|
||||||
Medierna och Benedikt XVI Påven har haft ett svårt år Tal hållet av kardinal Angelo Bagnasco vid den italienska |
||||||
|
På grundval av erfarenheten i Italien som erbjuder en i många avseenden priviligierad utsiktspunkt, kan vi säga att under en första period var den mediala bevakningen av Benedikt XVI:s påveämbetstid i det stora hela tillfredsställande och på alla väsentliga punkter positiv. En del kommentatorers förvirring hade samband med att de på den nye påven projicerade stereotypa antaganden som inte alltid var välvilliga om hans påstådda oförmåga att kommunicera, fick snart ge vika för ett mera försiktigt omdöme som tog fasta på innehållet i hans presentation av Läroämbetet och i ett erkännande för hans speciella dragningskraft på folkmassorna, och detta trots den medvetet sobra stilen som mera koncentrar sig på orden än på gesterna. Denna attraktionskraft underströks ytterligare genom några stora evenemang som ägde stor medial lyskraft, som till exempel besöket i synagogan i Köln, den 19 augustii 2003, under påvens första resa, besöket i koncentrationslägret i Auschwitz-Birkenau den 28 maj, 2006, under hans resa till Polen, besöket den 30 november 2006 till Blå moskén i Istanbul under hans resa till Turkiet och slutligen hans föreläsning (lectio magistralis) vid universitetet i Regensburg, den 12 september 2996. Förutom dessa händelser, som blev mycket uppmärksammade, kanaliserades mediernas uppmärksamhet till Benedikt XVI:s framhävande av de så kallade ”icke-förhandlingsbara principerna” eller principen om Europas kristna rötter och hans deltagande i den offentliga debatten och detta väckte stort intresse i de flesta europeiska länder. Mindre uppmärksamhet fick emellertid en del möten av ett slag som är mycket viktigt för kyrkans liv i vardagen, som till exempel de olika besöken hos romerska församlingar, samtal med grupper samt onsdagskatekeserna, som betyder tillfällen för påven att predika och avlägga vittnesbörd och som skulle ha förtjänat större fokusering och fördjupning från mediernas sida.
Från början av det andra året började emellertid en tendens att visa sig, som alltsedan dess vuxit sig allt starkare, nämligen det reduktionistiska framställandet där medierna dämpade bilden av påven som vittne och predikant för att istället avbilda honom som den intellektuelle och politiske påven, varvid man mera trycker på sådant som kan tänkas vara konfliktskapande och som därför bedöms äga en större inneboende slagkraft, och istället negligerar en del av de ämnen som detta pontifikat prioriterar. Den första har att göra med Gud själv, av människans relation med Gud och med tron på honom genom vår Herre Jesus Kristus som har uppenbarat honom för oss. I detta perspektiv kan man även tala om en ”kristologisk” prioritet, vilken blir särskilt tydlig i boken Jesus av Nasaret, i vilken Benedikt XVI med all kraft framhäver att Jesus Kristus är vägen som leder till Gud Fader, vår Frälsare och den som ger stöd åt vår kristna tro.
Istället har man föredragit en fragmentarisk läsning som många gånger varit rent ut sagt felaktig och som får en att fråga sig om inte delar av vår kultur och informationskanalerna är på väg att i eget intresse omfatta en antiklerikalism (prästfientlighet) utan like och vilja dölja budskapet i den kristna tron. Det verkar att man vill få allt kyrkan säger att låta inkoherent och anakronistiskt när man påstår att kyrkan endast vilja ”resa upp murar och gräva vallgravar, framför allt när det gäller moraliska frågor”. Den bild man vill visa är av en kyrka som säger ”nej”, som är fientlig till människan och likgiltig för hennes behov, en mörkermakt avog mot allt rationellt vetenskapligt tänkande.
Den största delen av kyrkan ryms i det stora ”JA” med vilket hon besvarar Herrens kärlek och bär vittnesbörd om Honom åt alla. Det är därför som hon framför allt talar om Gud och om det eviga livet, et liv som är ämnat att aldrig upphöra. Hon talar om hopp och om lycka. Några ”nej” som hon då och då anser sig böra säga är just följden av den etik som framför allt säger ”ja” och egentligen allra djupast ner av en etik som handlar om kärlek, en kärlek i vars namn det inte är möjligt att låta något som är ont kallas gott, i syfte att nå en billig men kortlivad samstämmighet som skulle leda till skada.
Kyrkan vill inte pådyvla någon den ”religiösa” moralen. Hon förkunnar den och har förkunnat den i alla tider och hon kan inte låta bli att – tillsammans med de egentliga religiösa principerna – förkunna de grundläggande värdena som utgör definition på människan och garanterar hennes värdighet. Hon vill inte uppmuntra en polemik utan förespråkar alltid en metod bestående av en lugn och konstruktiv dialog och ett sökande efter det gemensamma goda. En viktig roll i förmedlandet och spridningen av dylika värden, vilka Benedikt XVI:s pontifikat med sådan tydlighet visar upp åt världen, åligger i våra dagar kommunikationsmedlen. Vi kan bara hoppas att i utförandet av en så känslig uppgift, förnuftets och ansvarskänslans etiska kriterier alltid får överhanden, och att de bekräftar att de har möjlighet att bidra till kunskapen och sökandet efter sanning, även om detta inte behöver utesluta välgrundad och konstruktiv kritik.
20091011 Övers. NH |
|||||