| 
     
           
        Ers excellenser, 
    mina damer och herrar, 
       Jag är tacksam för denna möjlighet att i  denna storslagna omgivning få möta de politiska och civila myndigheterna för  den tjeckiska republiken och medlemmarna av den diplomatiska kåren. Jag tackar  president Klaus varmt för hans vänliga hälsningsord i allas namn. Jag önskar  också uttrycka min uppskattning till den tjeckiska filharmoniska orkestern för  det musikuppförande som öppnade mötet och vilket på ett så vackert och  vältaligt sätt uttryckte både den tjeckiska kulturens rötter och den enastående  bidrag som denna nation har givit europeiskt kultur. 
  
Mitt pastorala besök till den tjeckiska  republiken sammanfaller med tjugoårsminnet av de totalitära regimernas fall i  Central- och Östeuropa och den ”sammetsrevolution” som förde det demokratiska  styrelsesättet tillbaka till denna nation. Den eufori som följde på fallet  uttrycktes i frihetens termer. Två årtionden efter införandet av de djupgående  politiska förändringar som svepte över landet, fortsätter helandets och återuppbyggnadens  process vilken nu sker i det vidare sammanhanget av europeiskt förenande och en  alltmer globaliserad värld. De förhoppningar som medborgarna hyser och de  förväntningar de har på regeringarna gör att de förväntar sig nya modeller för  samhällslivet och för solidariteten mellan nationer och folk, utan vilka den så  efterlängtade framtiden full av rättvisa, fred och välstånd skulle visa sig  vara endast en schimär. Dessa längtansfulla framtidsvisioner fortsätter att  utformas. Idag uppstår frågan – särskilt ibland de unga – om vad det är för en  slags frihet vi vill ha. Vad är ändamålet med friheten? Vilka är frihetens  sanna kännetecken?  
 
Varje generation har uppgiften att på  nytt engagera sig i det krävande sökandet efter det rätta sättet att inrätta  samhället, att försöka att förstå hur människans frihet ska brukas (jfr.  Spe  Salvi, 25).  Och allt medan plikten att stärka ”frihetens  strukturer” förblir av högsta vikt, så är detta aldrig tillräckligt. Människans  strävanden höjer sig över henne själv, bortom allt vad någon politisk eller  ekonomisk auktoritet kan ge henne, den sträcker sig upp emot ett strålande hopp  (jfr. Spe salvi, n. 35), som har sitt ursprung bortom självet och ändå finns  inom det, i form av sanning och skönhet och godhet. Friheten söker ett ändamål,  friheten kräver en övertygelse. Sann frihet innebär att man söker sanningen –  den verkliga sanningen – och den finner följaktligen sin uppfyllelse just i att  känna till och göra det som är rätt och rättvist. Sanningen är alltså med andra  ord rättesnöret att följa för frihet, och godheten är frihetens fulländning.  Aristoteles definerade det goda som ”det som allting strävar efter” och sade  sedan att ”Även om det är värt att nå målet för en enda människa, så är det  bättre och mera gudalikt att uppnå det för en nation eller för många nationer” (Nikomakiska  etiken, 1, jfr  Caritas  in Veritate, 2). Den ädla ansvaret att väcka mottagligheten för sanning  och godhet åligger alla ledare – vare sig de är religiösa, politiska eller kulturella  -  var och en på hennes eller hans eget  sätt. Tillsammans måste vi engagera oss i kampen för frihet och sökandet efter  sanning. De två måste antingen gå hand i hand eller kommer de att gå under i  elände och misär (jfr Fides  et Ratio, 90). 
 
För de kristna har sanningen ett namn,  nämligen Gud. Och godheten har ett ansikte: Jesus Kristus. Den kristna tron,  alltifrån de heliga Cyrillus och Methodius de tidiga missionärernas tid har  spelat en avgörande roll när det gällde att skapa det andliga och kulturella  arvet i detta land. Även i nuet och i framtiden är det viktigt att den får göra  det. Det rika arvet av andliga och kulturella värden, vilka var och ett finner  uttryck i sin motpart, har inte bara format nationens identitet utan även givit  den en vision som är nödvändig om den vill utgöra en sammanhållande kraft i  hjärtat av Europa.  Under århundradenas  lopp har denna jord varit mötesplatsen för många olika folk, traditioner och  kulturer. Som vi alla vet, har den även ägt smärtsamma kapitel och bär ärr av de  tragiska händelser som uppstod på grund av missförstånd, krig och förföljelser.  Men det är även sant att de kristna rötterna närde en anmärkningsvärd anda av  förmåga till förlåtelse, försoning och samarbete, vilket har gjort att  människorna i dessa länder kunnat finna ny frihet och inleda en ny era, skapa  ett nytt sammanhang, förnya sitt hopp. Är det inte just denna anda som vår tids  Europa behöver?  
 
Europa är mer än en kontinent. Det är ett  hem! Och friheten finner sin djupaste mening i ett andligt hemland. Med full  respekt för skillnaden mellan den politiska sfären och den religiösa – och  detta är det som bevarar medborgarnas frihet att uttrycka sin tro och att leva  enligt denna – önskar jag understryka kristendomens oundgängliga roll när det  gäller att skapa varje generations medvetenhet och att främja den underliggande  etiska samstämmigheten som tjänar varje människa som kallar denna kontinent för  sitt ”hem”! Det är så jag önskar beskriva alla de människor som idag, i detta  land och i vår kontinent, försöker tillämpa det deras tro säger dem,  respektfullt men även kraftfullt, i det offentliga området, i förväntningen att  samhällets normer och ställningstaganden ska färgas av önskan att ta del av den  sanning som gör varje människa fri (jfr Caritas  in Veritate, 9).        
           Trohet mot de folk som man tjänar och  representerar kräver trohet mot sanningen som är det enda som kan garantera  frihet och en fullödig mänsklig utveckling (jf ibid., 9). Modet att säga  sanningen tjänar alla medlemmar av samhället. Det sprider ljus över det  mänskliga framåtskridandets väg, anger de etiska och moraliska grunderna, och  ser till att policymakern hämtar visdom ur det mänskliga tänkandet  skattkammare. Att vara känslig för den universella sanningen får aldrig överskuggas  av egenintressen, även om även dessa är viktiga, för sådana skulle bara leda  till nya exempel på samhällelig uppdelning eller diskriminering, vilket är just  det man vill undvika. Ja, långt ifrån att hota toleransen inför skillnader i  uppfattning eller kulturell mångfald, är det sökandet efter sanningen som gör  konsensus-kriteriet möjligt, gör att den allmänna debatten förblir logisk,  ärlig och ansvarsfull och ser till den enhet vilken enbart vaga föreställningar  om enhet inte kan skapa.  I ljuset av  kyrkans tradition när den behandlar världslig, intellektuell och andlig kärlek,  är jag säker på att medlemmarna av den katolska gemenskapen – tillsammans med  medlemmar av andra kyrkor, kyrkliga kommuniteter och religioner – kommer att  fortsätta att ägna sig åt utvecklingsmål som äger ett mänskligt och  humaniserande värde, både i denna nation och i andra länder (jfr  ibid., 9). 
 
Kära vänner, vår närvaro i denna  magnifika huvudstad, som ofta kallas ”Europas hjärta”, föranleder frågan: Vad  är ett ”hjärta”. Det finns inget enkelt svar på denna fråga, men en antydan  kanske vi finner i de arkitektoniska juveler som pryder denna stad. Den  fängslande skönheten i dessa kyrkor, slott, torg och broar kan inte annat än  vända våra sinnen till Gud. Deras skönhet uttrycker tron. De är gudomliga  uppenbarelser som får oss att undra över de underverk som vi människor kan  utverka när vi låter oss själva ge uttryck för våra inneboende estetiska och  noetiska (noetiska medek= medel att nå andliga höjder, ö.a.) möjligheter. Hur  tragiskt vore det inte om någon skulle betrakta dessa prov på skönhet och ändå  inget förstå av det transcendenta mysterium som de är bevis för. Mötet mellan  den klassiska traditionen och Evangeliet var det som gav upphov till en vision  av människa och samhälle som medvetandegör Guds närvaro ibland oss. Genom att vara  det som skapat det kulturella arvet i denna kontinent fick de oss att förstå  att förnuftet inte slutar med det som ögat ser utan snarare i det som ligger  bortom det, det som vi så längtansfullt sträcker oss efter: Vi kan kalla det  Skapelsens ande.   
 
Vid civilisationens nuvarande korsvägar,  som så ofta utmärks av en besvärande söndring i fråga om godhetens, sanningens  och skönhetens enhet och den därpå följande svårigheten i att finna en gemensam  plattform för de mänskliga värdena, är det nödvändigt att det mänskliga  framåtskridandet finner inspiration i det levande arvet. Om Europa förblir  trogen sina kristna rötter har det en särskild kallelse att upprätthålla den  transcendenta visionen i sina olika initiativ som syftar till individers såväl  som samfunds och nationers allmänna goda. Särskilt viktig är den brådskande  uppgiften att uppmana de unga européer som har fått en utbildning som gör det  möjligt för dem att överskrida sina egna gränser som ibland verkar att stänga  in dem att inte låta sig fångas in i några begränsningar. Vare sig det gäller  idrott, de sköna konsterna eller strävan efter akademiska kunskaper, önskar  ungdomen alltid att excellera. Är det då inte också möjligt att om man ställer  inför dem höga ideal kommer de även att vilja vara framstående när det gäller  moralisk dygd och ett liv fullt av medkännande och godhet? Jag uppmuntrar varmt  alla föräldrar och ungdomens ledare som väntar sig att myndigheterna gör det  att även själva främja dessa värden som innebär att de intellektuella,  mänskliga och andliga dimensionerna sammanförs och skapar en sund uppfostran  värdig våra unga människor egna strävanden.   
 
“Veritas vincit”. Det är mottot på  den tjeckiska republikens presidents fana. I slutet segrar verkligen sanningen,  inte genom våld utan genom exempel, genom det hjältemodiga vittnesbördet hos  män och kvinnor med fasta principer, genom en uppriktig dialog som ser bortom  egna intressen till det som det allmänna goda behöver. Hungern efter sanning,  skönhet och godhet finns hos alla de skapade varelsern och den bör sammanföra  alla människor när de söker rättvisa, frihet och fred. Historien har många  exempel på hur sanningen kan förrådas och manipuleras i falska ideologiers  tjänst, i tjänst hos förtrycket och orättvisan. Men kallar oss inte den  mänskliga familjens alla utmaningar att se bortom dessa faror? Ty vad är slutligen  mera omänskligt och destruktivt än den cynism som får oss att förneka  storheten i vår strävan efter  sanningen  och den relativism som sönderfräter själva de värden som har medverkat till att  bygga en enad och broderlig värld? Låt oss istället återta förtroendet för den  mänskliga andens ädla kraft och möjlighet att förstå det som är sant, låt detta  förtroende leda oss i det tålmodiga arbetet inom politiska och diplomatiska  arbeten. 
 
Mina damer och herrar, med dessa känslor  jag givit uttryck för ber jag att få önska att er tjänst till samhälet kan  finna inspiration i ljuset av den sanning som är återskenet av Guds Skaparens  eviga visdom. Jag ber att få tillönska Er alla att Gud må ge Er ett överflöd av  gudomliga välsignelser.    
      BENEDIKT XVI 
       
      Översättning: NH 
        
      Originaltext utgiven av © Copyright 2006 - Libreria Editrice Vaticana      | 
      |