, författare, Rom, Italien
Christine de Marcellus Vollmer, ordförande för PROVIVE, ALAFA, tidigare medlem av PAL, Venezuela
Dr. Gerard van den Aardweg, författare, psykolog och psykoterapeut, Nederländerna
Mathias von Gersdorff, författare och livsförkämpe, Frankfurt, Tyskland
Prof. Dr Berthold Wald, pensionerad professor i filosofi, Münster, Tyskland
Dr Thomas Ward, President, John Paul II Academy of Human Life and the Family
Leonard P. Wessell, Dr.Phil., PhD, emeritusprofessor, tyska studier, University of Colorado
John-Henry Westen, medgrundare och chefredaktör, LifeSiteNews
Elizabeth D. Wickham, PhD , verkställande direktör, Lifetree.org, Raleigh, North Carolina
Dr Timothy Williams, professor i franska, Franciscan University of Steubenville, Ohio
Chilton Williamson, författare, tidigare redaktör på National Review and Chronicles, Laramie, Wyoming
Dr Hubert Windisch, präst, pensionerad professor för pastoral teologi, Burglengenfeld, Tyskland
Diakon Timothy Woods, Huntington, Indiana
Elizabeth F. Yore, Esq., grundare av Yore Children, Chicago, Illinois

 

 

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2010 All rights reserved