|
Bli
heliga och bli budbärare
DEN HELIGE FADERNS BUDSKAP TILL VÄRLDENS UNGDOM I SAMBAND MED DEN TJUGOTREDJE
VÄRLDSUNGDOMSDAGEN 2008
"Ni skall få kraft när den helige anden kommer över er,
och ni skall vittna om mig” (Apg 1:8).
Mina kära unga vänner!
1. Den tjugotredje Världsungdomsdagen
Jag påminner mig alltid med största glädje de olika
sammanträffanden vi hade i Köln i augusti 2005. I slutet
av denna oförglömliga uppvisning av er tro och entusiasm
som för alltid kommer att finnas inristad i mitt sinne och mitt
hjärta, sade jag att vi skulle träffas igen vid nästa
möte som skulle hållas i Sydney år 2008. Det blir
den tjugotredje Världsungdomsdagen i ordningen och ämnet
för den blir: ” Ni skall få kraft när den helige
Anden kommer över er, och ni skall vittna om mig” (Apg 1:8).
Den andliga förberedelsen för vårt möte där
kommer att vara den helige ande och missionen. År 2006 lade vi
störst tonvikt vid den egenskapen hos Anden att han är Sanningens
Ande. Nu år 2007 söker vi istället att bättre
förstå vad det innebär att han är Kärlekens
ande . Vi fortsätter vår färd emot Världsungdomsdagen
2008 genom att reflektera över insiktens och kraftens Ande som
ger oss modet att leva i enlighet med det Glada budskapet och att modigt
förkunna det. Därför är det viktigt att var och
en av er ungdomar – i era församlingar och tillsammans med
era andliga eldare – blir i stånd att reflektera över
denna viktiga kraft i frälsningshistorien som är den helige
anden eller Jesu ande. På så sätt kommer ni att kunna
uppnå följande upphöjda mål: ni kommer att känna
igen vem anden verkligen är. Det gör ni framför allt
genom att lyssna på Guds ord i uppenbarelsen i Bibeln, och ni
kommer att bli medvetna om hans ständiga och aktiva närvaro
i kyrkans liv, särskilt när ni på nytt upptäcker
att den Helige anden är ”själen”, den levande
andedräkten i själva det kristna livet, som vi lär känna
genom de kristna sakramenten som är de som för in oss i detta
liv – dopet, bekräftelsen coh eukaristin. Genom dem kommer
ni att att på ett ännu djupare sätt lära er att
förstå Jesus och ni kommer att fyllas av glädje. Och
på samma gång kommer ni nu så här i början
av det tredje årtusendet att bli i stånd att förverkliga
Evangeliet. I detta mitt budskap vill jag gärna ge er en ram för
era meditationer som ni kan använda er av under detta år
av förberedelse. På så sätt kommer ni att lära
känna styrkan i er tro på den Helige anden, återupptäcka
den ifall den gått förlorad, stärka den om den blivit
svag, njuta av den som det förbund den är som ni slutit med
Fadern och med hans Son, Jesus Kristus, som givits oss just genom den
helige andes oförtröttliga arbete. Glöm aldrig att kyrkan,
ja själva mänskligheten, alla människorna ni har omkring
er nu och dem som ni kommer att möta i framtiden, väntar
sig mycket av er ungdomar, för ni äger den största gåvan
Fadern kan ge – Jesu ande.
2. Den helige Andes löfte i Bibeln.
Om vi uppmärksamt lyssnar på Guds ord om den helige andes
mysterium och handling så blir vi varse flera stora och inspirerande
insikter som jag nu i korthet skall sammanfatta:
Kort före sin himmelsfärd sade Jesus till sina lärjungar: ”Och
jag skall sända er vad min Fader har lovat" (Luk 24:49).
Detta ägde rum på pingstdagen när de befann sig i bön
tillsammans i Cenaklen, det övre rummet, tillsammans med jungfru
Maria. Den helige andens utgjutande över den begynnande kyrkan
betydde uppfyllandet av ett löfte som Gud givit långt tidigare
och som förkunnats och förberetts igenom hela Gamla Testamentet.
Ja, redan på de första sidorna presenterar Bibeln Guds ande
för oss som vinden ”som svepte fram över vattnen” (1
Mos 1:2). Den säger att Gud blåste in liv genom människans
näsborrar (jfr 1 Mos 2:7) och med detta gav henne livet självt.
Efter arvssynden har den livgivande Guds ande kommit till synes många
gånger i mänsklighetens historia, och låtit profeter
komma fram som uppmanar det utvalda folket att återvända
till Gud och att lyda hans bud troget. I den välkända visionen
av profeten Hesekiel ger Gud genom sin ande Israels folk livet tillbaka
när den avbildades som ”en dal full av benknotor (jfr. 37:1-14).
Och Joel profeterade om ”hur anden skall komma över” alla
folken, och inte lämna något utanför. Den helige författaren
skrev: ”Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över
alla.... Också över slavar och slavinnor skall jag då utgjuta
min ande” (Joel 2:27-29).
”
När tiden var inne” (jfr. Gal 4:4) förkunnade en Herrens ängel
till jungfrun i Nasaret att den helige ande, ”den Högstes
kraft” skulle komma över henne och vila över henne.
Barnet som skulle födas skulle bli heligt och kallas Guds son
(jfr. Luk 1:35). I profeten Jesajas ord utsäges att Messias skulle
bli den som skulle fyllas av Herrens ande (jfr. Jes 11:1-2, 42:1).
Detta är profetian som Jesus igen hänvisade till i början
av sitt offentliga liv, i synagogan i Nasaret. Till alla de närvarandes
förvåning sade han: ”Herrens ande är över
mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud
till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse
för de fångna och syn för de blinda och de ge förtryckte
frihet och förkunna ett nådens år från Herren”.
(Luke 4:18-19; jfr. Jes 61:1-2). I det att han vände sig till
de närvarande lät han orden i Jesaja syfta på sig själv
genom att säga: ”Idag har detta skriftställe gått
i uppfyllelse inför er som hör mig” (Luk 4:21). Han
skulle säga samma sak om och om igen om den helige Andes ankomst, ”Hjälparen”,
vars uppdrag skulle vara att bära vittnesbörd om honom och
att hjälpa de troende genom att undervisa dem och leda dem in
i Sanningens fullhet (jfr. Joh 14:16-17,25-26; 15:26; 16:13).
3. Pingsten är utgångspunkten för
kyrkans mission
På kvällen på uppståndelsens dag visade sig
Jesus för sina lärjungar, ”andades på dem och
sade: Ta emot helig Ande” (Joh 20:22). Med ännu större
makt kom den helige ande över apostlarna på pingstdagen.
Vi läser i Apostlagärningarna: "Då hördes
plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind
och det fyllde hela huset där de satt. De såg hur tungor
som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem
(Apg 2:2-3).
Den helige ande förnyade apostlarna inifrån och fyllde dem
med en kraft som skulle ge dem modet att gå ut och djärvt
förkunna att ”Kristus har dött och är uppstånden!” Befriade
från all fruktan började de tala öppet och frimodigt
(jfr Apg 2:29, 4:13, 4:29-31). Dessa räddhågade fiskare hade
blivit modiga budbärare av Evangeliet. Inte ens deras fiender kunde
nu förstå hur ”dessa enkla och olärda män” (jfr.
Apg 4:13) kunde visa sådant mod och utstå svårigheter,
lidanden och förföljelse med glädje. Ingenting kunde stoppa
dem. Till dem som försökte tysta ner dem svarade de: ”Vi
kan inte tiga om det vi sett och hört” (Apg 4:20). Det var
så som kyrkan uppstod och från den första pingstdagen
har kyrkan inte upphört att sprida den goda nyheten till ”jordens
yttersta gräns”.
4. Den helige Ande, kyrkans själ och principen för
gemenskap
Om vi rätt skall förstå kyrkans mission så måste
vi gå tillbaka till den övre salen där lärjungarna
stannade kvar tillsammans (jfr. Luk 24:49) i det att de bad med Maria, ”modern”,
och väntade på anden som hade blivit dem lovad. Denna ikon
som beskriver den begynnande kyrkan borde alltid stå som en ständig
inspirationskälla för varje kristen församling. Apostolisk
och missionär fruktbarhet beror inte framför allt på stiliga
program och pastorala metoder som är ”effektiva” och
välkonstruerade, utan de är resultat av församlingens
ständiga bön (jfr. "Evangelii Nuntiandi," 75).
Dessutom måste församlingarna vara enade för att kunna
vara effektiva, dvs. de måste vara ”ett hjärta och
en själ” (jfr. Apg 4:32) och de måste vara redo att
bära vittnesbörd om den kärlek och glädje som den
helige ande låter strömma in i de troendes hjärtan.
Guds tjänare, Johannes Paulus II, skrev att ännu viktigare än
handling är det kyrkans uppdrag att bära vittnesbörd
och att leva på så sätt att den står över
allt annat (jfr. "Redemptoris Missio," 26). Tertullianus
berätar att det var detta som skedde under kristenhetens tidiga
dagar när hedndingar blev omvända när de såg vilken
kärlek som rådde bland de kristna: ”Se hur de älskar
varandra”.
Som avslutning på denna korta överblick över Guds ord
i Bibeln, ber jag er observera hur den helige ande är Guds största
gåva till mänskligheten och därför det yttersta
beviset på Hans kärlek till oss, en kärlek som särskilt
uttrycks som det ”ja till livet” som Gud önskar för
alla sina skapade varelser. Detta ”ja till livet” finner
sin fullhet i Jesus av Nasaret och dennes seger över det onda
genom frälsningen. Låt oss aldrig glömma att Jesu budskap,
just för att det kommer ur anden, inte kan reduceras till ett
enbart faktum, det är nämligen avsett att vara ”goda
nyheter för de fattiga, befrielse för de fångna, syn
för de blinda...”. Detta visade sig med så stor kraft
på Pingstdagen då det blev kyrkans nåd och uppgift
gentemot världen, hennes främsta uppdrag!
Vi är frukten av kyrkans mission som äger rum genom den helige
Andens verk. Vi bär med oss sigillet som består i Faderns
kärlek i Jesus Kristus som är den helige Anden. Låt
oss aldrig glömma det, ty Herrens ande kommer alltid ihåg
varje individ och önskar, särskilt genom er, ungdomar, att
svepa fram som en vind och elda till en ny pingst i världen.
5. Den helige Anden som ”lärare för
det inre livet”
Mina kära unga vänner, den helige anden fortsätter idag
att handla med sin myndighet inom kyrkan och andens frukter är ymniga
ifall vi är redo att öppna oss för den kraft som gör
allting nytt. Därför är det viktigt att var och en av
oss lär känna anden, och skapar en relation till honom och
tillåter oss att bli ledda av honom. På denna punkt väcks
en fråga på ett naturligt sätt: Vem är den helige
Anden för mig? Det är sant att för många kristna är
Han fortfarande ”den store okände”. Det är därför
som jag när vi nu förbereder oss för nästa Världsungdomsdag
vill inbjuda er att lära känna den helige anden på ett
mera djupt och personligt sätt. När vi bekänner vår
tro säger vi: ”Jag tror på den helige ande, Herren och
livgivaren som kommer från Fadern och Sonen” (den nicenska
trosbekännelsen). Ja, den helige ande, anden som kommer ur Faderns
och Sonens kärlek, det är han som är livets källa
som gör oss heliga, ”ty Guds kärlek har ingjutits i våra
hjärtan genom att han har gett oss en helige anden” (Rom 5:5).
Men det är inte tillräckligt att veta vem anden är, vi måste
också välkomna honom och låta honom leda våra själar
som ”läraren av vårt inre liv” som introducerar oss
till Treenighetens mysterium, eftersom han ensam kan öppna upp våra
sinnen så att vi tror och låta oss leva varje dag i fullhet. Anden
får oss att närma oss vår nästa, låter sin kärleks
eld flamma upp i oss, gör oss till Guds kärleks budbärare.
Jag vet mycket väl att ni ungdomar i era hjärtan äger
stor uppskattning och kärlek till Jesus och att ni önskar möta
honom och tala med honom. Ja, kom ihåg att det just är närvaron
av anden inom oss som är det som bekräftar, utgör och
uppbygger vår person just på Jesu korsfästa och uppstigna
person. Så låt den helige anden bli oss nära så att även
Jesus kan komma oss nära.
6. Bekräftelsens sakrament och eukaristin
Kanske ni frågar hur det går till att bli förnyade av den
helige Anden och växa i våra andliga liv? Svaret vet ni redan, det är:
vi kan göra det genom att ta hjälp av sakramenten, ty tron föds
och stärks inom oss genom sakramenten, särskilt genom de som utgör
början till det kristna livet: dopet, bekräftelsen och eukaristin
som utgör en enda helhet (KKK, 1285). Denna sanning angående de
tre sakramenten som utgör början till våra kristna liv kanske är
något som många kristna försummar. De ser dem som händelser
som ägde rum någon gång i det förflutna och som inte
har någon betydelse för nutiden. De är som rötter som
inte kan ge livgivande näring. Det händer att många unga människor
går bort från trons liv efter det att de tagit emot bekräftelsens
sakrament. Och ändå är det genom sakramenten dop, bekräftelse
och sedan, ständigt och alltid, eukaristin, som den helige anden gör
oss till barn åt Fadern, till Jesu bröder och systrar, medlemmar
i hans kyrka, sanna vittnen till Evangeliet och i stånd att njuta av
den lycka som det innebär att äga en tro.
Jag ber er därför att fundera över det som jag här
skriver till er. Nuförtiden är det särskilt viktigt att återupptäcka
bekräftelsens sakrament och ge den dess viktiga plats i vår
andliga tillväxt. De som har fått ta emot dopets och bekräftelsens
sakrament måste komma ihåg att de har blivit till ”Andens
tempel”. Gud bor inom dem. Tänk alltid på det och sträva
efter att låta skatten som finns inom er bringa sina heliga frukter.
De av er som är döpta men ännu inte fått ta emot
bekräftelsens sakrament, förbered er för att ta emot de
och vet att på detta sätt blir ni ”fullständiga” kristna,
eftersom bekräftelsen fullbordar den nåd människan tar
emot vid dopet (jfr. KKK, 1302-1304).
Bekräftelsen ger oss en särskild styrka för att vittna
om och ära Gud med hela våra liv att frambära oss själva
som ett levande och heligt offer som behagar Gud. (jfr Rom 12:1). Den
gör att vi blir verkligt medvetna om att vi tillhör kyrkan, ”Kristi
kropp” som vi alla är levande lemmar av, i solidaritet med
varandra (jfr. 1 Kor 12:12-25). Genom att den döpte låter
sig ledas av Anden kan han eller hon ge sitt eget bidrag till uppbyggandet
av kyrkan eftersom ”hos var och en framträder anden så att
den blir till nytta" (1 Kor 12:7). När Anden handlar ger
han själen sina frukter, nämligen ”kärlek, glädje,
frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet” (Gal
5:22). Till dem av er som ännu inte tagit emot bekräftelsens
sakrament ger jag en hjärtlig inbjudan att göra det och att
be era präster om att få ta emot det. Det är ett särskilt
tillfälle av nåd som Herren ger er. Missa inte detta tillfälle!
Jag skulle vilja lägga till ett ord om eukaristin. För att
växa i våra kristna liv måste vi få näring
av Kristi blod och kropp. Ja, vi är döpta och konfirmerade
så att vi skall kunna vara värdiga att få ta emot
eukaristin (jfr. KKK, 1322; "Sacramentum Caritatis," 17). "Källa
och höjdpunkt” i kyrkans liv är eukaristin som är
en ”ständig pingst” eftersom vi varje gång firar
mässan får vi ta emot den helige Ande som förenar oss
mera djupt med Kristus och förvandlar oss i honom. Mina kära
unga vänner, om ni ofta tar del i det eukaristiska firandet, om
ni ger lite av er tid till tillbedjan av det heliga sakramentet, den
kärlekens källa som eukaristin utgör, då kommer
ni att ta det glada beslutet att ägna hela era liv åt att
följa det glada budskapet. På samma gång kommer ni
att erfara att varje gång vår styrka inte räcker till,
då är det den helige Anden som omvandlar oss, fyller oss
med sin styrka och låter oss bli till vittnen uppfyllda av den
uppståndne Kristi missionärsivriga glöd.
7. Det stora och trängande behovet av mission
Många unga människor upplever sina liv som något som
inger dem fruktan och de ställer sig många oroliga frågor
om framtiden. De frågar sig: Hur skall vi kunna passa in i denna
värld som har så många allvarliga orättvisor
och där det finns så mycket lidande? Hur skall vi förhålla
oss till den själviskhet och det våld som ibland verkar
vara det som har överhanden? Hur kan vi skapa mening i våra
liv? Hur kan vi hjälpa till att och göra så att de
andens frukter som nämndes här ovan: ”kärlek,
glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet” fyller
denna sårade och bräckliga värld, och framför
allt ungdomens värld? På vilka villkor kan den livgivande
anden från den första skapelsen och särskilt av den
andra skapelsen, frälsningens skapelse, komma att på nytt
utgöra mänsklighetens själ? Låt oss inte glömma
att ju större Guds gåva är – och gåvan
av Jesu ande är den största av alla – desto större är
världens behov av den och därför desto mera spännande
kyrkans uppdrag att bära ett trovärdigt vittnesbörd
om den. Ni ungdomar håller just genom Världsungdomsdagen
på att vittna om er önskan att ta del i detta uppdrag. Därför
vill jag här påminna er, kära vänner, om några
nyckelsanningar som ni kan ägna er meditation. Än en gång
vill jag upprepa att bara Kristus kan uppfylla den allra innersta längtan
i era hjärtan. Bara Kristus kan göra mänskligheten mänsklig
och göra den ”gudomlig”. Genom andens kraft låter
han oss ta emot den gudomliga kärleken och den gör det möjligt
för oss att älska vår nästa och att vi blir redo
att tjäna. Den helige Anden upplyser våra sinnen, visar
oss på Kristus som korsfästes och uppstod, och hur vi kan
efterlikna Honom så att vi kan bli ”avbild av och redskap
för kärleken som kommer från Kristus” ("Deus
Caritas Est," 33). De som låter sig bli ledda av anden förstår
att om de sätter sig själva i tjänst hos Evangeliet
så är detta inte något vid sidan om, något extra,
utan de vet att detta är av trängande och allsviktig betydelse – att
sprida den Goda nyheten åt andra. Men vi måste kanske påminnas
om att vi kan bli till Kristi vittnen endast om vi låter oss
ledas av den helige Anden som är ”evangeliseringens främste
förmedlare” (jfr."Evangelii Nuntiandi," 75) och ”missionens
främste agent” (jfr. "Redemptoris Missio," 21).
Mina kära unga vänner, som mina vördnasvärda företrädare
Paulus VI och Johannes Paulus II sade vid ett flertal tillfällen, ”att
förkunna Evangeliet och vittna om tron är mer nödvändigt än
någonsin i våra dagar” (jfr. "Redemptoris Missio," 1).
Det finns människor som anser att det vittnar om intolerans när
man presenterar trons skatter till dem som inte delar ens uppfattning
om dem, men det är inte så, att tala om Kristus är
inte att tvinga andra att tro på honom (jfr. "Evangelii
Nuntiandi," 80). För tvåtusen år sedan gav de
tolv apostlarna sina liv för att göra Kristus känd och älskad.
Och alla sekler därefter har män och kvinnor inspirerade
av samma missionärsiver ansträngt sig att sprida Evangeliet. Även
idag behöver Kristi lärjungar ge frikostigt av sin tid och
energi för att tjäna Evangeliet. Kristus behöver unga
människor som låter Guds kärlek brinna inom sig och
som svarar med öppet sinne på hans trängande kallelse
på exakt samma sätt som unga saliga och helgon gjorde i
det förflutna och har gjort ständigt, ända in i våra
dagar. Särskilt vill jag försäkra er om att Jesu ande
idag bjuder in unga människor att förmedlare av det Glada
budskapet till sina jämnåriga samtida. Svårigheten
att närma sig andra ungdomar på ett övertygande och
förståeligt sätt kan vara ett tecken på att den
helige Ande vill att ni unga människor skall finna på ett
sätt att göra det alldeles själva. Ni känner till
era kamraters ideal, deras språk och även det som sårar
dem, och på samma gång deras förväntningar och önskan
om godhet. Det är en vidsträckt värld av ungdomliga
känslor, ungdomars arbete, studier, förväntan och lidande...
Var och en av er måste äga modet att lova den helige anden
att ni kommer att föra en ung kamrat till Jesus Kristus på det
sätt som ni tror är det bästa, och veta att ”alltid
svara var och en som kräver besked om ert hopp, ödmjukt och
respektfullt” (jfr. 1 Petr 3:15).
För att uppnå detta mål, kära vänner, måste
ni vara heliga och ni måste vara missionärer eftersom det
aldrig går att skilja helighet från mission (jfr. "Redemptoris
Missio," 90). Var inte rädda att bli heliga missionärer
som den helige Frans Xavier var, han som reste igenom hela Fjärran Östern
och förkunnade den Goda nyheten ända tills varje uns av hans
kraft hade uttömts, eller som lilla Thérese av Jesusbarnet
som var en missionär, fastän hon aldrig lämnade karmelitklostret.
Båda dessa är ”missionens skyddshelgon”. Var beredda
att ge era liv på samma sätt som de gjorde för att lysa
upp världen med sanningen om Kristus, för att besvara hat och
ringaktning för livet med kärlek, för att förkunna
hoppet om den uppståndne Kristus till varje hörn av världen.
8. Att låta ”en ny pingst” komma över världen
Mina unga vänner, jag hoppas att få se många av er
i Sydney i juli 2008. Det kommer att bli ett tillfälle som försynen
ger oss att i fullhet erfara den helige Andes kraft. Kom många
till mötet så att ni blir ett tecken på hopp och så att
ni ger kyrkan i Australien det stöd de väntar sig för
att de gjort alla förberedelser inför er ankomst. För
de unga australiensarna som blir era värdar kommer det att bli
en utomordentlig möjlighet att förkunna Evangeliets skönhet
och glädje för ett samhälle som på många
sätt är mycket sekulariserat. Australien behöver liksom
hela Oceanien åter upptäcka sina kristna rötter. I
sin postsynodiska apostoliska uppmaning till Oceanien skrev påve
Johannes Paulus II: ”Genom den helige andes kraft förbereder
sig kyrkan i Oceanien för en ny evangelisering av folk som idag
hungrar efter Kristus. En nyevangelisering är den första
prioritet för kyrkan i Oceanien" (nr. 18).
Jag ber er att ge tid åt bönen och åt er andliga undervisning
under detta sista stadium innan ni företar resan som leder till
den tjugotredje världsungdomsdagen, så att ni i Sydney kommer
att kunna förnya löftena som ni gjorde vid ert dop och konfirmation.
Tillsammans skall vi åkalla den helige ande och tillitsfullt
be Gud om gåvan av en ny pings för kyrkan och för mänskligheten
i det tredje milleniet.
Må Maria, förenad i bön med apostlarna i Cenaklet,
följa er åt under dessa månader och för alla
unga kristna utverka att den helige anden på nytt strömmar
ut sin kraft och sätter hjärtana i brand. Kom ihåg:
kyrkan litar på er! Vi herdar ber Gud att ni må älska
Jesus och göra så att andra älskar Honom mer och mer
och att ni trofast kan följa Honom. Med dessa känslor i mitt
hjärta välsignar jag er alla med min största tillgivenhet.
I Lorenzago, den 20 juli 2007
BENEDIKT PP. XVI
Publicerad med tillstånd från den engelska versionen av
ZENIT (www.zenit.org)
Översättning: Natasja Hovén
20070726
|
|