![]() |
||||
|
||||
Amazonas: Nya vägar eller vilsna stigar | ||||
|
Vad gör då att Vatikanen samlar biskopar att diskutera ekologi och minoritetsfolkens situation i Amazonasområdet? Vi har gått igenom arbetsdokumentet Instrumentum laborum med titeln Amazonas: Nya vägar för kyrkan och för integral ekologi. Arbetsdokumenet är odaterat, men det släpptes den 17 juni i år. Det är således riktat främst till biskopar som deltar i synoden, som pågår just nu fram till den 27 oktober. Dokumentet är indelat tre delar.
Dokumentet är unikt på många sätt. När biskopar samlas till en synod handlar det oftast om frågor i direkt anslutning till Uppenbarelsen och den heliga tron, om lärofrågor främst, men även pastorala frågor, om evangelisation och hur Kyrkan skall fullgöra sitt uppdrag Hon fått av Kristus, den så kallade missionsbefallningen:
Men redan rubriken vittnar om att här finns en helt annan inriktning; Amazonas: Nya vägar för Kyrkan och för en integral ekologi. Första delen Kyrkan ska nu inte förkunna, utan lyssna istället. Hon ska profilera sig gentemot de "nya kolonisationsmakterna" genom att lyssna till Amazonas´ folk. Det jättelika området beskrivs med stor poetisk skönhet som en kroppsdel, vars artär är floden själv. Folken - de infödda stammarna, beskrivs leva i
Definitionen kommer från Quechua-folkets begrepp sumak kawsay, eller på spanska Buen vivir, leva bra. Om man lever med naturen, lever man bra. I viss mån kan begreppet jämföras med vår Allemansrätt. Men här handlar det om lagstiftnng i vissa länder, där regeringar alltså kan ta över privata egendomar med hänsvisng till sumak kawsay och även fördriva befolkningar om de anses påverka miljön negativt. Det högsta varat vet vi inte riktigt vad det är, men dokumenet nämner ofta Moder Jord, just så. Här beskrivs hoten mot vällevnaden; exploateringen, städerna, som hotar det lilla livet. där "allt är sammakopplat". Byar och gemenskaper som ännu inte nåtts av den Västerländska civilisationen. Synoden skall dock öppna för ett "kairos" : Den Helige Ande kommer öppna nya vägar:
Dialogen måste vara öppen. Påven Franciskus, sägs det, har redan bett om förlåtelse för Kyrkans brott under den "så kallade erövringen av Amerika". Den öppna dialogen har hindrats av lojalitet till kolonisatörerna och "petrifierade trosläror". Det finns också i första delen indikationer som visar, att de som skrivit detta dokument saknar förtroende för vår heliga liturgi. Den måste återspegla "vars och ens egna religiösa upplevelse och "inkultureras". Annars kommer liturgin reduceras till ett "museiföremål" som kommer vara "en egendom för ett fåtal" sägs det . Andra delen Det finns en stor del om "integral ekologi". Ekologi är inget värdeord dock. Det är helt enkelt en benämning på en undervetenskap till det stora område som vi kallar Biologi. Med integral ekologi tycks här menas att människan skall vara en del av ekologin, och då får uttrycket en positiv värdeladdning. Men strikt vetenskapligt så är vi alltid delar av ekologin vare sig vi odlar giftfria morötter eller bränner skogar i Amazonas. Ekologi betyder samspel i naturen mellan allt levande och det som påverkar den levande världen. Här finns ingen värdering således - att ekologiskt skulle vara gott och industriellt något ont till exempel. Ingen förknippar väl ordet "matematiskt" med något gott eller ont.
I ett högst begränsat kapitel om "familj och gemenskap", så konstateras bara att det numera finns färre "institutionella familjer" och detta beror på staden och utländska krafter. Bland åtgärdsförslagen, fyra till antalet, finns inget om kyrkans omfattande kloka undervisning gällande familjen, till exempel Familiaris Consortio, men att man bör
I avsnittet om utbildning kommer den "integrala ekologin" in igen. Här införs även det obegripliga begreppet "ekoteologi".
Det sista av fyra punkter under utbildning anför att
Man ska även inkludera
Kapitel IX har den märkliga rubriken "Ekologisk omvändelse". Uttrycket kommer från påve Franciskus´ encyklika Laudato si, punkt 217, där det stipuleras att
Här citeras Paulus:
Åter måste man klargöra att ekologi bara är en vetenskapsgren för att förstå och förklara de naturliga fenomenen, det finns ingen ambition eller ens möjlighet att integrera existentiella frågor i dessa sammanhang. Det strider mot den naturvetenskapliga metoden. I pkt 100 talas om försoning med skapelsen och det talas om att synden inte behöver vara personlig utan också social och strukturell. Tredje delen I punkt 191 återkommer uttrycket ekologisk omvändelse. Det räcker inte att omvända sig som person, menar man. Man måste identifiera sin sociala roll i de syndiga strukturerna. Till vilka till exempel hör om man är del av en stadskultur, eller betalar skatt till en stat som hotar miljön. Enligt texten är detta en synd inför Gud. Hur nu detta ska kunna undvikas, framgår inte. Synda gör man i frihet, som bekant. Vi måste lära oss igen (relearn) vad sann omvändelse är, detta genom att lyssna på ursprungsbefolkningen i Amazonas. De ska lära oss
Inget här om att rädda våra själar eller leva i frid med Gud således. Utan med - naturen. Dokumentet anvisar även att varje form av klerikalism (att prästen har viss jurisdiktion med tillhörande befogenher, t.ex. att förvalta sakramenten) inte är accepterad, och att man därför ska överväga att prästvigningen inte ska vara ett krav när det gäller handhavandet av sakramenten, rättsfrågor och administrativa frågor (pkt 127). Dokumentet anmodar även att man skulle skapa nya vigningar, "ministerios oportunos ": Här kommer det på andra håll mycket omdiskuterade förslaget att låta
Ett avsnitt handlar om hur media bör byggas ut, särskilt radio och TV , men inte för mission utan
Man talar även om Amazonas alla martyrer, 119 från de olika inhemska folken. Men man menar då inte martyrer för vår tro , trosvittnen, som brukligt. Utan att de är martyrer för att de dog när de försvarade sina byar. Avslutningsvis pekar man åter på en "integral ekologi" och
SAMMANFATTNING Förvisso är detta ett arbetsdokument och skall betraktas som sådant. Det finns många fina beskrivningar av människan som en del av naturen, som beroende av naturen för sin överlevnad. Detta är knappast någon nyhet - alltsedan människan blev medveten om skapelsen - Adam och Eva - så häpnade hon också över den. Det är detta vi kallar den naturliga uppenbarelsen, vilken vi delar med alla människor oberoende av religion, tro, språk eller tidevarv. Med den gudomliga uppenbarelsen vi fått genom Kristus, skrift och tradition, tillkommer en existenstiell "förklaring". Katekesen säger att
Hela kapitel IV och V i katekesen beskriver Skapelsen utifrån Kyrkans urgamla tro, väl grundad i den gammaltestamentliga skapelseberättelsen. Där framgår också att "Gud upprätthåller och bär skapelsen".
Enligt vår tro är det inte människan enkom som upprätthåller Skapelsen. Vi är inte satta till det ens. Men vi har fått vår frihet att ära Gud och Hans Skapelse, inte att missbruka eller förstöra den. Vi har också fått gåvan att kunna förädla Skapelsen genom att uppodla ofruktsam mark, bevattna öknar, terassera torra klippsidor som ger oss ris, tämja djuren så de tjänar oss, röja ny mark så vi kan föda alltfler generationer...Vara trogna arbetare i vingården. Med andra ord så är det inte svårt få vägledning för hur vi ska förhålla oss till naturen genom Bibeln, våra skrifter, kyrkofäderna och helgonen. Vad de brister i är naturligtvis själva beskrivningana av naturen som fenomen betraktat. Här kan vår tid bidra mycket med våra naturvetenskapliga modeller och kartläggningar, inte minst då ekologin. Men kan detta vara en ersättning för metafysiken? För det ej mätbara? Nej. Tänkandet kring människan och naturen är omfattande, inte minst bland våra egna kyrkolärare och fäder . På senare tid har Johannes Paulus II skrivit om vårt ansvar att inte missbruka skapelsen för kortsiktiga mål. Han talade visserligen också om ekologisk omvändelse, men menade inget andligt med detta. Även påve Benedikt XVI har skrivit om miljön. Att då hänvisa till spridda grupper av Amazonasindianer, för närvarande ett 160-tal grupper över en hel kontinent utan inbördes kontakt, är en märklig lösningsmetod. Texten är mycket spretig och stundtals osammanhängande och motsägelsefull. Den hänvisar till både lokala och naturvetenskapliga begrepp, som används minst sagt vårdslöst och inexakt. Med tanke på att detta är en text för antropologiskt och ekologiskt helt oskolade biskopar, så måste man undra: Varför planlades denna synod, egentligen? Vad är Kyrkans uppdrag på jorden: att organisera samhällena - eller rädda själarna undan evig fördömelse? Red. 20191013 (1) (2) (3) |
|||
|