|
av Sandro Magister
Tvisten om flickmammans abort blir allt
hetare. Det brasilianska ärkestiftet hotar att inlämna en kanonisk
stämning gentemot ordföranden för den Påvliga akademin
för livet. Läs även Michel Schooyans anklagelse som slutar
med en vädjan till påven
Den storm som väcktes av ordföranden
för den Påvliga akademin för livet, ärkebiskop Rino
Fisichellas, och dennes artikel i "L'Osservatore Romano" den
15 mars i år har långt ifrån bedarrat, särskilt
inte nu med inblandningen av ....
Men låt oss inte gå sakerna i förväg. Utan gå igenom
händelserna en och en från och med den senaste artikeln i ämnet
i www.chiesa.
ARTIKELN SOM VÅLLADE SKANDAL
Fisichellas
artikel bar rubriken ”På den brasilianska flickans sida” och
tog ställning i fallet med den brasilianska flickan som var könsmogen
redan vid nio års ålder, våldtogs flera gånger
av sin unge styvfar, blev gravid med tvillingar och fick göra abort
när hon var fyra månader gången.
Fisichella skrev att hennes fall ”hamnade på tidningarnas
löpsidor enbart därför att ärkebiskopen av Olinda
och Recife var snabb till att förklara läkarna som hjälpte
henne att avbryta graviditeten för exkommunicerade”. Flickan
borde istället – ”före varje tanke på exkommunicering – först
av allt ha försvarats, omfamnats och tröstats” med all
den ”mänskliga empati i vilken kyrkans män borde vara
experter och lära ut till andrai”. Men ”det var inte
det som skedde”.
Och han fortsatte:
"På grund av flickans extremt unga ålder och prekära
hälsotillstånd befann sig hennes liv i allvarlig fara på grund
av graviditeten. Men vad skulle man göra i ett dylikt fall? Det är
ett svårt avgörande för läkaren och även svårt
att bedöma med utgångspunkt från morallagen. Sådana
beslut måste tas varje dag [...] och det är upp till läkarens
samvete vad som är bäst att göra i det enskilda fallet.”
I slutet av artikeln vänder sig Fisichella direkt till flickan: ”Vi
står på din sida. [...] Det finns andra som förtjänar
exkommunicering och vår förlåtelse, inte de som gjorde
att du fick leva.”
SVARET FRÅN ÄRKEBISKOPEN AV RECIFE
Artikeln väckte genast motsatta reaktioner: å ena sidan gillande
hos dem som är för fri abort, och å den andra invändningar
från dem som försvarar varje ofött barns liv, utan undantag.
Ärkestiftet Olinda och Recife, vilka anmärkningarna direkt
riktade sig mot, reagerade den 16 mars med en rad ”förtydliganden” som
på slutet lydde så här, med direkt anspelning på ärkebiskop
Fisichella:
"Författaren trodde sig i stånd att tala om en situation om
vilken han inte hade tillräcklig kännedom, och vad värre är,
han gjorde sig inte besväret att först tala med sin kollega
inom biskopskåren, och på grund av denna oförsiktiga
inställning, vållar hans uttalande nu stor skandal bland de
katolska troende i Brasilien.”
"L'Osservatore Romano" underlät att publicera någonting
av detta svar från det brasilianska ärkebiskopsstiftet, ej
heller publicerade man någon av de liknande reaktionerna..
Några veckor senare åberopade ärkebiskopen av Olinda
och Recife, José Cardoso Sobrinho, i en intervju med Jeanne Smits
för den franska tidningen "Présent," åter
igen sin rätt att få svara, dock utan verkan:
"Jag anser att det är av yttersta vikt att L’Osservatore Romano
publicerar mitt svar. Det var det som vi från första början
försökt uppnå. Vi sände ärkestiftets svar på Monsignore
Fisichellas artikel till Rom. Om någon publicerar en felaktig information,
vad än skälet är, måste det vara en given rätt
att få svara. Läsarna av Osservatore måste också ges
möjlighet att lära känna den motsatta åsikten."
I samma intervju erinrade ärkebiskop
Cardoso om alla de solidaritetsyttringar han mottagit från ett
stort antal biskopar, såväl i
Brasilien som i hela världen. Han upprepade att flickans liv inte
alls befunnit sig i fara och att kyrkans lära inte tillåter
abort i dylika fall. Han tryckte på att läkarna som gjorde
abort på flickan inte tycktes ha några som helst samvetsbetänkligheter.
De var militanta pro-abort-kämpar och hade sagt att de var ”stolta” över
det de gjort.
TROTS ALLT HÖGLJUDDARE PROTESTER STÅR VATIKANEN
FAST VID SIN ÅSIKT
Förutom protesten från ärkebiskopen
av Olinda och Recife, har Vatikanen fått ta emot många andra
protester och krav på rättelse. En del av dem har offentliggjorts
av respektive skribent. En av dessa är professor Joseph Seifert,
grundare och rektor vid den Internationella akademin för filosofi
i Liechtenstein och medlem av den Påvliga akademin för livet
som har Fisichella som ordförande:
"Jag anser det vara min plikt att uttrycka mitt brinnande hopp om att
kyrkans högsta läromyndigheter snabbt och tydligt må förklara
vad kyrkan egentligen lär ut om abort och varför abort är
något ont i sig, och sedan offentligen och klart och tydligt korrigera
nämnda uttalanden.”
Andra har återgivit avsnittet i det berömda tal som Pius XII
höll inför förlossningssjuksystrar år 1951 där
denne säger: ”att rädda moderns liv är en mycket ädel
akt, men det är inte tillåtet att döda barnet för
att uppnå detta.”
Men hittills har vi inte sett några rättelser i ”L'Osservatore
Romano." Den Heliga Stolens tidning har bara en enda gång
berört ämnet, den 4 april i förbigående. Artikeln
handlade om ett möte som det katolska pressens fackförening
i Italien hade hållit om ämnet ”Samvetet i första
hand”.
I mötet deltog bland annat ärkebiskop Fisichella och en känd
journalist från den världsliga pressen, Lucia Annunziata,
som tidigare varit ordförande för den statliga italienska televisionen.
I artikeln rapporterades det att Lucia Annunziata hade berömt kyrkan
för att ha visat en ”aldrig tidigare skådad rättframhet” och
tillade:
"Jag hänvisar till påvens brev till biskoparna i hela världen
och även till självaste ärkebiskop Fisichellas uttalande
i fallet med den brasilianska flickan, vilket publicerats i L'Osservatore
Romano."
Efter detta blev åter tystnaden kompakt i Vatikanen. Den enda röst
som hörts till stöd för ärkebiskopen av Olinda och
Recife – men det var innan den omnämnda artikeln hade publicerats – har
varit den från kardinal Giovanni Battista Re, biskopskongregationens
prefekt.
Inte heller har Troskongregationen
inkallats för att yttra sig om
Fisichellas artikel, varken före eller efter publiceringen,även
om detta annars är brukligt i liknande känsliga ärenden.
Beslutet att publicera den – liksom beslutet att besvara alla genmälen
med tystnad – har helt och hållit varit statssekreterarens.
PROFESSOR SCHOOYANS TRÄDER FRAM PÅ SCENEN
Men nu har vi ett
offentligt uttalande, svårt att ignorera, som vänder sig emot
Fisichellas artikel.
Upphovsmannen är Monsignore Michel Schooyans, belgare, professor
emeritus vid det katolska universitetet i Louvain och en erkänd
specialist i antropologi, politisk filosofi och bio-etik. Han är
medlem av följande tre påvliga akademier: Akademin för
samhällsvetenskaperna, Thomas av Aquino-akademin och vad mera är:
Akademin för livet. Hans senaste verk som gavs ut av bokförlaget
Cantagalli år 2008 bär titeln ”Paulus VI:s profetia” (La
profezia di Paolo VI)" och är ett kraftfullt försvar för
encyklikan "Humanae Vitae". Den 1 maj höll Schooyans inledningstalet
till plenarmötet för den påvliga akademin för samhällsvetenskaper.
Påve Joseph Ratzinger känner honom och hyser beundran för
honom. År 1997 då denne var kardinal och prefekt för
Troskongregationen skrev han förordet till en av Schooyans böcker: ”Evangeliet
i mötet med en värld i oordning” (L’Évangile
face au désordre mondial).
I djup oenighet med Fisichella i denna
sak och övertygad om att
det var hans plikt att reagera, författade Schooyan alltså en
svidande anklagelse som slutar med kravet på ett ”starkt
uttalande” av påven själv. Och han beslöt att publicera
den.
Ett utdrag ur denna text följer här nedan. Men först
måste vi förklara ännu en vidareutveckling i polemiken
mellan ärkebiskop Fisichella och ärkebiskopsstifet Olinda och
Recife.
INLÄMNANDET AV EN KANONISK ANKLAGELSE
I början av juni översände det brasilianska ärkebiskopssätet
med kopia till över hundra ämbetsmän vid kurian till de
högsta Vatikan-myndigheterna en officiell pro memoria på italienska.
Var och en av de sex sidorna hade undertecknats av ärkestiftets
advokat Márcio Miranda.
Denna pro memoria beskriver i detalj vad den lokala kyrkan gjort och
i fortsättningen gör för att hjälpa flickan och skydda
hennes liv, liksom vad som ända fram till det sista ögonblicket
gjorts för att skydda livet på de två barnen i hennes
livmoder.
Slutledningen lyder:
"Vid beaktande av vad som framkommit här, är det nödvändigt att alla kritiker av ärkebiskop Cardoso borde erkänna att deras förhastade slutsatser var ogrundade och de borde reflektera över och gottgöra det onda som de begått, så att rättvisa skipas för ärkebiskop Cardoso Sobrinho."
Med detta memorandum anmodar ärkestiftet av Olinda och Recife Vatikanens
myndigheter att komma fram till en ”vänskaplig lösning” av
tvisten, för i annat fall kommer man att inlämna en kanonisk
anklagelse och kräva att det vidtas rättsliga åtgärder
mot ärkebiskop Fisichella.
Men låt oss så återvända till Professor Schooyans
och dennes anklagelse. Här följer ett utdrag:
” Om påven
underlåter att uttala sig kommer vi att få se en upprepning
av det som man i dag ser hända med ’Humanae vitae'..."
av Michel Schooyans
Artikeln undertecknad
av Monsignore Rino Fisichella som var införd i "L'Osservatore
Romano" den 15 mars 2009, är
så full av fel att detta kräver en kommentar. Här följer
en genomgång av en del av felen:
-Fisichella börjar med att hävda något som journalisterna
sedan upprepat, att ”Carmen” skulle dö om man inte tog
bort tvillingarna hon bar. Aborten är resultatet av beslutet att
ingripa för att rädda flickans liv. Ändamålet helgar
medlen. [...] Enligt detta sätt att tänka, som liknar det vi
finner i Internationella federationen för planerat föräldraskap,
var inte dubbelaborten en nödvändighet i sig, den behövde
utföras för att rädda moderns liv. Följaktligen – säger
Fisichella – har varken modern, Carmen, eller förövarna
av aborten gjort sig skyldiga till exkommunicering. Det understryks att ärkebiskopen
av Olinda-Recife, inte borde ha gjort det uttalande han gjorde och som
vållade skandal. Det hade istället varit hans plikt att vara
nära och trösta flickan.
Olyckligtvis för Fisichella och för dem som läst hans
artikel, måste vi fråga oss om Fisichella gjorde sig besväret
att försäkra sig om han var vederbörligen informerad.
[...] Han accepterade utan vidare påståendet att om flickan
inte fick göra abort skulle hon dö. Hela hans resonemang bygger
sedan på detta påstående. Det som först borde
ha bevisats, nämligen att aborten var det enda sättet på vilket
moderns liv kunde räddas, tas här som ett etablerat faktum.
För att ytterligre bre på säger han att Dom Cardoso brast
i deltagande med flickan då han uttalade exkommuniceringen. Gjorde
sig Fisichella ens besväret att kontakta ärkebiskopen av Olinda-Recife
för att få hans förklaring på telefon?
-” Hennes liv var i allvarlig fara”, så skriver
Fisichella. Det är tydligt att han inte läst läkarutlåtandet.
Enligt Dr Sérgio Cabral, överläkare vid Instituto Materno
Perinatal de Pernambuco, [den brasilianska delstat som har Recife som
huvudstad], var Carmens liv inte i fara. Det förelåg alltså inget överhängande
behov av abort. Det var rimligt att anta att både moderns och de
två barnens liv hade kunnat räddas. Detta uttalande har bekräftats
av andra brasilianska läkare som kände till fallet, bland vilka
vi finner Dr Bernardo Graz, läkare och präst och Dr Elisabeth
Kipman, gynekolog.
"
Carmen bar inom sig andra liv som var lika oskyldiga som hennes eget”,
fortsätter Fisichella, och tillägger: "I hennes fall gällde
det mötet mellan liv och död.” Två teatraliska
men tyvärr oriktiga uttalanden. Carmen bar två oskyldiga liv
och dessa två liv – det skulle han ha tryckt på – har
nu avslutats. Två helt oskyldiga liv har – avsiktligt och
utan återvändo – dödats utan att det finns något
skäl till det. Efter beslutet att utföra aborten fanns det
aldrig någonsin en chans för livet att göra sig gällande.
Läkarna som utförde aborten skröt dessutom – inte
utan en viss cynism – att de var vana vid denna syssla och att
de var stolta över att utöva den. En av läkarna, Dr Rivaldo
Mendes från Albuquerque, förklarade till och med ironiskt
att han alltså redan gjort sig skyldig till exkommunicering flera
gånger om.
När vi kommit så här långt – och i motsats
mot vad som insinueas i Fisichellas artikel – låt oss hävda
att det aldrig varit tal om att exkommunicera den lilla flickan.
-Här visar sig ännu ett misstag: varken Carmen eller tvillingarna
riskerade att dö. Men Fisichella insisterar och säger att ”ett
val som innebär att man måste rädda ett liv på bekostnad
av en allvarlig risk för ett annat liv, är aldrig något
som är enkelt att göra”. Om vi tillämpar uttalandet
på det fall vi undersöker, är denna iakttagelse absurd,
eftersom det inte förelåg någon risk för varken
mammans eller de två barnens liv. Faran bestod i att man hade att
göra med läkare som valde att utföra den dubbla aborten,
samt med personer vars ideologi är det fria valet, och som pressade
på läkarna att utföra akten och sålunda gav denna
akt ett pseudo-moraliskt rättfärdigande.
Det ovanstående förstör alltså den argumentering
som drar en parallell mellan Carmens fall och fallet med patienter på vilka
man utför återupplivning. Resultatet av denna parallell är
att Fisichella därigenom även understödjer av läkare
utförd eutanasi. Det är tydligt att Fisichella önskar
smickra läkarna med sina uttalanden att han respekterar deras professionalism.
Han erkänner läkarnas ”frihet att välja”,
och glömmer bort att läkarna när de gör sina val även är
bundna av moraliska lagar. När han uttrycker sig på detta
sätt skapar Fisichella förvirring i samvetene på läkare över
hela världen så att de inte längre vet vad de ska tänka
om respekten för livet, vid livets början och dess slut, det
vill säga i ämnena abort och eutanasi.
-Vi får en annan överraskning av Fisichella när han börjar
framlägga argument angående grundläggande moralfrågor.
Han skriver: ”Att dra en allmän slutledning från ett enskilt
fall skulle inte bara vara oriktigt utan även orättvist […] Det
moraliska fallet måste liksom varje särskilt och konkret uppsättning
av omständigheter analyseras noga med hänsyn tagen till vad som är
specifikt för det, och man bör undvika generaliseringar.” Liksom
i den föregående anmärkningen avslöjar Fisichella här
som anhängare till den opportunistiska moralen, den moral som hänvisar
till det grundläggande fria valet, den ”proportionalistiska moralen”,
vilka alla fördömdes av Johannes Paulus II i encyklikan "Veritatis
splendor" (1993; se till exempel nr 65-83; 95-102).
-Fisichella fortsätter: "Katolsk moral äger principer som
inte kan ignoreras, även om man skulle önska göra det. Försvaret
av det mänskliga livet från avlelsen är en av dem.” Två skäl
till förundran har vi här: Fisichella bekräftar existensen av
moraliska principer, även om han inte ger läkarna fritt val och just
har nämnt att de individuella fallen måste undersökas med hänsyn
tagen till dessas specifika karaktär. Dessutom glömmer Fisichella
att försvaret av det mänskliga livet först och främst hör
till den naturliga moralens principer. Fördömandet av abort härrör
från något som ligger mycket längre tillbaka i tiden än
det som Fisichella kallar ”kyrkans gryning”.
-Det är oriktigt att säga att Andra Vatikankonciliet, framför
allt Gaudium et spes (nr 27 and 51), använder ”oväntade,
obevekliga och entydiga ord när det fördömer direkt abort”.
De ord man använder är varken oväntade eller obevekliga, de
bekräftar
bara den kristna traditionen i denna moraliska fråga som tillhör
den naturliga rätten. Den skyddar de allra sköraste mänskliga
varelserna önskar
avskräcka andra från att ta dessas liv. Det underliga är
att det är Fisichella själv som påminner om kyrkans lära
när
det gäller framkallad abort! Han tycks inte inse att den lära han
hänvisar
till står i motsättning till hans eget ställningstagande
i den artikel vi kommenterar. Med andra ord anser han att dessa principer
bör
följas bara man i de konkreta situationerna respekterar det fria valet.
Men på så sätt förstör han med ett penndrag all
moral, både den som bygger på naturrätten och den kristna.
[...]
SPLITTRING INOM KYRKAN
-Enligt Fisichella undergräver ärkebiskop
Cardoso med sitt ställningstagande kyrkans trovärdighet. Men
kyrkan och dess herdar förtjänar bara att vara trovärdiga
om deras förkunnelse utgör
sanning. Evangliet anbefaller inte att vi bör behaga människorna,
det tillsäger oss att vara trogna det budskap som det är vår
plikt att förkunna. När det gäller abort har kyrkans lära
noga förklarats i viktiga dokument som till exempel "Gaudium
et spes" (1965),
nr. 51 § 3; jfr. nr.. 27 § 3; den kanoniska lagen (1983), kanon
1398; 1314; 1323 ff., "Donum vitae" (1987), nr. 3; "Evangelium
vitae" (1995),
nr. 62; Katolska kyrkans katekes (1997), nr. 2271, 2322.
Fisichellas artikel publicerades i den
franska upplagan av "L'Osservatore
Romano" den 17 mars. Det är förvånande att den inte tar
upp det uttalande som hans eminens, kardinal Re, prefekt för biskopskongregationen,
publicerade i La Stampa några dagar tidigare (den 7 mars). Är det
möjligt att Fisichella inte kände till detta uttalande när han
skrev sitt namn under den egna artikeln? Kardinal Re förklarar här
angående den dubbla aborten som utfördes i Recife: ”Den är
ett brott i Guds ögon. Exkommuniceringen av den person som utförde
den är riktigt.” Den 14 mars tog Dom Cardoso, ärkebiskop av Olinda
och Recife, av densamme kardinalen emot ett brev som innehöll beröm.
[...]
-"L'Osservatore Romano" är Vatikanens icke-officiella
språkrör.
Den publicerar artiklar på begäran av olika avdelningar inom
kurian. Den offentliggör också texter skrivna av personer
som anses känna
väl till kyrkans lära. Denna aktade publikation är särskilt
nödvändig under en tid som vår när medierna uttalar
sig tvärsäkert i vilken fråga det vara må. I det
fall som vi håller på att undersöka lät de för "L'Osservatore
Romano" ansvariga personerna en text slinka in som innehöll
allvarliga felaktigheter och som var vinklad i alla ordets mening. [...]
Sålunda har
Vatikanens språkrör allvarligt bidragit till att svärta
ner denna fråga eftersom den inte kunnat ge en sann beskrivning
av den utan istället
givit läsarna en skildring som är allt annat än doktrinärt
trogen. [...]
- I kretsar som står den takademin
för livet och den Påvliga
rådet för familjen nära har väckts allvarliga skäl
till oro:
a. Oförståelse och ledsnad hos många kristna som under flera år
varit engagerade i av kyrkan understödda pro-life-projekt. Denna ofta välgrundade
känsla leder dem till att de tycker sig ha blivit ”övergivna” av
sin kyrkoherde.
b. Förvirring och skam hos många medlemmar av den Påvliga akademin
för livet, vilka undrar hur det är möjligt att ett sådant
felsteg kunnat tas och vad som kommer att göras för att motverka
det.
c. Misstro mot ordföranden för den Påvliga akademin för
livet, som har undergrävt sin egen moraliska, teologiska och vetenskapliga
auktoritet. Förlust av förtroende för ordföranden och besvikelse.
Många medlemmar av akademin fruktar att Fisichellas uttalanden kommer att
kompromettera dem och de ärenden de håller på att bearbeta.
Följden kommer att bli minskning av hjälpten för olika fall man
håller på att arbeta med.
d. Oro för att denna akademis rykte kommer att undermineras. Medlemmarna
kommer att mista sin motivation och börja strida sinsemellan. Det talas
redan om att man skall kalla till möte bara en gång vartannat år.
Men varifrån kommer detta rykte, har det bekräftats? Är det kanske
upptakten till borttagandet av den Påvliga akademin för livet, just
när angreppen på livet blir allt fler?
INVERKAN PÅ DET POLITISKA
LIVET
-
Enligt rörelserna som är för det fria valet och
liknande rörelser har vi här i Recife ett typiskt exempel på en
kvinna som måste få abort för att rädda sitt liv.
[...] Man försöker
intala oss att abort är något som gör det möjligt
att rädda
mänskliga liv. Det gör att dödligheten i samband med förlossningar
minskar kraftigt. [...]
Fisichella ger näring åt abortförespråkarna i Brasilien,
i hela världen och i kyrkan. Han gör att abortmotståndarnas arbete
försvagas när de kämpar för att hindra lagförslag som
föreslår legalisering av abort. [...]
- Eftersom denna rörelse har stort inflytande i politiska kretsar
och i medierna är det nödvändigt att notera några
av reaktionerna hos rörelsen som går under benämningen
Katoliker för fritt
val (Catholics for Free Choice) som numera förkortat sitt namn till ”Catholics
for Choice”. Här följer det som Frances Kissling, honorärpresidenten,
skrev den 23 mars i ämnet:
"
I ett förbluffande helomvändning från Vatikanens strategi att
inte medge något undantag från dess ställning i fråga
om abort, att abort inte i något fall är tillåtet, ens för
att rädda en kvinnas liv, har Vatikanens främste tjänsteman inom ämnet
bio-etik, ärkebiskop Rino Fisichella [...] öppnat en spricka genom
vilken kvinnor, läkare och politiska beslutsfattare kan slinka in. Jag är
tacksam för små steg som detta." [...]
- Fisichella har givit en rejäl knuff åt dem som i Brasilien, Latinamerika,
Afrika och på annat håll önskar liberalisera abort och göra
den till ett medel för befolkningskontroll. Han uttalande försvagar
kyrkan i Brasilien under ett ögonblick när de kristna i samband med
den så kallade ”Kampanjen för broderskap” har företräde
när det gäller försvaret av livet. Genom att desavouera Dom Cardoso,
ansluter sig Fisichella till det förkastande som president Lula gav ärkebiskopen
av Olinda-Recife. [...]
- Fisichellas artikel kommer just
vid ett tillfälle när president Obama
i Latinamerika och på annat håll fördubblar initiativen som
syftar till gynnandet av reproduktiv hälsa och riskfritt moderskap. Dessa
initiativ tas up av Hilary Clinton och många organisationer som till exempel ”the
Planned Parenthood Federation, IPPF, ONG-agenturer och EU.
Denna kampanj som har sitt ursprung
i USA intensifieras ytterligare av Tony Blairs aktioner och av Cherie
Blair, hans hustru, som sätter till alla klutar i
saken genom sina radikala feministiska uttalanden. Liksom så många
andra tvekar detta par inte att kalla sig katoliker samtidigt som de inte undandrar
sig rätten att offentligen avvika från kyrkans lära om
familjen och livet.
Under inflytandet av dessa två ledare, en för en nation och en FN-ledare,
där de har stort inflytande, måste vi tro att Latinamerika snart kommer
att tvingas att anta dessa ”nya mänskliga rättigheter”,
i vilka ingår ”rätten” till abort. Medicinsk personal
kommer därefter att mista sin rätten till en samvetsklausul. President
Lula har redan tydligt uttryckt sitt stöd för en sådan reform.
Vi kan alltså vänta oss att det latinamerikanska undervisningssystemet
kommer att användas som kanal för utvidgningen av sexualitetsundervisningen
av ungdomar i den närmsta framtiden. En sådan kampanj har under några år
väntat bakom hörnet.
Under en tid när presidents Obama och Lula intensifierar sina förslag
till samarbete när det gäller befolkningskontroll, kan Fisichellas
anmärkningar inte annat än skada Latinamerika befolkningar och nationer.
FRÅGOR SOM KRÄVER KLARA SVAR
När vi försökt komplettera
vår analys av Fisichellas artikel har ett antal frågor kommit
upp. Här är några av dem:
- Som det är vanligt inom kurians avdelningar, har ”känsliga” dokument
alltid överlämnats till Troskongregationen. Blev Fisichellas
artikel godkänd av denna kongregation innan den publicerades? Visar
inte denna bedrövliga
episod hur viktigt det är att återskapa Troskongregationens
eminenta ställning inom kurian?
- Fick Fisichellas artikel uppbackning
av andra bemyndigande avdelningar inom Vatikanen? I så fall – vilka
var de? Vem finansierade, organiserade och täckte upp detta arrangemang?
I ett brev daterat den 14 maj (PAV, ref. 4235/09), skrev Fisichella "Artikeln
skrevs på begäran”.
På begäran av vem? Det finns vissa som låter påskina
att Fisichella fick en begäran från statssekreterarens kontor.
Det är
denna kritiska fråga som det måste bringas klarhet i. [...]
- Vad ämnar man i Vatikanen göra
med avseende på de viktiga
läromässiga,
pastorala och kanoniska klargöranden som Fisichellas artikel kräver?
Det är dags för Kongregationen för katolsk utbildning
att beakta behovet av att de katolska universiteten, även de i Rom.
SAMMANFATTNING
-
Alla är överens i erkännandet av detta som den lilla brasilianska
flickan upplevt är särskilt förfärligt: upprepade
våldtäkter
följda av en graviditet som innebar tvillingar. Det som man däremot
inte talar om är att det byggdes upp ett vidsträckt nätverk
till hjälp för flickan och hennes familj. Dessa ”goda
samarier” och
deras insats är något som inte nämns i artikeln. Emellertid
omgav de den unga modern med godhet och medkänsla. Liksom i fråga
om andra episoder av samma slag, har den i Recife avslöjat djupa
brister i det romerska kommunikations- och informationssystemet. [...]
- Fisichellas artikel tar upp argument
som gör honom till bundsförvant
med katoliker anslutna till ”Pro-choice”-rörelsen. Han
komprometterar de enorma ansträngningar som gjorts under de senaste
påvarna i fråga
om gynnandet av liv och familj. Artikeln vi analyserat innehåller
inte den minsta hänvisning till verk som understötts av kardinal
López
Trujillo i det Påvliga familjerådet, till exempel det berömda ”Lexicon”.
Det saknas också referenser till den aktade skolan för personaliserad
bioetik som grundats av Hans Excellens Monsignore Sgreccia, som stod
modell för
den Påvliga akademin för livet.
- Det skulle vara förfärligt
om detta fall skulle tystas ner eller dras ut i tiden på grund
av att förvirringen är
stor bland de troende och sekulära rörelser verkar vara beredda
att exploatera den allra minsta spricka i den kyrkliga enheten. Om tystnaden
fortsätter att
vara kompakt innebär detta att den Heliga Stolen bekräftar
desavoueringen av ärkebiskop Cardoso, sådan som den uttryckligen
framförts
av Fisichella.
- Det är viktigt att mäta
reaktionerna som redan kommit i den internationella pressen och pro-life-rörelserna,
liksom den bland präster och lekmän,
inför detta som av många beskrivs som en skandal. På tre
viktiga punkter har ett allvarligt misstag begåtts: ett misstag
i fråga om
moral när det gäller respekten för livet; ett misstag
i grundläggande
morallära som lett till en opportunistisk moral; ett misstag i kyrkans
lära:
en fast och väl establerad lärosats kan inte med ett enda penndrag
strykas ut eller med våld utplånas. Det är för övrigt
inte säkert att Fisichella på det disciplinära planet
har ett särskilt mandat att förskjuta en stiftsbiskop, en ärkebiskop,
liksom han själv. Det måste därför vidtas brådskande åtgärder
för att bryta dödläget. Den Påvliga akademin för
livet behöver en ledare. Det är nödvändigt att åter
ge sanningen dess plats och att återställa en enhet som nu
fått sig en allvarlig
knäck.
- Även om Fisichella nyligen kritiserat president Obamas policy om
abort, har han missbedömt det politiska följden av sin artikel
under ett läge
där Brasilien, Latinamerika och Afrika utsätts för en
riktig belägring
från de som propagerar för en dödens kultur.
- Meningsskiljaktigheten
ligger i öppen
dager. Andra ärkebiskopar
och teologer kommer att fatta mod när de ser vad ordföranden
för en
avdelning i den romerska kurian tillåter sig och de kommer att
i sin tur ta sig friheter med läran och kräva rätten att även
de avvika från denna lära, ja till och med överträda
den. Och det som Fisichella sade om abortfrågan kan lätt överföras
till andra frågor.
-Recife-affären sprider ljus över
det faktum att kyrkans enhet inte kan reduceras till något handlar
om politisk korrekthet. [...] Snarare än
att referera till sanningen, som är enhetens grundval, ger man allt
oftare företräde till ett yttre sken av enhet, som är
avsett att blidka världen. Människorna nöjer sig med en
sanning som bygger på tvetydighet.
Men denna tvetydighet leder oundvikligen till en generaliserad relativism
i trosläran. Är
det något som bör uppmuntras?
- För att sammanfatta tycks det oss att den enda lösningen
när
det gäller den förvirring som Fisichellas artikel vållat är
att den Helige Fadern kommer med ett starkt uttalande. Fisichellas artikel
har skapat allmänt tvivel angående ”legitimiteten” när
det gäller abort. Det är emellertid inte säkert att man
i Rom inser allvaret i den uppkomna situationen. Men tvivlet har nu spridits
till hela
den världsvida kyrkan och det har förstärkts genom två omständigheter:
Att artikelns författare innehar en överordnad ställning,
och att det är en officiell tidning som publicerat den. Om påven
inte yttrar sig i frågan kommer tvivlet att kvarstå och vi
får en
upprepning av det som hände år 1968 med "Humanae vitae" vars
verkningar ännu kvarstår (1968).
__________
Schooyans kritik i en engelsk version författad av honom själv:
> "On
the fourth of March 2009..."
__________Föregående artikel med den fullständiga texten till ärkebiskop
Fisichellas artikel och svaret från ärkestiftet Olinda och
Recife:
> Drifting
Mines. In Africa the Condom, in Brazil Abortion (23.3.2009)
__________Den kompletta texten på engelska av ärkebiskop Cardoso
Sobrinhos intervju med Jeanne Smits:
> "The
following interview..."
Den 1 juli, 2009, accepterade påven ärkebiskop Cardosos avsked från
posten som ledare för ärkestiftet Olinda och Recife. Skälet som
angavs var uppnådd pensionsålder. Han efterträdes av Antônio
Fernando Saburido, en benedektinmunk som var ärkebiskopens hjälpbiskop
från åren 2000 till 2005, och sedan biskop av Sobral.
Övers.: NH
20090709
rev. 20090714
|
|