|
||||
Brev av den 6 februari till de troende
med anledning av den svåra situationen i kyrkan av idag |
||||
|
från den schweiziska biskopskonferensen genom dess ordförande Kära bröder och systrar, 1. Hävandet av exkommuniceringen ändrar ingenting i FSSPX:s juridiska status Trots detta har olika media fortsatt att säga att det handlar om upptagning i kyrkans gemenskap, om nåd och återupprättande. Men om vi ser till den katolska kyrkans kanon innebär inte ett hävande av exkommunicering allt detta. Låt mig ta ett historiskt exempel som illustration: När påven Paulus VI den 7 december 1965 hävde den alltsedan 1054 gällande exkommuniceringen av den ortodoxa kyrkan i Konstantinopel, på samma gång som den ekumeniske patriarken Athenagoras gjorde sammaledes med den katolska kyrkan, hade detta emellertid inte till följd att den fulla gemenskapen därmed var uppnådd. Men detta steg ledde åtminstone till att vi nu under mer än fyrtio år fört en intensiv ekumenisk dialog som låter skymta möjligheten av en återförening.
Hävandet av exkommuniceringen är alltså bara det allra första steget på vägen till försoning, som kanske ännu kommer att bli lång.
De som känner påven Benedikt, hans teologiska tanke och de uttalanden han hittills gjort som påve blir inte förvånade över den konsekvens vi finner i hans inställning. Det står i själva verket utom allt tvivel att han inte ifrågasätter Andra Vatikankonciliet, som även för honom är en referenspunkt. Redan när han var kardinal, fick han i uppdrag att förhandla med ärkebiskop Lefebvre och krävde redan då att denne skulle erkänna Andra Vatikankonciliet. När han sedan blev påve visade han också flera tecken på att detta var en fast punkt för honom. Dessa tecken har emellertid av den allmänna opinionen ofta tolkats att betyda sin motsats Med sitt apostoliska brev ”Summorum pontificum“ från år 2007, tillät han att den heliga mässan skulle firas även i 1962 års version och uppfyllde därmed det första kravet som brödraskapets biskopar ställde. På samma gång ryckte han undan deras främsta argument, redan uttalat av monsignore Lefebvre, som var att liturgireformen efter Andra Vatikankonciliet hade skapat en ny kyrka med en ny mässa. Påven tillbakavisade kategoriskt detta argument genom att tillkännage att det inte fanns två riter inom den katolska kyrkan utan två former av samma rit och att de präster som firar mässan enligt 1962 års rit, ”naturligtvis inte kan förhindra att mässan även firas enligt de nya liturgiska missalerna” (1) och att därför ”tillåtelsen att fira enligt båda formerna inte på något sätt ifrågasätter Andra Vatikankonciliets auktoritet” (2). Den 22 december 2005, i sitt första jultal för den romerska kurian, vilket samtidigt var en programförklaring, visade påven redan på en skarp skillnad mellan två olika uppfattningar av konciliet. Han sade att den ena av dem var en tolkning som påstod att konciliet innebar en brist på kontinuitet, en brytning, enligt vilken man medvetet går längre än konciliet för att förlänga den så kallade ”koncilieandan” in i framtiden. Han kallade den andra uppfattningen en tolkning som istället säger att det rör sig om en reform, om en förnyelse av kyrkan, dock inom traditionens fasta ramar. Det är klart och tydligt att Andra Vatikankonciliet för påve Benedikt inte betyder ett avbrott i kyrkans historia utan att det tydligt och klart handlar om en förnyelse av kyrkan som ingår i traditionens sammanhang. Denna sammankoppling, som inte tillåter någon som helst tveksamhet när det gäller att tolka traditionstrohet och dynamik, var ett tydligt budskap till den progressiva rörelsen men samtidigt även till den traditionalistiska, vilka två strömningar i sin uppfattning av konciliet inte är så skilda från varandra som man skulle ges att tro vid en första anblick. Slutligen tror jag att hävandet av exkommuniceringen är ett tecken på att erkännandet av konciliet är ett absolut nödvändigt villkor för att FSSPX skall kunna tagas emot i den kyrkliga gemenskapen. Detta skedde under den sista dagen under böneveckan för den kristna enhet och den dag som föregick 50-årsjubiléet av utlysningen av Andra Vatikankonciliet. För mig betyder detta att hävningen av exkommuniceringen öppnade en väg för enhet, men att Sankt Pius X:s prästbrödraskap inte kan slå in på denna väg om de inte accepterar Andra Vatikankoncliliet. Att konciliet erkänns av biskoparna tillhörande Sankt Pius X:s prästbrödraskap handlar framför allt om de läror som de avvisar och som Benedikt XVI med övertygelse försvarar: bejakandet av religionsfriheten som teologen Joseph Ratzinger redan kallat för ”slutet på medeltiden eller slutet på den konstantinska eran för Petri kyrka” (3), den katolska kyrkans val av den ekumeniska vägen, som påven har kallat sin alldeles särskilda önskan för sin påveämbetstid, och framför allt önskan att visionen av judendomen skall skrivas in i frälsningshistorien, vilket uttrycks i konciliets deklaration om de icke-kristna religionerna. Denna vision har påven under olika möten med judiska auktoriteter hälsat som ”en milsten på vägen mot de kristnas försoning med det judiska folket” (4). 3. Antisemitismen har ingen plats i kyrkan Under generalaudiensen den 28 januari, visade påve Benedikt tydligt sitt avståndstagande mot alla former av negativism eller förminskning av förintelsens fasor och den 4 februari förklarade Vatikanen på ett otvetydigt sätt att
Vissa teologer har ansett det vara sin skyldighet att under de senaste dagarna säga att påvens relationer med de andra religionerna och med judendomen hade blivit spända och förvirrade på det teologiska planet. Det är frågor som kan utgöra föremål för en vetenskaplig diskussion. Men när dylika synpunkter framhävs som argument, då verkar det som om – vare sig man vill det eller ej – påven inte ”lever som han lär” eller lyssnar på de tecken han själv givit. Att antyda något sådant är i den gällande situationen lika katastrofalt som det slumpaktiga sammanfallandet var mellan hävandet av exkommuniceringen och publiceringen av Williamsons oförsvarliga ord. Jag anser det vara mycket sårande att journalisterna hela tiden påminner om den unge Ratzingers deltagande i Hitler-Jugend. De som har läst påve Benedikts memoarer vet att han växte upp i en familj som alltifrån början hade genomskådat den nazistiska ideologin.
Hans far hade alltså med klarsynt redighet upptäckt att ”en seger för Hitler vore inte detsamma som en seger för Tyskland utan en seger för Antikrist som skulle medföra apokalyptiska tider för de troende och inte endast för dem”. (6) Påve Benedikt har heller aldrig dolt att han har sitt motstånd mot den nationalsocialistiska nihilismen att tacka för sin prästkallelse. Jag frågar mig varför det just är en sådan man och en sådan katolik som måste uthärda antisemitiska anspelningar. Påve Benedikt har under snart fyra år som påve mycket tydligt visat att antisemitism är något som är oförenligt med den kristna tron. Vi får inte heller glömma att denna positiva inställning mot judendomen redan hade förberetts under Pius XI:s påveämbetstid, då denne fördömde antisemitismen som ”en motbjudande rörelse till vilken vi kristna absolut inte får ansluta oss”. När Hitler kom till Rom år 1938, lämnade Pius XI staden och drog sig tillbaka till Castelgandolfo, under förevändning att ”han var mycket ledsen” att på just denna dag då man firade det Heliga Korset, ”man ser ett tecken på ett kors” som inte är ”Jesu Kristi eget kors”. Låt oss också påminna oss om att påven Pius XII var övertygad om att nationalsocialismens hat mot judarna inte hade något att göra med kristendomen och att han erkände att vi kristna alla vara semiter. Om vi ser på saken ur den synvinkeln så blir vi inte förvånade över att vissa biskopar och andra representanter för Sankt Pius X:s prästbrödraskap inte tar sin egen princip på allvar, enligt vilken de bekänner sig till den katolska kyrkans lära fram till Andra Vatikankonciliet. 4. Är det inte ett alltför högt pris att betala för enhet ? Det riskerar att bli en snårig och mödosam väg – om brödraskapet inte redan själva har stängt tillträdet till den. Det går att få en uppfattning om hur lång den kan bli om man tänker på att Sankt Pius X:s brödraskap i oktober 2008 gjorde saken svårare för sig genom att på internet ange sin position som var att anmoda Rom
Till detta vill jag tillägga ytterligare en reflexion. Jag antar att då påven upphävde exkommuniceringen tänkte han inte endast på de fyra biskoparna utan också på de 600 000 vanliga trogna och de 400 prästerna som förklarar sig vara medlemmar i brödraskapet och för vilkas skull påven känt sig ha ansvaret att liksom den Gode Herden återfinna det förlorade fåret. Jag tror att påve Benedikt säkert låtit sig ledas av den övertygelse som han uttryckte i följebrevet till Motu propriet:
Jag tror också att anledningarna till att man söker sig till Sankt Pius X:s prästbrödraskap med hänsyn till det stora antalet personer som ingår där, är mycket olikartade, och att hävandet av exkommuniceringen – liksom utlysandet av den år 1988 – kommer att skilja agnarna åt inom brödraskapet, på så sätt att en del kommer att finna vägen tillbaka till kyrkan och andra än mera halsstarrigt fatta posto i attityder som när allt kommer omkring inte är katolska. Och ändå återstår frågan om priset för att försöka uppnå denna enhet inte är alltför dyrt. Jag kan förstå alla som tänker så. Så som läget är just nu, är det svårt att se vad som är positivt i det hela. Men jag är övertygad om att historien kommer att ge Benedikt XVI rätt när han försökte överbrygga den delning som uppstod efter Andra Vatikankonciliet (liksom för övrigt fallet var efter flera andra koncilier). Blott Gud kan besluta om detta försök skall lyckas eller ej. Men jag hoppas – tvärtemot vad många andra säger – att det kommer att visa sig framgångsrikt. 5. Dialogen och bönen måste fortsätta Här har jag nu utlagt anledningarna till att jag inte tidigare haft möjlighet att reagera tillräckligt utförligt. Jag var tvungen att först skapa mig en egen mening om hela problematiken. Här har ni nu hela resultatet av mina funderingar för det är min biskopliga skyldighet att inte lämna er åt ert öde i denna svåra situation och att hjälpa er så bra jag kan. Jag inbillar mig inte att jag kan se och bedöma allt helt exakt. Jag försöker bara att helt enkelt presentera den verklighet och de sammanhang som dolts eller blivit förvrängda i den offentliga diskussionen. Om ni anser att sanningen är en annan, skulle jag vara tacksam om ni betraktar mina reflektioner som ett annat sätt att se på saken. Det har blivit ett långt brev och jag ber er om er förståelse. Men det visar också hur komplicerade de frågor som måste förklaras är och att vi inte får nöja oss med grova och klatschiga rubriker. Det är antagligen också ett tidens tecken att påve Benedikts önskan att bilägga en tvist som tyngt särskilt på den herde han är har väckt så mycket tvivel och tvedräkt. Vi måste förstå att vad vi har att göra med är: ”Hominum confusione, sed Dei providentia” (ung. Människan är förvirrad men Gud drar försorg) och förbli i förtröstan på att Gud än en gång kan skriva rakt på krokiga linjer. Jag skulle vilja tacka alla dem som under dessa dagar fastän de varit fyllda av tvivel och förvirring förblivit kyrkan och påve Benedikt trogna och burit honom i sina böner. Men jag skulle också vilja be er alla att överlåta denna kyrkans svåra belägenhet i Guds händer och att be Honom att visa oss vägen även i framtiden. Med mina hjärtligaste hälsningar och önskningar. + Kurt Koch Övers. NH Fotnoter: (1) Påven Benedikt XVI:s följebrev till det apostoliska brevet Motu Proprio Summorum Pontificum angående användningen av den romerska liturgin som var i bruk före reformen år 1970 (2) Christopher Geffroy, ”Benoît XVI et la ’paix liturgique’” (Paris 2008) visar tydligt och åskådligt vägen från Andra Vatikankonciliet fram till Motu propriet ’Summorum pontificum’ från år 2007. (3) Joseph Ratzinger, ”Ergebnisse und Probleme der dritten Konzilsperiode” (Köln 1965) 31-32; Problemi e risultati del Concilio Vaticano II, Brescia 1966. (4) Benedikt XVI, Tal till de israeliska storrabbinerna den 15 september 2005. (5) Joseph Kardinal Ratzinger, L’unique alliance de Dieu et le pluralisme des religions, Saint-Maur 1999. (6) Joseph Kardinal Ratzinger, La Mia Vita – Ricordi (1927 – 1977), Edizioni San Paolo, 1997
|
|||