![]() |
||||
|
||||
Msgr Rino Fisichiella om den demokratiska statens plikt | ||||
|
(katobs.se) Det finns en tydlig tendsens att Europas stater försöker fjärma sig från alla inslag av som kan kopplas till någon form av religiös bakgrund. Nu senast har kung Juan Carlos av Spanien skrivit under lagar som tillåter abort - ett beslut i raden av flera andra, bland annat skilsmässolagar, som strider mot naturrätten och kyrkans morallagar. Och i vårt eget land får ingenting i skolan påminna om att Sveriges rike som självständig stat faktiskt byggdes upp av kristna troende under kristna regenter och dess första lagar också var lagar som skulle harmoniera med en tro på en överordnad princip om ont och gott. Diskussionen i Sverige har mest förts av representanter för "Humanisterna", en liten högröstad grupp som säger sig företräda en majoritet av befolkningen, och enstaka enskilda personer ur kristenheten, däribland Ulf Ekman från Livets Ord. Men man har saknat djupare studier av förhållandet mellan kyrka och stat och statens ansvar gentemot medborgarna när det gäller att skapa lagar och institutioner som inte bryter mot sedan länge etablerade naturrättsliga principer. I Italien utkom förra året en bok av msgr Rino Fisichella med titlen Identità dissolta. Il cristianesimo, lingua madre dell'Europa. Boken tar upp just de problem som uppstår, då en hel civilisation förnekar sina egna rötter, eller åtminstone vill komma bort från dem. Msgr Fisichella arbetade mycket nära med kardinal Ratzinger och påven Johannes Paulus II med den "filosofiska" encyklikan Fides et Ratio, som behandlar förhållandet mellan tro och förnuft. Han har annars blivit uppmärksam mest för den artikel som publicerades i L´Osservatore Romano den 15 mars 2009 med anledning av ett abortfall i Brasilien. Artikeln tolkades av vissa - inte minst aggressiva abortförespråkare - som ett carte blanche från kyrkans sida för s.k. "terapeutiska aborter" och en kritik av kyrkans nuvarande abortförbud. Den resulterade i att några medlemmar i kyrkans Akademi för livet, som han presidierar, krävde hans avgång. Vid närmare läsning av artikeln så kan man dock inte se att den tar ställning i abortfrågan på något annat sätt än kyrkan alltid har gjort. Msgr Fisichiella ville bara markera att man bör beakta att de enskilda fallen, som vara mycket komplexa och innebära en rad ställningstaganden, ur en karitativ synpunkt innan man fäller generella omdömen. Dessutom har "bråket" i den påvliga Akademin för livet klarats upp, och ingen kräver längre hans avgång. Red. Utdrag ur msgr Rino Fisichellas bok --- På grund av själva sin natur har etiken inte någon egen karaktär och varje annan egenskap den har är överflödig. I själva verket erkänner etiken att förnuftet står över den och tillsammans med förnuftet (ratio) kommer den fram till de grundläggande principerna som ligger till grunden för det personliga livet. Att inom politiken försvara existensen av en världslig moraloberoende av den “katolska moralen” är rätt och riktigt. Detta betyder dock inte att dess innehåll nödvändigtvis måste vara det motsatta mot denna. Om det vore så skulle detta betyda att man inte skulle förstå den naturliga (givna) länken mellan etik och katolsk moral och att man avsiktligt och med artificiella medel önskade skapa en motsättning som inte finns. --- Ur Identità dissolta. Il cristianesimo, lingua madre dell'Europa av Msgr. Rino Fisichella
Översättning: NH |
|||