Vem var salige kardinal Wyszynski?

 

 

 

Kardinal Stefan Wyszynski (1901-1981), kallad "millenniumets primat" (eftersom han 1966 ledde de grandiosa ceremonierna under kristendomens millennium i Polen, med dopet av kung Mieszko I 966), betraktas som en nationalhjälte i Polen precis som sin landsman påven Johannes Paulus II, för att han bland annat har bidragit till kommunismens fall. Han kommer officiellt att saligförklaras  av den katolska kyrkan den 12 september 2021 i Warszawa.

Den 2 oktober 2019 erkände påven Franciskus ett mirakel på grund av kardinalens förbön-en 19-årig ung kvinna med en obotlig sköldkörteltumör botades 1989 tack vare förbön från Guds tjänare. Hennes cancer har aldrig återvänt sedan dess. Detta erkännande av miraklet gav således grönt ljus för kardinalens saligförklaring, som ursprungligen var planerad till den 7 juni 2020, men på grund av coronaviruspandemin sköts ceremonin till september 2021.

av Thérèse Tardif

Hans barndom
Stefan Wyszynski föddes den 3 augusti 1901 i Zuzela som den andra av fem barn till Stanisław Wyszynski, organist, och Julianna Karp, som dog den 10 oktober 1910. Stefan var då 9 år gammal. (Karol Wojtyła, den blivande påven Johannes Paul II, var i samma ålder när han förlorade sin mamma.)
Stanisław och Julianna Wyszynski med sina barn (från vänster till höger): Stanisława, Janina, Stefan (den framtida primaten) och Anastasia. Foto taget 1906.

Ett år senare gifte hans far sig med Eugenia Podlewska, en god vän till hans första fru. Även om Stefans styvmor var väldigt snäll mot honom och hans syskon, saknade han sin mamma väldigt mycket.

Stefan började sina studier för prästerskapet 1917 vid Włocekawek-seminariet och ordinerades till präst av biskop Owczarek den 3 augusti 1924 på hans 23 -årsdag. Efter ett års arbete i en församling genomförde han ytterligare studier vid Katolska universitetet i Lublin. Där studerade han kanonjuridik och katolska samhällsvetenskap. År 1929 hade hans avhandling i Canon Law titeln Familjens, kyrkans och statens rättigheter till skolor.

Kyrkans sociallära
Efter examen reste han till Italien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland för att vidareutbilda sig inom katolska samhällsvetenskap. Efter att ha återvänt till Polen tjänstgjorde fader Wyszynski på många olika platser. Han arbetade som församlingpräst, var chefredaktör för tidningen Ateneum Kapłanskie för prästerskapet och professor vid Włocławek Seminarium. Även där organiserade han ett kristet arbetaruniversitet där han undervisade i katolska samhällsvetenskaper.

Andra världskriget
Efter andra världskriget började Gestapo söka efter honom. Hans biskop, pastor Michał Kozal (som dog i koncentrationslägret Dachau 1943 och saligförklarades av Johannes Paul II 1987) beordrade honom att lämna Włocławek så att han kunde undvika att bli gripen av nazisterna. Fader Wyszynski organiserade sedan underjordisk utbildning. Under Warszawaupproret var han kaplan vid sjukhusen i Laski och i Zoliborz militärdistrikt i Armia Krajowa, den polska underjordiska motståndsorganisationen. Han flydde döden tio gånger.

När fader Wyszynski återvände till Włocławek efter krigets slut fann han en allvarlig brist på präster: 2500 präster i Polen hade dödats eller skickats till utrotningsläger. Fader Wyszynski flyttade sedan till Włocławeks seminarium som rektor, lärare, andlig pappa och regissör. Han var också chefredaktör för en katolsk veckotidning.

Biskop
Den dåvarande polska primaten, kardinal August Hlond, visste att i dessa svåra tider behövde Polen pålitliga biskopar som kunde behålla tron och hoppet bland de trogna och utbilda ungdomen. År 1946 föreslog han fader Wyszynski som den 25 mars samma år utnämndes till biskop i Lublin av påven Pius XII. Den 12 maj 1946 invigdes han av biskop av kardinal Hlond vid den nationella helgedomen i Jasna Góra. I sitt vapen placerade biskop Wyszynski bilden av Vår Fru av Czestochowa och mottot Soli Deo (Ära till Gud ensam).

De troende såg snabbt i denna 45-årige biskop en fadern till arbetare och bönder, en landsfader; kort sagt, den enda moraliska auktoriteten i landet. Liksom en ny Moses kom biskop Wyszynski (senare kardinal) att hjälpa sina landsmän att korsa den ateistiska kommunismens öken, stödd av Polens drottning, den svarta madonnan i Czestochowa, som går i spetsen för sitt folk som en eldpelare för hebreerna  på Mose tid.

Den sekulära världen kommer att försöka förlöjliga polackernas hängivenhet till Jungfru Maria och fråga "Var är din Gud?" Men Maria segrade, kommunismen kollapsade och "Polens bästa son" blev 1978 Kristi ställföreträdare, den första icke-italienska påven på 450 år.

Som biskop i Lublin blev Wyszynski också överkansler vid Lublins katolska universitet. Han organiserade sin fakultet för kristen filosofi och var mycket aktiv i arbetet med det nya institutet för sociala, ekonomiska och landsbygdsproblem.

Primas
Efter två års arbete i Lublin stift utnämndes biskop Wyszynski den 12 november 1948 till ärkebiskop i ärkestiftet Warszawa-Gniezno och blev därmed Polens primas (och ordförande för polska biskopskonferensen, en position han innehade fram till 1981), som ersättare för  kardinal Hlond, som hade avlidit den 22 oktober.

Kyrkans situation i Polen var då svår, i närvaro av den kommunistiska regim som inrättats med våld. Ärkebiskop Wyszynski kräver utan framgång att arbetet ska slutföras med ett avtal med regeringen som skulle respektera kyrkans rättigheter.

År 1952 började kommunisterna att likvidera unga teologiseminarister och noviser och skapade många hinder för att utfärda tillstånd att bygga nya kyrkor.

När Wyszynski blev kardinal den 12 januari 1953 intensifierade den kommunistiska regimen sina fientliga attacker mot kyrkan. Den 9 februari 1953 utfärdade den ett strikt dekret som lade kyrkan under kommunistisk kontroll. Sedan tog regeringen ytterligare ett radikalt steg mot kyrkan: den krävde av varje katolsk präst en ed om lojalitet till den kommunistiska regeringen. Kardinal Wyszynski motsatte sig starkt denna handling.

I september 1953 dömde Warszawas militärdomstol biskop Czesław Kaczmarek i Kielce till tolv års fängelse. Hans övertygelse grundades på anklagelser om att biskopen samarbetade med nazisterna under andra världskriget och ville störta den kommunistiska regeringen. Många präster fängslades också.

Arrestering
Den 25 september 1953, under en predikan i Sankt Anna -kyrkan i Warszawa, förklarade kardinal Wyszynski offentligt att kyrkan i Polen alltid kommer att kämpa för sanning och frihet, och han uttryckte också offentligt sitt kategoriska motstånd mot fängelse av biskop Kaczmarek. av kommunisterna.

Några timmar efter Wyszynskis tal bröt en grupp beväpnade poliser in i hans bostad och tog honom till Rywałd, där han internerades. Strax efter fängslade kommunistregimen fem andra biskopar, inklusive Wyszynskis assistent, biskop Antoni Baraniak (senare ärkebiskop av Poznan). Kommunisterna ville göra honom till huvudvittnet i rättegången mot Primas, men varken fängelset eller misshandeln eller hjärntvättningsförsöken lyckades bryta biskop Baraniaks järnvilja. Men han var tvungen att betala sin lojalitet med tre års fängelse, och hans hälsa äventyrades.

Hemliga poliser var rädda för folkets ilska. De grep i hemlighet Primas på natten. Hunden som bevakade ärkestiftets kontor attackerade polisen och bet honom innan kardinalen kunde ta tag i hundens halsband. Kardinalen ringde genast en nunna för att förbinda såret. När han blev ombedd att packa resväskan vägrade han och sa: "Jag kom fattig till det här huset och jag vill lämna det fattig."

Löften från Jasna Góra
Under tre år överfördes kardinal Wyszynski från en häktningsplats till en annan, alltid i hemlighet. Tjugo vakter tittade på honom dag och natt. Tiden i fängelse var en period av intensivt arbete för kardinal Wyszynski. Han förberedde ett särskilt program för den polska nationens återfödelse av den välsignade jungfru Maria. Under sina meditationer i fängelset återkallade han många händelser i polsk historia som övertygade honom att välja Marian -vägen som ett pastoralt tjänsteprogram i framtiden.

Den 8 december 1953 undertecknade kardinal Wyszynski det sista förbundet med Vår Fru  genom invigningen till Jesus genom Maria, i enlighet med Sankt Louis-Marie de Montforts undervisning. Wyszynski tillskrev denna invigning nåden att "aldrig ha haft skuggan av agg mot någon."

Kardinal Wyszynski förlät alla, även de som fängslade honom och häktade honom under hårda förhållanden, till exempel i Stoczek Warminski där han allvarligt skadade sin hälsa under den hårda vintern. Is och frost fanns överallt då: i korridoren, i cellen och på fönstren. Rummen var inte uppvärmda alls, väggarna var täckta med svamp. För att gå ut i trädgården fick Primas rensa trappan. Ibland gjorde snödrivorna det svårt att lämna byggnaden. Som Primas skrev var Stoczek en plats där han inte kunde "värma fötterna en gång". Han fick till och med tvätta sig i isvatten. Det fanns tillfällen då vattnet frös. Det fanns också dagar då Primas inte kunde skriva eftersom hans kalla händer vägrade lyda honom. Hans händer svullnade, huvudet, njurarna och magen gjorde ont. Trots många förfrågningar kunde han inte få någon medicin, inte ens en smärtstillande.
I Komancza, den sista platsen för hans fängelse, fullbordade Primas texten till eden av Jasna Góra, som skulle vara hörnstenen i den moraliska och andliga förnyelsen av Polen. Det var kopplat till förberedelserna inför firandet av årtusendet av Polens dop 1966.

Den 26 augusti 1956 samlades över en miljon människor i Jasna Góra för högtiden för Vår Fru av Czestochowa. Alla polska biskopar omringade den tomma stolen som Primas Wyszynski borde ha suttit på. Sedan läste biskop Michał Klepacz texten i Primate Wyszynskis ed och människor upprepade hela tiden: "Vi lovar att vara trogna Gud, kyrkan och evangeliet."

Efter Czestochowa -ceremonierna och arbetardemonstrationen i Poznan i juni 1956 beslutade de kommunistiska myndigheterna att släppa Wyszynski från fängelset den 26 oktober 1956. Regeringen avbröt 1953 års dekret om att kommunisterna måste godkänna kyrkliga utnämningar och meddelade sedan att religionsundervisningen i skolorna skulle återinföras, och  munkar och nunnor kunde utföra  socialt arbete och domen mot  biskop Kaczmareks upphävdes.

Den Stora Novenan
Sedan genomförde Primate Wyszynski sitt program för den Stora  Novenan för millenniet av kristendomen i Polen. Det var då han inledde ett nioårigt program för förnyelse av tro och moral. Baserat på biblisk och moralisk sanning, såväl som på reflektion över sakramenten, genomfördes detta program i varje församling och kyrkliga gemenskap.

Den mirakulösa ikonen av Vår Fru av Czestochowa fördes ut på en pilgrimsvandring genom landet och nådde alla församlingar i Polen. Inför denna mirakulösa bild var varje troende och varje katolsk familj i Polen engagerad i att förnya sin tro och sitt moraliska liv. Dessa aktiviteter hjälpte till att rädda den polska nationen från fullständig demoralisering och sekularisering.

Den kommunistiska regimen gillade inte Wyszynskis idé och hans förnyelseprogram. Trots försäkringar om att garantera kyrkans frihet började kommunisterna återigen behandla medlemmar i kyrkan med fientlighet. De genomförde speciella utbildningskurser om hur man bryter ner  kyrkans medlemmar på sina arbetsplatser såväl som i skolor och skapar förutsättningar som liknar det enkla sättet att leva i väst, att skapa iskalla kristna, att få dem att vara materialistiska människor för att slutligen lämna kyrkan.

År 1964 inbjöd Primas påven Paul VI att delta i firandet av Polens årtusende, men kommunisterna vägrade honom inträde i Polen. I slutet av 1965 bjöd den polska biskopen upp biskopar från 56 länder till milleniumfirandet, som kulminerade i ett möte i Jasna Góra den 3 maj 1966. I sin predikan förklarade Primaskardinalen:

"Ja, vi måste göra allt av kärlek. Jag ber alltid för dem som förtalar mig, och jag tror att deras biskops bön kommer att vara till hjälp för dem. Jag kan glömma att be för dem om de slutar förolämpa mig! ... Vid detta historiska ögonblick, fullt medvetna och fyllda av andefrihet och kärlek till vårt land, anförtror vi Polen åt Maria; vi ger henne Polen som hennes tjänare, och folket i det andra årtusendet kommer att känna sig trygga vid henne. Fylld med kärlek till den universella kyrkan och till kyrkan i Polen, anförtror vi vår nation åt Maria för kyrkan, till tjänst för den katolska kyrkan! "

Vid 600 -årsdagen av närvaron av den mirakulösa bilden av Vår Fru av Jasna Góra inledde kardinal Wyszynski 1976  "sex år av tacksamhet för sex århundraden av Marias närvaro."

En polsk påve
Kardinal Stefan Wyszynskis liv med offer och lojalitet mot Gud bidrog direkt till kommunismens fall i Polen och andra östeuropeiska länder, samt till valet av en polsk påve den 16 oktober 1978: Karol kardinal Wojtyla i Krakow, hans andliga son och förknippas med kampen för Kristi kyrka i Polen under kommunistregimens svåra år.

Den 16 oktober 1978 uppmuntrade kardinal Wyszynski kardinal Wojtyła att acceptera hans val till Petri Stol och berättade för honom att Gud hade anförtrott honom uppdraget att föra kyrkan in i det tredje årtusendet. Kardinal Wyszynski skrev den dagen: "Gläd dig, drottning av Polen, för att ha gett kyrkan sin bästa son, formad i vår nations kamp och lidande ... Den seger som kardinal Hlond hade förutsagt har hänt: det är seger för Kristi Moder till vilken vår nation har förblivit trogen."

Vår Herre hade 1938 sagt till Sankt  Faustina Kowalska, den gudomliga barmhärtighetens apostel, att ett stort ljus skulle komma ut från Polen för att upplysa världen och förbereda den för Hans andra ankomst.

Om vi har haft en stor påve i den helige Johannes Paul II, är det för att han hade haft en bra förebild och ledare i kardinal Wyszynskis person.

Vid sitt första besök i Polen i juni 1979, i Warszawas katedral, kallade Johannes Paul II kardinal Wyszynski för ”hörnstenen i kyrkan i Polen”, tack vare hans tro på Maria, Kristi moder.

Johannes Paulus II betonade offentligt att han uppskattade rollen som Primas Wyszynski. "En primas som Wyszynski dyker upp vart tusende år", sa han. Vid inledningsmässan i sitt pontifikat den 22 oktober 1978 klev kardinalerna fram, som vanligt, för att hylla den nye påven. När Prims Wyszynski närmade sig Johannes Paulus II och knäböjde för att kyssa ringen till Kyrkans nye ledare, reste sig påven, kysste honom, kysste kinden och handen på Primas´ och på så sätt underströks hans sonliga respekt för honom.

Dagen efter, den 23 oktober, skrev S. Johannes Paul II i ett meddelande till sina polska landsmän och talade till kardinal Wyszynski:

"Ärade och älskade kardinal Primas, låt mig berätta precis vad jag tycker. Den här polske påven, som idag, full av fruktan inför Gud, men också av förtroende, börjar ett nytt pontifikat, skulle inte sitta på Petri stol om det inte var det för din tro som inte drog sig tillbaka inför hot om fängelse och lidande. Det vore det inte utan  ditt heroiska hopp, ditt obegränsade förtroende för kyrkans moder! Det vore inte utan Jasna Gora och hela perioden av kyrkans historia i vårt land, tillsammans med din tjänst som biskop och Primas!

Avresa till himlen
I början av 1981 blev kardinalen sjuk och det skapades bönekedjor för att utverka hälsa åt kardinal Wyszynski. Efter mordförsöket på Johannes Paul II den 13 maj 1981 uppmanade Wyszynski de troende att inte längre be för honom utan för påvens liv. Kardinal Wyszynski erbjöd sitt liv till Jungfru Maria i utbyte mot Johannes Paul II, som då låg mellan liv och död. KardinaI Wyszynski dog några dagar senare, den 28 maj 1981 (Kristi Himmelsfärdsdag), av konsekvenserna av magcancer, efter att ha fått välsignelse via telefon från Johannes Paulus II, som hade undgått döden. Wyszynskis begravning, som leddes av Vatikanens utrikesminister, kardinal Agostino Casaroli, deltog flera hundra tusen människor. Kardinal Wyszynski begravdes i S. Johanneskatedralen i Warszawa.

Kardinal Wyszynskis saligförklaringsprocess öppnades av Johannes Paulus II 1989. Den 19 december 2017 godkände påven Franciskus hans heroiska dygder, och ett mirakel har nu också godkänts  för saligförklaringen av kardinalprimas. På grund av sin stora tro och sin exceptionella roll i kyrkan och den polska nationen förtjänar han verkligen titeln "Millenniumets primat"

20210912

Övers. Red.

Hela saligföklaringsakten på polska (EWTN Polska)

 

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2008 All rights reserved