|
||||
Evolutionen mer än en hypotes – något som Johannes Paulus II aldrig har sagt |
||||
|
Hade vi alltså ett medgivande från kyrkan, att naturvetenskapen sprungit ifrån henne? Var inte livet en Guds skapelse utan ett resultat av spontana fysikaliska händelser? Är människan själv en produkt av dessa sammanträffanden, ungefär som en sten formas av fallet utmed berget? Omedelbart hänvisade man till fallet Galilei och det faktum att påven utkommit med något som kunde tolkas som en upprättelse och ursäkt, fast sent kan man tycka: 1992. Och nu alltså också Darwinismen? Inget kan vara mera missvisande. För det första sattes det en punkt i fallet Galilei för kyrkans del redan år 1741, då påven Benedikt XIV gav imprimatur åt samtliga Galileis verk. För den andra ville påven Johannes Paulus II genom att gå igenom fallet igen sluta en sorts fred mellan kyrkan och vetenskapen. Problemet med Galilei var att han hade försökt tvinga in vetenskapens idéer i den gudomliga Uppenbarelsen, som kilar av kritik mot själva tron. Från kyrkans sida rörde frågan alltså inte planetsystemets byggnad eller världens centrum, utan om man kunde lita på de av kyrklan fastställda grunderna för uppenbarad sanning. Detsamma gäller evolutionsläran. Den består av en mängd hypoteser och teorier som inte - såsom till exempel optiken inom den fysikaliska vetenskapen - bildar en enhetlig lära, långt därifrån. Fakta strömmar in och tolkningarna är många och motsägelsefulla. Detta budskap har sedan upprepats av påven Benedikt XVI (“evolutionsteorin är inte en komplett, vetenskapligt bevisad teori"). I sin första predikan som påve fastslog han kyrkans syn med klarhet att
Kyrkan kan inte agera som en naturvetenskapens överdomare. De vetenskapliga teorierna avlöser varandra. Därför måste kyrkan vara både öppen för dem och samtidigt oerhört restriktiv att approbera. Av denna anledning kunde man heller inte ta Galileis hypoteser, som dessutom hotade metafysiken och transubstantiationsläran, med hull och hår. Nyfikenheten att vinna kunskaper om skapelsens form får inte leda till att uppmärksamheten avleds från den uppenbarade sanningen om dess väsen. Vi vet ju nu dessutom, att solen knappast är en mera trovärdig kandidat för att vara centrum i universum, än jorden. Frågan om den skapade världens centrum är ytterst intrikat. Att utifrån vetenskapliga teorier dra slutsatser om vår skapelseberättelse eller om religioner överhuvudtaget är naturligtvis ett misstag. Ty medan det ena söker förklara fenomenen, så söker det andra en orsak bortom fenomenen. Ingen har någonsin sett Gud. Och ingen levande kommer heller se Gud. Men många anser sig ändå ha grund för att tro att Gud finns, och dessa grunder återfinns inte i de naturvenskapliga förklaringsmodellerna. En alltför enkel framställning av kyrkans position i denna fråga kan leda till de mest hisnande felslut hur vi katoliker egentligen förhåller oss till naturvetenskapen och hur vi ser på skapelsens väsen och ursprung. Visst, det är inte lätt att på några få rader säga allt. Men desto viktigare då att man väger orden på guldvåg! Men hur var det nu, med påve Johannes Paulus II:s uttalande om evolutionsläran som "mer än en hypotes"? Vi har funnit en häpnadsväckande brev från en som var med. Påven var inte ens närvarande vid tillfället - och vem skrev egentligen talet? Påven var inte ens närvarande vid tillfället av Dominique Tassot Den salige påven Johannes Paulus II sades i populärpressen och i vetenskapliga kretsar under ett möte med den påvliga vetenskapsakademin som den 22 oktober 1996 sades vara församlad för att diskutera evolutionsteorier, ha sagt följande:
Denna sats togs genast som ett medgivande från den Heliga Fadern att principen om den biologiska evolutionen var riktig, trots att det förelåg en konflikt mellan detta sätt att förklara skapelsen och den katolska lärans själva grundvalar. Vi vet emellertid nu att Johannes Paulus II aldrig höll detta tal. Han inte ens träffade medlemmarna av den påvliga vetenskapsakademin vid detta tillfälle, eftersom det planerade mötet hade annullerats.
Och det är inte allt. Här är den Helige Faderns tillägg några månader senare, den 9 november, 2005, efter att ha citerat ur en kommentar som biskop Basilius den store som levde på trehundratalet gjorde över Första Mosebok:
Hur många av dessa ”några” finns det inte idag? Vilseledda av sin ateism tror de att de visar prov på vetenskapligt tänkande när de anser världen vara berövad all ledning och ordning, som om slumpen råder över den. Genom hela den Heliga skrift väcker Herren människans matta förnuft och säger: ”I början fanns den Skapande världen.” (Dominique Tassot, "Le Cep" N° 60 juli 2012, sid.. 92-94). Fotnot: Forskningsarbeten skall kunna upprepas med samma resultat, därför bör de vara offentliga. De får inte bygga på enskilda upplevelser, subjektiva omdömen eller trossatser. Då blir det lätt pseudovetenskap eller kvasivetenskap, som inte baseras på evidens (bevis) utan på fria spekulationer. Se även:
|
|||