|
||||
Terrorism med mänskligt ansikte (II) | ||||
|
Intervju med monsignore Michel Schooyans
I denna intervju som monsignore Michel Schooyans ger Zenit försöker han att svara på frågorna här ovan i det att han analyserar denna ”dödens kultur”, som han skrivit om i sitt verk ”Le terrorisme à visage humain” (Terrorismen med mänskligt ansikte). Här kommer nu den andra delen av intervjun. (Första delen) Zenit – I er senaste bok ”Le Terrorisme à visage humain” – avslöjar ni en ny slags terrorism, ”manschettarbetarterrorism”. Gynnar denna ny slags terrorism dödens kultur? Monsignore Schooyans – Till skillnad från den klassiska terrorismen, är den nya terrorismen så mycket mera effektiv eftersom den är diskret. Den har till sitt förfogande en hel arsenal som den hämtar ur de biomedicinska vetenskaperna, demografifrågan, juridik, kommunikationstekniken. Denna terrorism gynnas av några av de allra viktigaste internationella organisationernas logistiska och finansiella stöd. Denna nya terrorism attackerar först människors intellektuella och moraliska integritet. Den verkar äga ett mänskligt ansikte, tycks hedra sanningen. Den verkar smickra friheten, fast den i verkligheten försöker dra med människorna i dödens kultur. Ordens naturliga mening avleds, används till att stödja företag som vållar död. Det gör att det inte längre finns några kriterier för att skilja det som är sant från det som är falskt, ej heller det goda från det onda. Rättvisan blir produkten av köpslående, följt av consensustänkande (att anpassa sig till majoritetens beslut). Följden blir att rättvisan måste räddas från den skamliga ovärdighet som den råkat in i när den som nu blivit till ett instrument för att rättfärdiga vilka illdåd och omoraliska handlingar som helst. Zenit – Denna terrorism med mänskligt ansikte är enligt er något helt nytt. Med vad kan man säga om propagandan och hjärntvätten som försiggår i de stora totalitära systemen i vår samtid? Monsignore Schooyans – Det är sant att i alla tider har människor haft en tendens att frivilligt acceptera sitt slaveri. Denna psykologiska mekanism utnyttjas idag och man använder sig av raffinerade metoder. Det nya som tillkommer och som utgör dramatiken är den världsvida organisationen av en gemensam front mot livet. En gemensam synergisk front där jurister, politiker, lärare, ekonomer, moralister, filosofer arbetar tillsammans som dödens tjänare, medan man hade kunnat vänta sig att de alla klart och tydligt skulle ställa sig på livets sida. Vi står faktiskt inför en ny kulturrevolution som sträcker sig över hela världen, som helt blundar för tron på en transcendens och istället domineras av utopin om ett samhälle från vilket allt hopp har flytt. Zenit – Det verkar som om kyrkan är alldeles ensam i sitt försvar för livet. Många kristna som har ansvarsfulla poster inom samhället ställs därför emot problemet att de är tvungna att följa sitt samvete och vägra utföra det man kräver av dem. I många länder kommer så de första tecknen på förföljelse. Monsignore Schooyans – Vi konstaterar samma sak. Och Jesus var den förste att konfronteras med fientligt motstånd från dem som ansåg att frälsningen kom från deras egna verk och inte som en helt oförtjänt gåva av Gud. Jesus mötte den djävulska alliansen mellan lögn och våld. Hans lidande börjar i det ögonblick då han får utstå Den ondes frestelser. Det är sant att ur mänsklig synvinkel är kyrkan ganska ensam om att i våra dagar kämpa emot dödens kultur. Vi har i själva verket att göra med ett nytt slags krig, ett krig som till sitt väsen har religiös karaktär. Terrorismen med mänskligt ansikte angriper människan eftersom hon är skapad till Guds avbild. Eftersom de onda makterna inte kan ge sig på Gud, går de lös på den mänskliga varelsen som genom sitt förnuft och sin vilja återspeglar något av hans gudomliga ansikte. Gentemot dem som vägrar att erkänna att de är dödliga varelser och att anta uppmaningen att bli Guds barn för alltid, bör kyrkan ge världen sitt budskap om kärleksfullhet och medkänsla som kan återuppväcka förmågan att älska som slumrar även i de mest förhärdade hjärtan. För att detta skall kunna ske måste de kristna undvika två fällor. Privatiseringen av religionen betyder att religionen måste hålla sig inom den privata sfärens mycket begränsade fåror. Denna privatisering gynnas av de konfessionslösa samhällen vi lever i och har som mål att neutralisera de kristnas agerande inom samhället och att demobilisera dem. Den andra fällan består i ”värvning”, det som händer när de kristna låter sig neutraliseras eller till och med köpas. Det är det som händer när de kristna är oförsiktiga nog att tacka ja till inbjudan till möten som har karaktären av frimurarevenemang. Den kristne som kommer till ett sådant möte ombeds att inte yppa namnen på dem som är närvarande vid mötet och på så sätt har han redan gett upp en viktig del av sin frihet. Han har blivit medbrottsling i de mentala skrankor som medlemmen i frimurarorden ålägger sig själv och som gör att han döljer en viktig dimension av sin identitet, den att han tillhör en frimurarloge. Om besökaren går med på denna uppmaning blir det sedan svårt för honom att offentligen kritisera till exempel ett projekt som är moraliskt oacceptabelt men som kommer från dessa ”bröder” som har tagit emot honom. Zenit – Ett kapitel i er bok har rubriken ”Vilken antropologi? Vilken moral?” Kan ni förklara vad ni menar med detta kapitel? Monsignore Schooyans – En terrorism med mänskligt ansikte kan bara ta rot i ett samhälle som anser att människan är en enkel individ. Vi påpekade tidigare vilken bakgrund denna uppfattning om människan har. Men vi ser inte alltid upp med att notera att denna strängt individualistiska syn på människan fortfarande råder i vårt samhälle. Där som denna uppfattning har tagit överhanden kommer familjen förr eller senare att råka i skottgluggen. Familjen kräver nämligen att man har en ”personaliserad” syn på människan, det vill säga en syn enligt vilken människan är en relationsvarelse, en varelse som söker sig till andra, en varelse som har förmågan att älska och att hjälpa nästan att förverkliga sig själv, en varelse som behöver den andre för att själv förverkliga sig, en varelse som inom äktenskapets ramar kan ge nytt liv. Men där som den individualistiska synen på människan råder, är individen benägen att skilja på den mänskliga sexualitetens två funktioner, den första att föra de älskande närmare varandra och den andra som syftar till barnaalstrande. Njutningen är en rättighet, barnet en risk. När denna syn på sexualiteten råder har sexualiteten blivit skild från kärleken. Den blir till en fysiologisk funktion som tjänar den individuella hedonismen. Denna individualism mynnar ut i ”genusideologin” enligt vilken individerna väljer sitt kön, oberoende av hur deras kroppar för övrigt är byggda. De program som handlar om ”reproduktiv hälsa” och som sprids av olika FN-organisationer önskar tjäna just hos detta ideologiska val. Detta har till följd att ord som äktenskap, familj, moderskap, mor, faderskap, far osv. förlorar sin mening och försvinner ut ur ordförrådet. Med hjälp av det manipulerade språkets magi drömmer anhängarna av ”genusideologin” om att göra en ny värld som är helt utopisk. Det finns ”förnekare” som förnekar att massförintelsen på judar under andra världskriget ägt rum. På samma sätt finns det ”förnekare” som förnekar de mest uppenbara sanningarna om vår mänskliga natur.
Från Zenit.org med benäget tillstånd. |
|||
|