Av Alcuin Reid
Alcuin Reid
Ja, han har gjort det! Efter många spekulationer och trots en
intensiv och välorkestrerad lobbyverksamhet från en del biskopars
håll (tillsammans med de alltför ofta publicerade skymforden
från äldre präster och liturgister) har påven – beroende
på vilken åsikt man har i frågan - genom Summorum
Pontificum, sitt brev i form av ett Motu proprio, antingen urholkat den liturgiska
reformen som andra Vatikankonciliet genomförde eller återställt
den vördnadsvärda liturgiska traditionen inom kyrkan, vilken
hon i konciliets kölvatten kastade överbord.
Det senare är åtminstone delvis sant för vi vet från
kardinal Ratzingers skrifter att denne påve sedan länge anser
att det juridiska fördömandet av kyrkans äldre liturgiska
tradition var en historisk inkonsekvens och innebar en kraftig utarmning
av kyrkans liturgiska liv. Nu har han agerat och rättat till detta.
Men låt oss tala klarspråk: den helige Fadern har egentligen
inte ”återställt” något, åtminstone
inte genom att påtvinga eller befalla en återgång till
de äldre liturgiska formerna. Han har helt enkelt tillåtit
att de fritt kan användas. Han har bara tagit bort de legala hindren
vilka – enligt vad han själv säger i sitt Motu Proprio – aldrig
borde ha funnits där i första hand. Hans Helighet konstaterar
klart och tydligt att den äldre ligurgin i själva verket ”aldrig
hade avskaffats”.
I detta ser vi Benedikt XVI:s på en gång geni och hans djupa ödmjukhet.
Ja, han är mycket bekymrad om krisen i kyrkans liturgiska liv (det
såg vi i Sacramentum Caritatis) och ja, han är övertygad
om att det var fel att förbjuda den gamla liturgin efter konciliet.
I sin egenskap av påve äger hanauktoriet att göra det som han anser vara bäst för kyrkan.
Han gör det genom att inte påbjuda.... någonting, han
endast ger tillåtelse. Han förbjuder inte den nya liturgin eller
ens rekommenderar varje församling eller stift att en dag i veckan
fira mässan enligt det äldre bruket. Eftersom det är hans
djupa övertygelse att denna form av liturgin har mycket att ge kyrkan
både idag och imorgon, litar han helt ödmjukt på prästernas
eget sunda pastorala omdöme liksom det hos kommmande generationer
och att detta skall göra att de äldre liturgiska formerna kommer
att finna sin tillbörliga plats inom kyrkans liv.
Denna decentraliserade metod som påminner om hur den ”fria
marknaden” fungerar, är något helt nytt i senare liturgisk
historieskrivning. För vare sig vi har gjort det som kyrkan sagt åt
oss att göra eller ej, så har vi under de senaste 40 åren
fått höra en hel del om vad vi bör göra och vad vi
ej bör göra. Vi har fått veta att Rom kräver att vi
antar den nya liturgin och att vi måste lämna den gamla, att
biskoparna kräver att vi för över den ena och den andra
kyrkliga festen till en söndag, att biskoparna insisterar på att
tabernaklet flyttas från mitten av altarplatsen till sidan, att man
måste ändra på saker och tings ordning i kyrkorna och
så vidare.
En sådan positivistisk juridisk centralism har inte alltid varit
den gällande. Under hela kyrkans historia fram till det andra Vatikankonciliet
innehöll den romerska mässordningen olika ritualer för mässfirande
och sakrament tillhörande olika stift och många religiösa
ordenssällskap. Det fanns ännu större religiös mångfald
före Trientkonciliets reformer vilka innebar viss centralisering.
Här i England behöll man biskopen av Sarums variant av den romerska
riten, liksom andra lokala bruk. Utomlands hade de flesta om än ej
alla stift sina egna missaler eller ”bruk”. Därför är
det alls inte något att förvånas över – när
vi ser till den liturgiska historien – att påve Benedikt tillåter
olika ”bruk” av den enda romerska riten. Vi kan istället
hoppas på att de religiösa ordenssällskapen en gång
i framtiden på nytt får fri tillgång till sina egna bruk.
Kanske det till och med kommer att finnas plats i den engelska katolska
kyrkan för biskop Sarums variant av den romerska riten så att
denna kan återupplivas.
Men riskerar man inte genom detta att skapa liturgisk oenighet och att
förkasta andra Vatikankonciliets liturgiska reformer? När det
gäller det första måste vi vara ärliga. Det sätt
som de moderna riterna har firats på i några – ja, i
själva verket alltför många – församlingar under
de senaste 40 åren har varit så egensinniga ur ideologisk synvinkel
att man med rätta kan fråga sig om det alls finns någon
enlighet i fråga om tillbedjan (i en del fall även i fråga
om tron) inom det moderna användandet av den romerska riten. Även
om vi struntar i denna fråga så låt oss påminna
oss om att andra Vatikankonciliet självt talade om en legitim mångfald
inom den övergripande enheten, märk väl enheten, inte
likformigheten.
Ironin ligger i att förespråkarna av det moderna bruket av den
romerska riten som protesterar mot det äldre bruket pekar på vikten
av liturgisk likformighet får vi inte missa. Att övervinna liturgisk
likformighet var ju just det som ansågs vara en av den moderna liturgiska
reformens segrar. Nej, vilka liturgiska böcker som än används,
kommer det att finnas tillräckligt med enhet mitt i den legitima mångfalden,
om bara riterna firas på så sätt som kyrkan avser att
de skall firas. Detta står i perfekt överensstämmelse med
andra Vatikankonciliet och den liturgiska traditionen i västkyrkan.
Påve Benedikts handling kan emellertid ses som en underförstådd
kritik, inte av Konciliet utan av de liturgiska reformerna som infördes
i Konciliets namn. De har helt enkelt inte helt kunnat mätta de troendes
andliga aptit. Den helige Fadern observerar att många unga människor
som aldrig känt den äldre liturgin i den finner mycket som för
dem närmre Gud. För att uttrycka det på ett annat sätt,
det skulle inte ha behövts ett motu proprio som detta om de liturgiska
reformerna som följde på andra Vatikankonciliet hade haft odelad
framgång och om det skett en försiktig, organisk utveckling
av den traditionella liturgin, så som konciliefäderna själva önskade.
Påven diskuterar inte dessa frågor uttryckligen här,
som kardinal gjorde han det ofta.
Och vad säga om biskoparna? Har inte påven underminerat deras
auktoritet, själva den auktoritet som gjorde det möjligt för
dem att reglera liturgin i sina stift? Kardinal Ratzinger, vår
nuvarande påve, skrev en ganska djärv paragraf om begränsningarna
i påvens maktbefogenheter vad beträffar liturgin. Han konstaterade
rakt på sak att påven inte är ”en absolut monark” när
det gäller liturgin, utan ”en ödmjuk tjänare som
följer dess lagliga utveckling och bestående okränkbarhet”.
Påve Benedikt XVI undervisade sig själv i denna grundläggande
princip i sin homilia i Lateranbasilikan strax efter sitt val till påve.
Detsamma bör sägas om stiftsbiskopen. Dennes roll är
att se över liturgin i sitt stift, att garantera att den firas på ett
sätt som garanterar dess integritet, i enlighet med kyrkans liturgiska
lag. Den liturgiska lagen ger honom förvisso vissa personliga förmåner
(han kan delegera andra än sig själv att utdela konfirmationens
sakrament) men det ger honom inte rätten att begränsa de legitima
val som kyrkan ger i sina liturgiska böcker. Påvens Motu
Proprio har utvidgat det antal liturgiska firanden som biskopen måste övervaka.
Kanske har det också tjänat som en nyttig påminnelse
för en del biskopar att deras biskopliga ämbete faktiskt innebär
att de skall övervaka liturgins firande på ett passande sätt
och att deras roll inte är att skapa den på ett egenmäktigt
sätt.
Först i följande generationerna kommer vi att se vilken bestående
betydelse Summorum Pontificum och det bifogade förklarande brevet
till biskoparna kommer att få. Under kommande månader och år
kommer vi antagligen att få se många kommentarer och förklaringar
till dessa två dokument allteftersom det alltmer ökande firandet
usus antiquior av den romerska riten implementeras. Om Gud vill det kommer
vi också att märka att det görs framsteg i försoningen
mellan Rom och de grupper som har brutit med Rom över den ena eller
den andra frågan. Deras positiva svar på Motu Propriet är
båda uppmuntrande och ett testamente som vittnar om den helige
Faderns faderliga omsorg.
Dr Alcuin Reid är författare till The Organic Development
of the Liturgy (Ignatius, 2005), i vilken vi finner ett förord skrivet
av Kardinal Joseph Ratzinger
Copyright © 2007 The Catholic Herald med benäget tillstånd
Översättning: Natasja Hovén
|