av
James F. Csank
Den berömde ateisten Richard Dawkins
anslöt sig till kampanjen, den brittiska humanistorganisationen
(BHA) gick med och innan man visste ordet av hade man samlat in över
200 000 pund sterling. Därför kan man numera på bussar
i London och i städer lite överallt i England läsa budskapet: ”Det
finns troligen ingen Gud, så sluta oroa dig och njut av livet.”
Ordet ”troligen” får en att rycka till, eller hur?
Enligt den unga kvinnan som fann på denna slogan, komediförfattarinnan
Ariane Sherine (var lugn, hon har nog inte hört talas om dig heller!)
var det två skäl till att hon använde det. För det
första ”så att våra annonser inte bryter mot några
annonsregler”. (Kampanjen hade fått rådet av ”Kommittén
för god annonskutym att ”om man tar med ordet ’troligen’ sårar
man inte så lätt folks känslor...). Och för det
andra för att tillkännage att samtidigt som ateister tror att
Guds existens inte kan bevisas, erkänner en del av dem att det inte
heller går att bevisa att han inte existerar. Ariane citerar Dawkins
och säger att en ärlig ateist ”nästan säkert” tror
att Gud inte existerar. Men hon ändrade Dawkins ”nästan
säkert” till ”troligen” för ”troligen är
kortare och mera slagfärdigt, vilket passar i en annonstext. Jag
tror också att ordet är mera lättsamt och det gör
budskapet på något sätt mera positivt.”
Vad beträffar resten av denna slogan så säger BHA ”att
humanisterna tror att döden är slutet på vår personliga
existens, att vi bara har ett liv och att vi måste göra det
bästa möjliga av detta liv – Robert Ingersoll, en amerikansk
humanist på artonhundratalet uttryckte det så här: ’Det är
nu du ska vara lycklig!’”
Men låt oss nu ta en titt på detta ord ”troligen”.
Om vi förmodar att gruppen är ärlig i sin obeslutsamhet
då saknar dessa ateister inte bara modet att framföra sin övertygelse,
de saknar även själva övertygelsen. Men trots detta har
de lagt ner mycket tid och pengar på publicerandet av en övertygelse
som de själva inte skriver under på. Vad kan vara dessa tvivlande
Tomasars motivering?
Jag föreslår en mycket enkel motivering:. ”För att
reta upp dem som tror.” Ateister tycker om att irritera oss andra.
Många icke-troende anser sig vara intellektuellt överlägsna
de stackars oupplysta troende. De som är lite intelligentare än
de andra har tänkt ut pseudo-intellektuella filosofiska läror
som bevisar att Gud inte existerar. De tror sig ha genomskådat universums
mysterier och kommit fram till att det inte finns något annat än
det som ögat kan se. De troende, säger de, skapar komplicerade
modeller där de frambesvärjer scener av synd och frälsning
och drömmer om ett liv i evig lycka i himmelen.
I ateisternas världsbild är det de själva som är realister,
de troende är inget annat än drömmare.
En del ateister hyser tvivel om Guds icke-existens, men inga ateister tvivlar
på slutet av sin senaste slogan: ”så sluta oroa dig och
njut!” De flesta ateister önskar befria sig från Gud och
Guds bud, vill vara fria från alla förpliktelser utom dem de
själva ålägger sig, fria från obekväma moraliska
restriktioner. Om de är ateister kan de göra i stort sett vad
de vill, särskilt i fråga om sexualmoral. Deras ”otro” befriar
dem från oron för vad som ska hända i livet efter detta.
För att få njuta av ett liv av nöjen och sökande av
egen vinning är de villiga att pantsätta sina själar (vilka
de visserligen tror sig sakna, men är de helt säkra?) på antagandet
att Gud inte finns. Och som om detta inte var nog, vill de uppmana andra
att inlåta sig i samma hasardspel.
1600-talsfilosofen Blaise Pascal föreslog ett liknande vad som han
riktade till skeptikerna: Du måste välja mellan att leva ditt
liv som om Gud existerar (lyda de tio budorden, dyrka och tillbe Honom,
osv.) eller att leva som om Gud inte fanns (göra vad du vill närhelst
du vill). Pascals trossats(vadhållning) kan sammanfattas i följande
punkter:
1a. Om jag slår vad om att Gud finns och det stämmer – resultat:
oändlig vinst.
1b. Om jag slår vad om att Gud finns och det stämmer – resultat:
ingen förlust.
2a. Om jag slår vad emot detta påstående och Gud finns – resultat:
oändlig förlust.
2b. Om jag slår vad emot och Gud inte finns – resultat: varken
vinst eller förlust.
Om vi däremot ser på det hela med våra annonserande ateisters ögon
får vi istället detta scenario:
1a. Om jag slår vad om att Gud finns och det stämmer – resultat:
oändlig vinst.
1b. Om jag slår vad om att Gud finns och det inte stämmer – resultat:
Jag går miste om ett liv i utsvävningar och sökande av
egen vinning.
2a. Om jag slår vad emot detta påstående och Gud finns – resultat:
oändlig förlust men jag kommer att ha haft roligt dessförinnan.
2b. Om jag slår vad emot detta påstående och Gud inte
finns – resultat: Jag har vunnit ett liv i utsvävningar och
sökande av egen vinning.
I det första fallet finns ett antagande där jag kan vinna allt.
I det andra finns ett antagande där jag kan förlora allt. Det
vore därför ett vist beslut att gå med på den vadhållningen
där jag antingen vinner evig glädje, eller – i värsta
fall – förlorar bara en del nöje.
Men så tänker inte den tvivlande ateisten (”humanisten”).
Vad han säger är istället:
I det första fallet har vi en chans att vinna evig lycka, men på bekostnad
av ett liv i utsvävningar och vinning. I det andra fallet finns det
en risk att jag kommer att lida evig pina, men det är säkert
att jag går miste om ett liv av nöje och vinningar. Det kloka
rådet måste därför vara att se till att jag får
ett liv fullt av njutning och välbehag.
Med andra ord: Gud finns troligen inte, men även om han finns, är
ett liv i själviska utsvävningar värt den eviga olyckan
som blir resultatet om jag har fel.
En underlig vishet. Ateister väljer något som – inte troligen,
utan alldeles säkert – kommer att ta slut, hellre än något
som, om de har fel, aldrig kommer att ha ett slut. Det har lite i sig av
argumentet ”en fågel i handen är bättre än tio
i skogen”. Roffa åt dig det som har ett slut, det som vi har
här och nu – även om det kanske inte varar så länge
och en gång alldeles säkert slutar – och glöm chansen
till ett liv efter detta och priset du får betala om ditt val är
fel. Ateister väljer det absolut ändliga framför det möjligen
oändliga.
Tala om att spela med hög insats!
Övers.: NH
Se även ateisterna Ariane Sherin och Richard Dawkins förklara
sig
20090716
|