Waldegrave Drawing Room
St Mary’s University College, Twickenham
(London-kommunen Richmond)
Fredagen den 17 september 2010
Ärade gäster, kära vänner,
Det gläder mig mycket att få detta tillfälle att möta
Er alla som representerar de olika religiösa samfunden i Storbritannien.
Jag hälsar både de av de religiösa representanterna som är
närvarande här och de av er som istället är engagerade
inom politik eller affärs- och industrivärlden. Jag tackar
Dr Azzam och överrabbinen Lord Sacks för deras hälsningsanförande
som de uttalade å era vägnar. När jag nu hälsar
er ber jag också att få framföra mina välgångsönskningar
till den judiska församlingen i Storbritannien och i hela världen
i samband med den stora judiska högtidligheten Yom Kippur.
Jag skulle vilja börja mitt anförande genom att säga hur
mycket den katolska kyrkan uppskattar det viktiga vittnesbörd ni ger
världen. Ni ju är andliga kvinnor och män och lever i denna
tid som kännetecknas av att religiösa övertygelser inte
alltid möter förståelse eller uppskattning. Närvaron
i världen av troende människor som är engagerade i de olika
områdena i samhällslivet vittnar om hur viktigt den andliga
dimensionen är för vårt liv och för vår identitet
som mänskliga varelser och om att människan alltså inte
lever ”av bröd allena” (jfr. 5 Mos 8:3). Vi som är
anhängare av olika religiösa traditioner arbetar tillsammans
för hela samhället, uppskattar mycket vår möjlighet
att arbeta ”sida vid sida” som är ett komplement som utgör
den andra dimensionen där vi står ”öga mot öga” i
en ständigt pågående dialog.
På den andliga nivån är vi – alla på olika
sätt – resenärer på en färd som garanterar oss
svaret på den allra viktigaste frågan av alla: frågan
om den yttersta meningen med vår mänskliga existens. Sökandet
efter det heliga är betyder sökandet för det enda som är
riktigt nödvändigt, det enda som mättar den längtan
vi alla hyser. Under fyrahundratalet beskrev den helige Augustinus detta
sökande på följande sätt: ”Du, o Gud, har skapat
oss till dig, och vårt hjärta är oroligt tills det det
finner vila i Dig” (Bekännelser, Bok I,1). När vi så ger
oss ut i detta äventyr blir vi mer och mer på det klara med
att det inte handlar om det egna initiativet utan det handlar om Guds.
Det är Han som söker oss, det var ju Han som skapade denna längtan
efter honom själv som finns djupast ner i vårt hjärta.
Er närvaro och ert vittnesbörd i världen visar hur viktigt
det andliga sökandet är för människornas liv. Humanvetenskaperna
och naturvetenskaperna ger oss ovärderlig kunskap om olika aspekter
av vår existens och vidgar vårt vetande om hur det fysiska
universum fungerar. Detta vetande kan sedan komma till praktisk nytta för
hela den mänskliga familjen. Dessa vetenskaper kan emellertid inte
besvara den grundläggande frågan, de rör sig ju på ett
helt annat plan. De kan inte tillfredsställa människans djupasate
längtan, de kan inte förklara varifrån vi kommer och vart
vi är på väg, varför vi finns till och vad som är
meningen med våra liv, inte heller kan de ge oss ett utförligt
svar på frågan: ”Varför finns något, varför är
det inte istället ingenting som finns?”
Sökandet efter det heliga tar inte bort något viktigt från
andra områden av det mänskliga sökandet. Tvärtom placerar
det dessa i ett sammanhang som gör dem än viktigare. De visar
sig vara sätt på vilket vi utövar vårt ansvar för
skapelsen. Vi läser i Bibeln att efter det att skapelseverket hade
fullgjorts välsignade Gud våra första förfäder
och sade till dem: Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden
och lägg den under er” (1 Mos 1:28). Han gav oss i uppgift att
undersöka och tämja naturens mysterier för att sedan utnyttja
dem till ett högre ändamål. Vad är då detta ”högre ändamål”?
Enligt den kristna tron uttrycks det som kärlek till Gud och kärlek
till vår nästa. Och därför kastar vi oss entusiastiskt
och helhjärtat in i detta sökande. Alltid är vi dock medvetna
om att vi tjänar detta högre goda, för om vi utnyttjar det
för att gynna våra egna egoistiska strävanden, då gör
vi åverkan på skapelsens skönhet.
å så sätt pekar den äkta religiösa tron oss
bortom den nuvarande nyttan bort mot den transcendenta världen. Den
påminner oss om nödvändigheten av moralisk omvändelse,
plikten att leva i fred med vår granne, vikten av att leva våra
liv på ett hederligt och rakryggat sätt. Om vi förstår
vår tro på rätt sätt så skänker den oss
ljus, renhet och upplyfter våra hjärtan, leder oss till ädla
och frikostiga handlingar som kan vara till nytta för hela mänskligheten.
Den gör att vi önskar leda dygdiga liv och sträcka ut handen
till varandra på ett kärleksfullt sätt, med större
respekt för trostraditioner som är annorlunda våra egna.
Sedan Andra Vatikankonciliet har den katolska kyrkan varit särskilt
angelägen om vikten av dialog och samarbete med anhängarna för
andra religioner. Detta kräver att båda sidorna i en dialog
visar samma beredvillighet och önskan att föra den. Jag tänker
särskilt på förhållandena som råder i en del
områden av världen där det är extra viktigt att dialogen
och samarbetet förs med ömsesidig respekt och att människorna är
fria att omfatta sin religion även offentligen och följa sitt
samvete utan att råka ut för förföljelse, även
om det handlar om omvändelse från en religion till en annan.
När vi kommit fram till att en sådan respekt och öppenhet
råder då kan människor tillhörande alla religioner
arbeta tillsammans för fred och förståelse för varandra
och på så vis visa världen att detta är möjligt även
för andra än de religiösa.
En sådan dialog måste föras på olika nivåer
och bör inte begränsas till formella diskussioner. Den dialog
som förs i vars och ens liv betyder också att helt enkelt leva
i frid sida vid sida och lära av varandra på så sätt
att vi växer i ömsesidig kunskap och respekt. Denna dialog som
innebär handling för oss samman i konkreta former för samarbete.
Vi tar då insikterna religionen skänkt oss och använder
dem till att befrämja mänsklig utveckling och arbeta för
fred, rättvisa och bemästrandet av skapelsen. En sådan
dialog kan även omfatta utforskandet av hur det mänskliga livet
kan skyddas i varje ögonblick och hur man bör se till den religiösa
dimensionens bevaranda i samhällslivet. I de formella diskussionerna
krävs det inte bara att man utbyter uppfattningar av teologisk art
utan också att man delar med sig av sina andliga rikedomar, berättar
om sin erfarenhet av bön och kontemplation, och uttrycker sin glädje över
mötet med Guds kärlek. I detta avseende ser jag med glädje
att det tagits många initiativ i detta land för att gynna en
sådan dialog. I dokumentet Meeting God in Friend and Stranger utgiven
av de katolska biskoparna av England och Wales sägs det att det bör
vara en del av de lokala kyrkornas uppgifter att arbeta på vänskapliga
relationer med anhängarna av andra religioner (n. 228), ett karakteristiskt
kännetecken på det religiösa landskapet i detta land.
Mina kära vänner, låt mig som avslutning nu försäkra
er om att den katolska kyrkan följer den väg som leder till engagerad
dialog utifrån en äkta känsla av respekt för er och
era trosuppfattningar. Katoliker både i Storbritannien och i hela
världen kommer att fortsätta att bygga broar av vänskap
till andra religioner, att hela misstag som gjorts i det förgångna
och att främja tilliten mellan individer och församlingar. Låt
mig än en gång tacka för att jag fått vara här
och fått uppmuntra er dialog med era kristna bröder och systrar.
Jag ger er alla min apostoliska välsignelse!
Tack så mycket.
Originaltext utgiven av © Copyright 2010 - Libreria
Editrice Vaticana
Inofficiell översättning: NH
20100918
Se även videoupptagning från mötet
|