|
Av Msgr Ignacio Barreiro
Vi har bevittnat olika reaktioner bland
biskopar, grupper av biskopar eller enskilda personer, som offentligen
har kommenterat denna Kyrkans
fundamentala nya lag. Vissa av dessa reaktioner har varit mycket positiva
och uppmuntrande, andra har varit inskränkande och felaktiga. Jag är
inte förvånad över detta problematiska tolkande; många
av oss förutsade, att genomförandet av det apostoliska brevet
'Summorum Pontificum' av den 7 juli 2007 inte skulle komma att bli lätt.
En mycket positiv utveckling, som måste noteras, är utnämnandet
av Mgr Guido Marini från ärkestiftet Genua till påvlig
liturgisk ceremonimästare. Mgr Marini har, trots sin relativa ungdom
- 42 år - en mycket imponerande bana bakom sig såsom ceremonimästare,
kanoniskt lagkunnig och andlig ledare. De flesta av dem, som känner
honom, understryker, att han är en mycket seriös och målmedveten
person. Det är betecknande, att han i de kommentarer han offentliggjorde
efter sin utnämning underströk sin beundran för den konservative
kardinal Giuseppe Siri.
Måhända har den mest flagranta attacken på Motu Propriet
kommit från biskop Raffale Nogaro från Caserta nära
Neapel. Han uppges ha fällt mycket nedlåtande kommentarer
om Kyrkans traditionella liturgi till den ledande italienska tidningen
Corriere della Sera. Denne biskop har rykte om sig att vara synnerligen
'tolerant' och tillmötesgående i fråga om alla slags
liberala ideal, men efter Motu Propriet har han orubbligt vägrat
tillåta det offentliga firandet av den extraordinarie mässformen.
I hans reaktion ser vi ett typiskt fall av osymmetrisk släpphänthet,
vilken inte är okänd hos övriga prelater, som intar samma attityd
som han.
I försök att bemöta mediala rykten om, att vissa italienska
biskopar, medlemmar av den italienska biskopskonferensens permanenta
råd, starkt hade kritiserat Motu Propriet, berättade biskop
Giuseppe Betori, konferensens generalsekreterare, för nyhetsbyrån
ZENIT den 29 september att: "Ingen italiensk biskop är motståndare
till Motu Propriet; om där finns någon biskop som vägrar
att tillämpa Motu Propriet, så skiljer denne sig från
den italienska biskopskonferensens och även från den Helige
Faderns linje." Dessa kommentarer kan tolkas på två nivåer:
deras valör vid första påseende är ett förnekande
av, att somliga medlemmar av det permanenta rådet opponerade sig
mot Motu Propriet, men de kan också tolkas som en varning till
biskopar som biskop Nogaro, som är beredda att trotsa Motu Propriet.
Även om vi lämnar analyserandet av de konkreta reaktionerna hos olika
biskopar eller enskilda personer därhän, så är det
däremot nyttigt att begrunda substansen i de olika invändningar,
som har framförts gentemot Motu Propriet, och de olika initiativ,
som har framlagts av biskopar eller grupper av biskopar för att
minska räckvidden i tillämpningen av denna fundamentala nya
kyrkolag; detta inkluderar några felaktiga lagtolkningar.
Invändningar mot Motu Propriet
Enligt vissa kommentatorers mening, sådana
som Fr Paolo Farinella i sin bok, The Return to the Ancient Mass,
så är
Motu Propriet inte acceptabelt, därför att det i Kyrkan återinför
en kyrkosyn, som lämnades utan avseende av Andra Vatikankonciliets
nya kyrkosyn. De understryker, hur, enligt deras mening, varje missale är
förknippat med en väsensunik typ av kyrkosyn. Den princip,
som dessa författare är ur stånd att bevisa, är
att konciliet introducerade en ny kyrkosyn i Kyrkan. Att hävda,
att Vaticanum II:s kyrkosyn är oförenlig med Kyrkans tidigare
teologi skulle vara en form av den "den förlorade kontinuitetens
och sönderbrytandets hermeneutik" (= texttolkning), som Benedict
XVI brännmärkte i sitt offentliga
tal till den romerska kurian den 22 december 2005. I samma tal påvisar
den Helige Fadern, hur Kyrkans konstitution inte kunde förändras
av Andra Vatikankonciliet på grund av det faktum, att den är
oföränderlig,
därför att "Kyrkans väsentliga konstitution kommer
från Herren och gavs till oss för att vi skall kunna vinna
evigt liv."
Felaktiga åsikter om Kyrkans tjugoförsta koncilium kritiserades
skarpt redan av dåvarande kardinal Ratzinger, när han konstaterade: "Andra
Vatikankonciliet har inte behandlats som en del av Kyrkans hela
levande Tradition, utan som ett slut på all tradition, en ny start från
noll. Sanningen är, att just detta koncilium inte definierade någon
dogm över huvud taget, och avsiktligt valde att stanna kvar på en
blygsam nivå, såsom ett endast pastoralt koncilium; och ändå behandlar
många det, som om det hade gjort sig till ett slags superdogm,
vilken förtar betydelsen av allt det övriga." (Offentligt
tal till Chiles biskopar, juli 1988).
Inskränkandet av Motu Propriet
Vissa biskopar har satt upp stränga
regler, när det gäller
att tillåta präster att begagna sig av 1962 års missale.
Motu Propriet anger endast i art. 5§4 "Präster som använder
den Salige Johannes XXIII:s missale måste vara kvalificerade att
göra det och inte juridiskt förhindrade därtill." Det
torde stå klart för varje objektiv iakttagare, att begärandet
av ett prov i latin och en examen i mässans rubriker är att ålägga
prästerna ett orimligt krav. För det första bör vi
komma ihåg, att i enlighet med Canon 249 borde alla präster
i den latinska riten vara väl bevandrade i latin. Det borde vara
biskoparnas plikt att verifiera, att alla präster behärskar
latin tillfredsställande och inte bara de, som önskar celebrera
enligt Kyrkans extraordinarie form. För det andra tvingar dessa
biskopar på sina präster en typ av test, som aldrig begärdes
av den påvliga kommissionen Ecclesia Dei, när den medgav celebranter
att frambära mässan i enlighet med 1962 års missale.
Det är självklart, att en präst som frambär denna
mässa måste vara vederbörligen förberedd. Men med
största säkerhet bör varje examinationsprocess handhas
av personer, som är mer sympatiskt inställda till den traditionella
mässan än många lokala biskopar.
Somliga biskopar har förbjudit pastorer att på eget initiativ
schemalägga offentliga mässor enligt extraordinarie form. Emellertid
utfärdades Motu Propriet i grund och botten för att värna
Kyrkans liturgiska skatt, så följaktligen, om en präst,
gripen av en lovvärt pastoral glöd och med önskan att
ta del av denna skatt tillsammans med sin hjord, önskar att delge
sitt folk förmånen att åtnjuta den traditionella liturgin,
så finns där ingenting i Motu Propriet, som hindrar honom
från att göra så. I själva verket indikerar tvärtom
den allmänna andan i denna lag, att den högste lagstiftaren
skulle bli nöjd, om en präst tog ett dylikt initiativ. Mera
allvarligt är det heltäckande förbudet mot schemaläggandet
av offentliga mässor, även om en signifikant grupp av de troende
har anhållit om dem, vilket är en kränkning av Motu Propriet.
Denna lags bokstav tillerkänner klart pastorerna förmågan
att fatta beslut utan att söka tillstånd från biskopen.
I själva verket kan biskopen enligt lagen ingripa endast, när
en pastor inte är i stånd att infria denna de troendes rättighet.
En annan restriktion är att stadfästa ett fixerat antal som
minimistorleken på den grupp, som ansöker om mässan.
Såsom är allmänt känt, så ville inte den högste
lagstiftaren vid utfärdandet av Motu Propriet fastställa ett
minimiantal av personer, utan han har överlåtit avgörandet
om detta antal åt församlingsprästernas sunda förnuft.
I dessa olika biskopliga tolkningar har vi en klar kränkning av
de troendes rättigheter, därigenom att vi kan märka en
uppenbart restriktiv avsikt. En biskop, såsom varande en särskild
lagstiftare, har inte den legala auktoriteten att reducera rättigheter,
som tillerkänts de troende av Kyrkans högste och universelle
lagstiftare.
Tolkningsproblem
Uppfattningen har framförts, att alla de kyrkolagar, som reglerade
bruket av missalet och sakramenten 1962, har avskaffats och att återuppväckandet
av 1962 års missale inte automatiskt återuppväcker dessa
lagliga normer. Den chockerande konsekvensen av denna tolkning är,
att altarflickor och mottagandet av kommunionen i handen skulle vara
en lagenlig möjlighet vid begagnandet av detta missale. Detta är
klart oriktigt av åtminstone sex skäl.
För det första har vi i Motu Propriet icke ett återuppväckande
av en tidigare rit, vilken hade avskaffats, utan tvärtom har vi,
på grund av den tydliga lagligen bindande deklaration, som innehålles
i artikel 1 i denna lag, den synnerligen starka bekräftelsen på,
att 1962 års missale aldrig hade avskaffats. Följaktligen är
alla de normer som reglerar sättet, på vilket det skulle brukas, ännu
i kraft. Den motsatta uppfattningen är inte rimlig, eftersom det
skulle betyda, att missalet skulle existera vidare utan det nödvändiga
stödet av alla de normer som reglerar dess brukande; det är
liktydigt med att försäkra, att detta missale existerar i ett
lagligt vakuum. Det är motbjudande för varje förnuftig
juridisk tolkning av vilken lag som helst att förutsätta, att
någonting skulle leva i ett lagligt vakuum.
För det andra måste vi begrunda den grundläggande principen,
när det gäller lagtolkning, som fastslår att den, som önskar
det väsentligaste, också önskar sig det som tillkommer.
Så om Kyrkans högste lagstiftare har fastslagit, att 1962 års
missale aldrig har avskaffats, så fastslår han också uttryckligen,
att alla de normer, som reglerade det missalet, inte heller upphävdes.
Det är tydligt, att det normativa regelverk, som reglerar användandet
av missalet, är ett nödvändigt tillbehör till detta.
För det tredje måste denna lag liksom varje annan lag i Kyrkan
tolkas i enlighet med kontinuitetens hermeneutik; enligt detta tolkningskriterium är
det uppenbart, att de lagar, som åtföljde 1962 års missale
vid dess utfärdande, borde vara vägledande för det även
i nuvarande tid. Att framkasta tanken, att det är legalt möjligt
att ha kvinnliga altartjänare eller att ge kommunionen i handen,
när man begagnar sig av 1962 års missale, skulle vara ett
klart fall av den den bristande kontinuitetens hermeneutik, vilken, som
jag förklarade tidigare, den Helige Fadern brännmärkte
i sitt offentliga tal till den romerska kurian.
För det fjärde måste vi tolka denna lag liksom varje
annan lag med en sambandets andemening. Det ligger i sakens natur i fråga
om 1962 års missale, att det är synnerligen reglerat på ett
sådant sätt, att den som celebrerar denna mässa alltid
vägleds av precisa och konkreta normer och att ingenting lämnas åt
celebrantens uppfinningsförmåga. Således är det
också naturligt, när det gäller Motu Propriet, att alla
de legala normer, som reglerade 1962 års missale, när det
utgavs, fortfarande reglerar det nu, då bruket av detta missale
har förklarats vara de troendes rättighet.
För det femte är åsikten, att det lagliga regelverk,
som stödde 1962 års missale, har upphävts, i strid mot
andan i Motu Propriet, vilket önskar att bevara den stil, som gällde
för celebrerandet av liturgin i enlighet med S:t Pius V:s missale,
samt att återupprätta en känsla av respektfull vördnad
för gudstjänsten. Det är tydligt, att praxis sådan
som den med flickor som altartjänare eller den med handkommunion är
oförenlig med den anda och stil, som präglar celebrerandet
av liturgin i enlighet med S:t Pius V:s missale.
För det sjätte skulle de felaktiga tolkningar, som jag ovan
understrukit, vara skadliga för ett av syftena med denna lag, vilket är
att uppnå ett biläggande av de söndringar, som tråkigt
nog drabbar Kyrkan i våra dagar. Det är tydligt, att sådana
tolkningar inte skulle accepteras av olika personer eller grupper (sådana
som S:t Pius X:s Prästbrödraskap), som just nu inte är
i vederbörlig kanonisk förening med Kyrkan.
Som jag har visat, ställs vi ansikte mot ansikte med olika problem
i tillämpningen av Motu Propriet, men den minsta gemensamma nämnaren i
dessa är
en önskan att inte fullt ut uppfylla denna lag av ideologiska skäl.
Enligt 'Summorum Pontificum' kommer det att åligga den påvliga
kommissionen Ecclesia Dei att bana vägar och åstadkomma medel
för att lösa dessa problem. Följaktligen kan jag bekräfta,
att kommissionen nu är i färd med att skissera ett viktigt
dokument, som på ett auktoritativt sätt kommer att lösa
dessa svårigheter. Jag hoppas innerligt, att detta dokument kommer
att utfärdas snart och att de, som motsätter sig tillämpningen
av Motu Propriet, kommer att förmås till fullständig
eftergivenhet.
Tryckt i MASS OF AGES, november 2007. MASS OF AGES är organ för The
Latin Mass Society of England & Wales. Publicerat med benäget tillstånd.
Översättning: Roland Allnert
20080226
|
|