|
||||
Påven Benedikt XVI ”Att vara förenade med Kristus är grunden |
||||
|
(Som avslutning av den Fjärde italienska kyrkokongressen i Verona den 19 oktober 2006 höll påven ännu en lysande framställning av den kristnes roll i den moderna världen och hur oundgänglig en tro på en överordnad intelligens är för vårt sätt att leva.)
Kära bröder och systrar!
På så sätt har min grundläggande identitet blivit förvandlad och jag fortsätter att existera endast på detta förändrade sätt. Mitt eget jag försvinner och uppgår i ett nytt större subjekt där mitt jag inte är något helt nytt utan förvandlat, renat, har ”öppnats” genom att detta andra förts in i mig och jag i det får nytt svängrum för existensen. När detta sker blir vi sålunda ”ett i Kristus Jesus” (Gal 3:28), ett enda nytt subjekt, och våra jag befrias från sin isolering. ”Jag men inte längre jag själv”, det är formeln för den kristna existensen som grundar sig på dopet, formeln för uppståndelsen som sker inom tiden, formeln som uttrycker den kristna ”nyheten” som är ägnad att förvandla världen. Det är detta som för oss utgör påskens glädje. Vår kallelse och vårt uppdrag som kristna består i ett sådant samarbete som leder till att det uppfylls i vardagen i våra liv som är det som den helige Ande har igångsatts i oss genom dopet. Vi är sålunda kallade till att bli nya kvinnor och män. Bara genom att bli till sanna vittnen om den uppståndne kan vi bli bärare av den kristna glädjen och hoppet och på så på konkret föra dessa vidare till gemenskapen av människor i världen i vilken vi lever. Hur den italienska kyrkan tjänar nationerna, i Europa och i världen. Våra dagars Italien framstår som ett land som både har stort behov av och på samma gång är mycket välvilligt inställt till ett dylik uppgift. I starkt behov, eftersom det är delaktigt i den i Västvärlden dominerande kulturen som önskar framställa sig själv som universell och självtillräcklig, och som givit upphov till ett helt nytt levnadssätt. Ur detta kommer så en ny våg av upplysningstid och världslighet, som anser bara det vara förnuftigt som kan mätas och uppfattas med sinnena, och individens frihet upphöjs till högsta plan och grundläggande värdering som allt annat måste underkasta sig. Det gör att Gud förblir utesluten från den offentliga kulturen och det offentliga livet, detta även därför att vi lever i en värld som alltid framställer sig som om den vore vårt eget verk i vilken så att säga Gud inte längre uppträder direkt och till och med tycks ha blivit något som är onödigt och främmande. I nära samband med allt detta har det skett en radikal förminskning av människan som anses vara enbart en produkt av naturen, därför inte helt fri och som därför kan behandlas som vilket som helst annan varelse ur djurriket. Om vi bevittnar alltså här en radikal omvälvning med utgångspunkt i denna kultur, som betyder att tesen om människans centrala ställning i världen och hennes frihet starkt ifrågasätts. På liknande sätt placeras etiken inom relativismens och utilitarismens gränser och man utesluter varje moralisk princip som kunde ha ett värde i sig själv och bedömas som bindande. Det är inte svårt att se att denna slags kultur utgör en djup och radikal vändpunkt inte bara för kristendomen men mera allmänt för alla mänsklighetens religiösa och etiska traditioner. Detta försvårar möjligheten att få till stånd en äkta och sann dialog med övriga kulturer i vilka den religiösa dimensionen fortfarande är starkt närvarande. Det blir då svårt att besvara de grundläggande frågorna om meningen med våra liv och hur vi bör leva dem. Följaktligen kännetecknas denna kultur av en djup brist men också av ett stort behov av hopp som den förgäves försöker dölja. Som jag antydde tidigare utgör Italien emellertid på samma gång en ganska gynnsam terräng för det kristna vittnesbördet. Kyrkan är faktiskt en mycket levande verklighet och har bevarat en väl inarbetad närvaro bland dagens människor av alla åldrar och olika stånd. De kristna traditionerna har ännu idag starka rötter och fortsätter att ge resultat, och vi upplever en stark evangeliseringsvåg som innefattar undervisning i troslära, och som särskilt de nya generationerna är delaktiga i men också mer och mer familjerna. Med allt större tydlighet upplever vi otillräckligheten i en rationalitet som är instängd i sig själv och i en alltför individualistisk etik. Vi ser rent konkret den allvarliga risken som består i att vi fjärmar oss från de kristna rötterna i vår kultur. Denna känsla finner vi förhärskande bland hela det italienska folket och den uttrycks tydligt och med kraft av många viktiga kulturpersoner, även av dem som inte delar eller åtminstone inte praktiserar vår tro. Den italienska kyrkan och de italienska katolikerna är alltså kallade att ta detta stora tillfälle i akt och framför allt att bli medvetna om det. Vår inställning får alltså aldrig vara att vi försjunker i oss själva och avstår från att agera. Vi måste istället bevara vår dynanism och om möjligt öka den ännu mera, vi måste öppna oss tillitsfullt för nya kontakter och inte försumma något tillfälle att med vår energi medverka till Italiens kulturella och moraliska tillväxt. Därför måste vi – inte med våra egna alltför otillräckliga resurser utan med kraften som vi får från den helige Ande – ge ett positivt och övertygande svar på vårt folks förväntningar och frågor. Om vi lyckas med det kommer kyrkan att ge denna nation en stor tjänst för varhelst vi finner sekularismens försåtliga verk finner vi också nödvändigheten av att visa prov på en tro som är i samklang med vår tids utmaningar. Att visa på trons stora ”Ja” till vår värld Kära bröder och systrar, nu måste vi fråga oss hur och på vilken grund som vi kan utföra ett sådant uppdrag. Inom denna kongress ram har ni helt riktigt kommit fram till att det är absolut nödvändigt att vi som kristna avger ett konkret och praktiskt vittnesbörd, och att vi undersöker hur detta kan utföras och utvecklas i vart och ett av de områden där den mänskliga erfarenheten verkar. På så sätt förlorar vi inte ur sikte i vår pastorala verksamhet sambandet som finns mellan tron och det dagliga livet, mellan Evangeliets uppmaning och de omsorger och strävanden som mera handgripligt ligger oss nära. Under dessa dagar har ni sålunda kunnat reflektera på känslans liv och på familjen, på betydelsen av arbete och fest, på utbildning och kultur, på förekomsten av fattigdom och sjukdom, på vilka plikter och ansvarsåtaganden som finns i samhällslivet och inom politiken. För min del skulle jag vilja understryka hur genom detta mångfaldiga vittnesbörd vi framför allt inför världen bör visa upp detta stora ”Ja!” som Jesus Kristus och Gud har sagt till människan och till livet, till den mänskliga kärleken, till vår frihet och till vår intelligens. Hur således människans tro på Gud har skapat glädje i världen. Kristendomen är därför öppen för allt som är sant, rätt och rent i kulturerna och samhällena, och som underlättar, tröstar och stärker vår existens. Aposteln Paulus skrev i Brevet till Filipperna: ”Det som är sant, det som är upphöjt, rätt och rent, det som är värt att älska och akta, allt som kallas dygd och allt som förtjänar beröm, ta fasta på allt detta” (Fil 4:8). Kristi lärjungar erkänner alltså och accepterar villigt de äkta värdena som finns i vår tids kultur, så som de vetenskapliga fynden och de teknologiska vinningarna, de mänskliga rättigheterna, religionsfriheten och demokratin. Men de förstår också att klarsynt bedöma den mänskliga naturens farliga och bräckliga svaghet som utgör ett hot när det gäller människans väg i detta vårt historiska sammanhang. De bortser inte heller från de inre spänningarna och motsättningarna som finns i vår tid. Därför betyder evangeliseringsarbetet aldrig att bara anpassa sig till kulturerna utan också alltid en rening, ett modigt snitt som gör att denna kultur kan mogna och helas, bli en öppning ur vilken ”den nya skapelsen” kan födas (2 Kor 5:17, Gal 6:15), som är den helige Andes frukt. Som jag skrev i min encyklika ”Deus caritas est”, så står i början av den kristnes liv – och är alltså ursprunget till vårt vittnesmål som troende – inte ett beslut av etisk kraktär eller en stor idé, utan mötet med personen Jesus Kristus ”som ger vårt liv en ny horisont och därmed den avgörande riktningen” (n. 1). Hur fruktbart detta möte är visar sig på ett särskilt kreativt vis också i det mänskliga och kulturella sammanhang som vi i vår nuvarande historiska tid befinner oss i, särskilt i relation till förnuftet som är det som skapat våra moderna vetenskaper och de ur dessa framsprungna teknologierna. Ett grundläggande drag i dessa är i själva verket det systematiska bruket av matematikens instrument som gör det möjligt för oss att kunna samarbeta med naturen och ställa dess ofantliga krafter i vår tjänst. Matematiken som sådan är något som skapats av vår intelligens. Sambandet mellan matematikens struktur och de verkliga strukturerna i universum – som alla är förutsättning för de moderna vetenskaperna och teknologierna, vilket redan Galileo Galilei formulerade när Han gjorde sitt berömda uttalande ”att naturens bok har skrivits på matematikens språk” – väcker vår beundran och samtidigt en viktig fråga. Det innebär nämligen att själva universum är strukturerat på ett intelligent sätt och att det råder en djup överensstämmelse mellan vårt mänskligt subjektiva och naturens objektiva förnuft. Vi måste alltså här fråga oss om det inte rör sig om en enda och ursprunglig intelligens, som är gemensam källa till både den ena och den andra typen av intelligens. När vi reflekterar över vetenskapernas utveckling leds vi på så sätt till det skapande Logos. Vi måste vända på den hittills rådande tendensen att framhäva det irrationella, slumpen och nödvändigheten, och att även reducera vår intelligens och vår frihet till att vara uttryck för dessa. På dessa grunder blir det sedan på nytt möjligt att utvidga utsträckningen för vårt förnuft, att på nytt öppna upp det för de stora frågorna om det sanna och det goda, att härigenom på nytt föra samman teologi, filosofi och vetenskap, i full respekt för vart och ett ämnes egna metoder och vart och etts ömsesidiga autonomi, men också i medvetande om den inneboende samstämmigheten som håller dem samman. Detta är den uppgift som vi har framför oss, ett fascinerande äventyr som det lönar att ge sig in i, för att ge vår tids kultur ny ansats och återge den tillgången till den kristna tron som då får tillfälle att visa sitt fulla samhällsansvar. Kyrkan i Italien och hennes ”kulturprogram” är utan tvivel följden av en lyckosam ingivelse och kommer att bli ett viktigt bidrag till detta. Den mänskliga varelsen – förnuft, intelligens, kärlek Emellertid består människan inte bara av förnuft och intelligens. Hon bär inom sig, inristat i själva djupet av sin varelse, behovet av kärlek, av att ta emot kärlek och att i sin tur älska. Därför grubblar hon och förskräckes över livets hårdhet, över det onda som finns i världen och som visar sig så starkt och på samma gång verkar vara så meningslöst. Särskilt i vår tid har det onda alls inte övervunnits, trots alla framsteg och vinningar. Nej, tvärtom, det ondas makt verkar att öka allt mer och det tycks nästan som om den motstår alla försök att dämpa den, så som vi ser både i vår dagliga erfarenhet och i de stora historiska skeendena. Därför återkommer vi gång på gång, enträget och envist, till den angelängna frågan om vårt liv kan bli ett sådant skyddat område där den äkta kärleken kan frodas och i sista hand om världen verkligen är uttryck för Guds visa skapelsekraft. Här kommer till vår undsättning – mycket mer än varje mänskligt resonemang – den allt omstörtande nyheten som vi finner i Bibelns uppenbarelse: Himlens och jordens skapare, den ende Guden som är upphovsman till Varat älskar på ett personligt sätt människan, älskar henne passionerat och vill i sin tur bli älskad tillbaka. Så börjar en kärlekshistoria med Israel, som är Guds folk, och i denna tilldragelse visar sig Guds ousinliga trofasthet och rika barmhärtighet, det är en gränslös kärlek som förlåter allt. I Jesus Kristus når ett sådant förhållningssätt sin extrema, dramatiska och oerhörda form. I Honom gör sig Gud till en av oss, till en broder i mänsklighet, och ger till och med sitt liv för oss. I döden på korset fullkomnas så ”denna Guds vilja mot sig själv i vilken Han utger sig själv för att upphöja människan och frälsa henne – detta är kärleken i sin mest radikala form”. Detta är alltså en kärlek i vilken det på ett tydligt sätt framgår att ”Gud är kärlek” (1 Joh 4:8) och i vilken vi kan förstå vad äkta kärlek är (jfr encyklikan ”Deus Caritas est”, n. 9-10 och 12). Just för att Han verkligen älskar oss respekterar Gud vår frihet och räddar den. Han sätter inte en ännu större makt emot ondskans och syndens välde, utan – så som vår älskade Johannes Paulus II sade i sin encyklika ”Dives in misericordia” och sedan i sin memoarbok ”Memoria e identità” föredrar Han att sätta upp en gräns för sitt tålamod och sin barmhärtighet, och denna gräns är – helt konkret – Guds sons lidande. Därför blir även vårt lidande förvandlat inifrån, omfattas av kärlekens dimension och blir till löfte om frälsning. Kära bröder och systrar, allt detta har Johannes Paulus II inte bara tänkt ut och inte bara trott på i en abstrakt och till intet förpliktigande tro. Nej, Han inte bara förstod det utan levde de i sitt eget liv i en tro som hade mognat i lidande. På denna väg är vi som är kyrkan kallade att följa Honom, på det sätt och i den utsträckning som Gud har givit var och en av oss att följa. Vi känner alla bävan och ångest inför korset, även Jesus Kristus gjorde det (jfr Mark 14:33-36), men korset innebär inte ett förnekande av livet som vi för att vara lyckliga måste fjärma oss ifrån. Det är istället Guds yttersta ”Ja!” till människan, det högsta uttrycket för hans kärlek och källan till ett helgjutet och fullkomligt liv. Det innehåller alltså en inbjudan som är något som gör att vi blir övertygade om att vi önskar följa Kristus och också vi vilja utge våra liv. Här är det för mig ett kärt nöje att tänka igenom en tanke som särskilt berör medlemmarna av Herrens lidande kropp, de som i Italien liksom i den övriga världen fullkomnar ”det som ännu fattas i Kristi lidande” i sitt eget kött (jfr Kol 1:24) och på så sätt medverkar på ett mycket effektivt sätt till den allmänna frälsningen. Dessa är de mest övertygande vittnesbörden om glädjen som vi får av Gud och som ger oss kraft att i kärlek och ståndaktigt framhärdande ta på oss korset. Vi vet väl att denna trons utvaldhet som gör att dessa personer verkligen går i Kristi efterföljelse aldrig är lätt, den är mycket omtvistad och omdiskuterad. Kyrkan förblir därför ”ett tecken som väcker strid”, sin Mästares spår (jfr Luk 2:34), även i vår tid. Men låt oss inte för den skull förlora modet. Tvärtom, bör vi alltid vara beredda att ge ett svar (apo-logia) åt var och en som ”kräver besked (logos) om vårt hopp”, så som vi ombeds att göra i Första Petrusbrevet (1 Pet 3:15). Detta bibelställe har ni ju så lämpligt valt som bibliskt motto för denna kongress. Vi bör svara att vi vill göra det ”ödmjukt och respektfullt i medvetande om vår goda sak” (3:15), med den styrka som kommer sig av föreningen med Kristus. Vi bör göra det överallt, i tanke och handling, i vårt personliga uppförande och offentliga uppträdande. Den starka enhet som uppstod i kyrkan under de första århundradena och som berodde på en tro som hade sin grund i intelligensen och i ett levnadssätt där kärleken till varandra och välgörenhet mot de fattiga och lidande var dominerande var det som gjorde kristendomens stora missionärsexpansion till den hellenistiska och romerska världen möjlig. Även i fortsättningen skedde detta, i olika kulturella sammanhang och historiska situationer. Detta är huvudvägen som vi har att följa när det gäller evangelisering. Herren uppmanar oss att leva denna enhet i sanning och kärlek under de villkor som råder i vår egen tid. På så sätt kan vi bedriva evangelisering i Italien och i hela vår värld av idag. Översättning: Natasja Hovén © Copyright 2006 - Libreria Editrice Vaticana |
|||
|