|
||||
”Vi vill ha kvinnliga kardinaler” - ett upprop från tyska kvinnliga teologer |
||||
|
av Giuseppe Nardi
Krav på att kardinalsvärdigheten frikopplas från vigseltjänster Det första steget mot kvinnliga kardinaler (hur ska man egentligen föreställa sig dem?) är kravet att kardinalsvärdigheten frikopplas från vigningstjänsten. Det heter naturligtvis att man går tillbaka till mer ursprungliga förhållanden och det är ju inte är helt oriktigt men inte heller helt riktigt. Uppropet från de kvinnliga teologerna (vem betalar egentligen för detta ständiga och fruktlösa orostiftande?) offentliggjordes den 12 september på en schweizisk och tysk internetsida och överlämnades även till påve Franciskus. Initiativet togs av den schweiziska teologen Helen Schungel-Straumann, 73 år. Hon har tidigare undervisat i Gamla och Nya Testamentet i Bonn, Köln och Kassel. Enligt henne är tiden inne för en ”historisk förändring” och därmed menas kvinnliga kardinaler. Schungel- Straumann fann likasinnade bland de kvinnliga teologerna och uppropet har sedan dess undertecknats av nästan 300 från i synnerhet det tyska språkområdet. Även några från andra länder. Initiativtagarna bemödar sig om ett ”empiriskt” stöd för sitt krav. Man genomförde en online-enkät om man var för eller mot kvinnliga kardinaler. Deltagandet i enkäten var mycket lågt och resultatet var lätt att förutse. Bara 28% uttalade sig mot en kvinnlig kardinal, men det är ju redan det häpnadsväckande och modigt. Man motsätter ju sig då ”framsteg” och utsätter sig oundvikligen för misstanken att vara ”kvinnofientlig”.
De kvinnliga teologerna motiverades av påvens uttalande på flyget tillbaka från Rio Schungel-Straumann har sedan länge, liksom många av undertecknarna, den uppfattningen. En feministisk teologi har berett (beroende på perspektiv, alternativt förgiftat) marken. Uppslaget att fatta pennan verkar ha varit påvens, sedan dess berömda/beryktade improviserade, presskonferens på flyget hem till Rom från världsungdomsdagen i Rio de Janeiro. Massmedierna koncentrerade sin rapportering på påvens oklara yttrande angående homosexualitet. Men de kvinnliga teologerna intresserade sig mer för påvens yttrande att det behövdes en ”fördjupad teologi om kvinnan”. Orden bäddade påven in i yttrandet: Kvinnan är i sanning en ikon för Maria, Gudsmodern; just hon som hjälper kyrkan att växa! Tänk, att madonnan är viktigare än apostlarna... Kyrkan är kvinnlig: Hon är kyrka, brud, moder.” Påven lade dock alltid till ett ”men”: Men...kvinnans roll i kyrkan får inte bara vara moderns...en inskränkt roll...nej! Den är något mer! ... ”. Han förklarade dock inte närmare vad han menade med detta ”mer”. Biblisk rättfärdighet och jämlikhet gentemot demokratiska majoritetsbeslut In i detta ”mer”, detta tomrum rycker nu Helen Schungel- Straumann och de andra undertecknarna fram. Den feministiska teologins signatur blir tydlig när det heter, att ”mer än hälften av kyrkans medlemmar är kvinnor”, men det är en majoritet som behandlas som en minoritet. Demokratiska spelregler som beslutsmekanism för kyrkan alltså? Om man kastar en blick på ordinariaten i det tyska språkområdet finner man ett flertal kvinnor i ledande positioner. Där kan alltså inte problemet ligga. I uppropet handlar det ju egentligen om vigningstjänsten. ”Demokratisk” otålighet tål inga tillgänglighets-begränsningar, inte ens gudagivna sådana och därför talas det också i uppropet om ”orättfärdighet” och ”ojämlikhet”. Men om man är beredd att läsa med trons ögon så är ju ”rättfärdighet” och ”jämlikhet” nyckelbegrepp i den heliga skrift.
Därmed blir det definitivt klart, varför uppropet inte kräver kvinnliga diakoner, präster eller biskopar utan kvinnliga kardinaler. Kardinalskollegiet, liksom dess uppgift att välja påve, är något som växt fram under kyrkans historia. Det är sant att de gällande bestämmelserna därför kan ändras av en påve. Men man får inte blunda för att de som ställer detta krav kommer med ett nytt slagord bara av taktiska skäl. Kyrkan har alltid hållit fast vid att kvinnor inte har tillgång till vigningstjänsterna. Johannes Paulus II påminde ”slutgiltigt” om detta 1994 och det är någorlunda känt, även om tyska biskopar ännu verkar lite lomhörda inför detta. Den progressiva, ständigt oroliga skaran har helt enkelt dragit vidare för att sätta in hävstången någon annanstans där man hoppas på större framgång. Man sätter in alla klutar för att häva den kyrkliga ordningen och dogmerna. När man idag ibland beklagar kyrkans ”klerikalisering” är det just detta progressiva anspråk på allas tillgång till vigningstjänsterna och de progressivas framträngande in i altarrummet som är medansvarigt. När Eberhard von Gemmingen drömde om sextio kvinnliga kardinaler och kardinal Kasper om kvinnliga diakoner Uppropet kommer från Tyskland och från det tyska har den katolska kyrkan ännu inte riktigt tillfrisknat. Det var jesuiten Eberhard von Gemmingen, den tidigare ledaren av Vatikanradions tyska redaktion, som för några år sedan i en intervju sade: ”Jag kan tycka att sextio manliga kardinaler och sextio kvinnliga i Sixtinska kapellet vore bra. Varför kan man inte få drömma att sextio framstående kvinnor i kyrkan kan få medverka till valet av påve?” Det som Gemmingen så godmodigt framkastade, fick vittgående konsekvenser vilket inte denne jesuit kunde undgå att märka. 20131001 Från katolisches.info Övers. Didrik Wangel Fotnot: Liknande idéer till de som framförts av bl.a. Helen Schungel- Straumann finns även representerade i utskotten i vårt stift. Vid ett samtal i Katolska Domkyrkan 12 mars 2013 som sändes i i SVTPlay fördes föjande dialog med syster Madeleine Fredell OP och en reporter:
|
|||