|
||||
Författaren till Die Häresie der Formlosigkeit Martin Mosebach försvarar på nytt Benedikt XVI och Europas kristna historia |
||||
|
Författaren Martin Mosebach, känd i Italien för sin essä om katolsk liturgi (Häresie der Formlosigkeit) men ännu inte för sin stora berättarförmåga, är en av de få tyska katolska lekmän som med sakkunskap och mod ställer upp i de offentliga debatter vars syfte är att dra skam över Benedikt XVI:s anseende och auktoritet. Detta gjorde han i samband med upphävningen av exkommuniceringen av SSPX-biskoparna och med återinförandet av den tridentinska riten och han gör det på nytt idag när påven på nytt attackeras, denna gång på grund av övergreppen på barn som begåtts av katolska präster. I Tyskland pågår en vild kampanj i syfte att diskreditera den romersk-katolska kyrkan.
Det var först “Der Spiegel” och sedan “Die Zeit” med chefsredaktören Di Lorrenzo, som försökte uppvigla allmänheten till att vilja få Benedikt XVI avsatt. Detta har man i Die Zeit gjort genom att skapa en ny bilaga med titeln “Tro och tvivel” (Glauben und Zweifel), där – som av en händelse ... – de viktigaste sidorna är reserverade för en katolsk präst som berättar om hur han själv givit upp celibatet, och där man återupplivar den gamla symbolen från sjuttiotalet av en Judas som “gjort tjänst” (åt kyrkan) som “nyttig förrädare” (nützlicher Verräter). Och slutligen lovprisar man valet av ateisten Thomas Hürlimann till ett viktigt bokpris (Herbert-Haag-priset) som nyligen delades ut (i Luzern) av Hans Küng för dennes “radikala uppgörelse i konfrontationen med den katolska tron”. Och nu ser vi Mosebach i en nyligen utförd intervju i The European på nytt ge uttryck för all sin egen respekt och uppskattning av det av papa Ratzinger utförda verket.
Från det ögonblick då han lärde känna det benediktinska klostret i Fontgombault, som han kallar för “traditionens förtrupp”, påbörjade Mosebach med allvarlig blick sin analys av den efterkonciliära epoken och började jämföra den med bildstormarperioden i det byzantinska riket under de första århundradena av den kristna eran. Även idag, då han bedömer de sexuella brotten som begåtts mot minderåriga, hänvisar författaren till den vattendelare som Andra Vatikankonciliet utgjorde:
Och det är till denna Tradition som Mosebach föreslår att vi bör återvända.
Är han en nostalgiker? Inte riktigt. Framför allt bedömer författaren åren runt 1968 som att de utgjorde “ett fenomen som ännu inte tillräckligt blivit erkänt för vad det var” (Das Jahr 1968 ist ein noch überhaupt nicht genügend erkanntes Phänomen). ”I Tyskland,” fortsätter intervjun,
Men det kommer ett ännu skarpare påstående:
Resten av intervjun är ett försvarstal i crescendo gentemot dem som anklagat Ratzinger för antisemitism (”Efter att ha läst hans bok om Jesus får man till och med intrycket att om Benedikt inte vore kristen, skulle han vara jude”), ett försvar för det kristna Europa (”Alla andliga strömningar i den moderna tidsåldern, även de som bekämpat kristendomen, har denna att tacka för sitt ursprung, och även den antika filosofin och konsten har vi fått ta emot ur kristendomens händer. Om det europeiska samfundet vänder sig helt ifrån kristendomen, då skulle detta bara betyda att man inte vill kännas vid sig själv. Det som man inte vet eller inte vill veta, det finns ändå där. Förträngning kan inte vara någon bra grund för en hoppfull framtid.. ”), och till sist motsättning mot Turkiets inträde i Europeiska unionen (”Jag ser bara att Turkiet under 1900-talet hade enorma svårigheter med sina kristna minoriteter, det var just det anti-islamiska Turkiet vänt mot den moderna världen. Nu bevittnar vi ett närmande till Europa som bygger på ekonomiska grunder, utan att man för den skull reviderar sitt inompolitiska bekämpande av de kristna”). Här har vi alltså den mångsidige Mosebach, modig förespråkare, hängiven Kristus, Kristi ställföreträdare och den petrinska kyrkan. Hela intervjun finns på tyska i The European. Länkar till texter av Martin Mosebach20100502 Övers.NH |
|||