|
||||
Påven om kondomer: Grova feltolkningar |
||||
|
(katobs.se) I kölvattnen efter en märklig förhandspublicering av utdrag ur en intervju, som författaren Peter Seewald gjort med påve Benedikt XVI, så har det uppstått stora skillnader i tolkningarna av vad påven sade. Särskilt gäller det en liten passus som handlar om huruvida det kan vara moraliskt tillåtet att använda kondom vid samlag. Att L´Osservatore här bryter embargot och publicerar översättningar innan ens boken utkommit eller presenterats offentligt, har lett till att nyheten spridits, att påven gjort kursändring gällande användningen av kondomer. Men översättningarna lämnar mycket att önska. Låt oss först titta på originaltexten, påven egna ord, nedtecknade efter bandinspelning:
L´Osservatore översatte detta med:
Den italienska översättningen lyder:
Här inkommer begreppet justified och giustificati (rättfärdigat) från ingenstans. Dessutom har en manlig prostituerad blivit en kvinnlig. Även den vanligtvis utmärkta översättningstjänsten hos vår samarbetspartner Sandro Magister gör ett fatalt fel:
Men påven använder aldrig ordet "justified". Det finns ingen rekommendation eller dispens i hans ord. Dessvärre gör Sandro Magister en ännu djärvare tolkning, när han menar att påven först nu uttrycker något som kyrkan i övrigt har aviserat:
Detta är inte korrekt. Påven har inte "rättfärdigat" någonting i den vägen. I den engelska översättningen av boken, återgiven av BBC mfl, fortplantas felet:
Nu har kondomen blivit en utgångspunkt för en moral, ett steg i en moralisering. Men så var det ju inte i intervjun. Vi översätter här bara en nyckelmening:
På svenska har endast en översättning publicerats, och detta är på Signums blogg:
Signums redaktion tolkar detta som en tydlig kursändring. Under rubriken: menar man att kyrkan gjort kursändring:
Men detta är alltså en feltolkning, och den bygger dessutom på felaktiga översättningar. Stiftets pressekreterare, Maria Hasselgren, skriver i en debattartikel på Sveriges TV att
Det vore dock märkligt om kyrkan accepterade en moral, där å ena sidan sexuellt umgänge utan tanke på människans gudomliga uppdrag avvisas, och å andra sidan kondomer accepteras i samma akt, den som alltså betraktas som en svår synd, som avskiljer oss från gemenskapen med Gud. Ifråga om fall där tvång förekommer så råder det helt andra förutsättningar. Ty en människa i tvång är ej fri att fatta moraliska beslut, allt handlar då om nödvärn och nödsituation. Men så länge människan är fri att välja, kan knappast kyrkan rekommendera att hon avstår sexuellt umgänge utanför äktenskapet och vid fara för liv, och samtidigt att hon kan använda skyddsmedel om hon inte vill följa denna primära vägledning, dessutom bristfälliga sådana. Detta skulle i sann mening vara en dubbelmoral. Men vad påven givit uttryck för är snarare ett torrt konstaterande, att en tanke på konsekvenserna alltid är bättre än ingen tanke alls. Det kan också vara motiverat att en drinkare minskar sitt drickande om denne nu inte kan sluta helt. Men det rättfärdigar på intet sätt missbruket. Vi inges genom hela denna diskussion intrycket av att en påve ensam, efter eget godtycke, kan ändra kyrkans morallagar, och att detta kan visa sig först i en privatintervju och inte i ett lärodokument. Detta är naturligtvis olyckligt. Ytterst är det människans egna samvete som styr hennes handlande. Kyrkan har ingen makt över detta, och den har ingen sedlighetspolis. Men historien har visat att samvetena kan missledas av tongivande trender i tiden. Just därför är det viktigt att kyrkan inte sviker sitt uppdrag att förkunna den sunda läran. US 2010-11-28 Se även utförliga länksammanställningar om just denna fråga på Dantes nyheter |
|||