Ledare

Relativismens diktatur i verkligheten

 


I de första dagarna av påskoktaven, då vi kristna oförställt lever i glädjen att vara delaktiga i det stora passionsdramat, där Gud visar sin goda vilja med skapelsen och sin gränslösa kärlek till oss människor, så nås vi av rubriker som väcker frågor.

Det handlar enligt pressen om en katolsk präst som sagt att homosexualitet är en

psykisk oordning

och att

de homosexuella, de impotenta och de som har hälsoproblem kan inte ta på sig familjelivets ansvar---

Detta uttalat under undervisning och i ett anteckningsunderlag riktat till katolskt kristna ungdomar som ska konfirmeras.

Växjö kommun avkrävde ett möte med kyrkoherden och pressen ökade under hela tisdagen på honom att "förklara sig".

– Jag hoppas att man i den dialogen kommer fram till att de (katolska församlingen) förstår att det här inte är ett sätt som är bra i bemötandet med unga människor, vi talar om ungdomar som är i en ålder där man sannolikt har funderingar om sig själv och vem man är och därför är det viktigt att kommunen visar att man är där,

säger "mångfaldsanvarige" Oliver Rosengren till Radio Kronoberg. Även Suzana Mocevic är mångfaldssamordnare på Växjö kommun, och en av de som driver Växjö Pride. Hon blev "upprörd" över den katolska undervisningen, och uttalar sig:

– Det är djupt olyckligt att man på vissa håll i samhället fortfarande betraktar hbtq-personer som sjuka. Det är sorgligt att den synen lärs ut till barn och ungdomar. Det vi gör i Växjö Pride handlar om att ungdomar ska få vara fria att älska den de vill, säger hon till Smålandsposten.

Nu heter det att

kyrkoherden ber om ursäkt (SR, TT)

och att

Präst gör avbön för homouttalanden (Text-TV)

I själva verket har kyrkoherde Ingvar Fogelqvist faktiskt gjort ett skriftligt uttalande, även biskop Anders Arborelius. Man beklagar om man sårat någon. Men biskopen upprepar tydligt vad vi lär och alltid lärt i denna fråga. (Som katolik kunde man önska en ännu tydligare markering att vi står för vår tro, därför vi är övertygade att den bygger på sanningen om människans natur. Den katekes som idag används har tagits fram av över 3000 katolska biskopar i samråd världen över. (2))

Men låt oss nu inte fördjupa oss i hur man bäst kan formulera en varning för utomäktenskapliga förhållanden, utan att såra några. Vi ska istället rannsaka vad som skett här. Den katolska församlingen har inbjudit de katolska föräldrar som vill, att anmäla sina omyndiga ungdomar till konfirmationsundervisning. Det är allmänt känt att vad det här handlar om är undervisning i den katolska trosläran, med utgångspunkt från Skriften, traditionen och sist men inte minst de katekeser som utges av katolska kyrkan. Undervisningen är helt en församlingsangelägenhet, den sker på enskilt område. Man skulle kunna jämföra med vilka privata sammankomster som helst - ideella föreningar, klubbar, politiska partier...

Likväl går inte bara lokalmedia ut med rubriker, utan även riksmedier såsom TT, SVT och Text-TV, med en sorts självklar uppfattning om vad som är rätt och fel i ämnet. När så Växjös kommunalanställda politiker agerar, borde mången varningslampa tändas. Ty vad vi då har är inget mindre än ett poltikerstyrt samhälle, där den så. i övriga frågor, gränslöst omhuldade yttrandefriheten hotar begränsas och inte ens kyrkornas interna undervisning lämnas ifred.

Det är nära till hands att påminna om att detta är exakt så som skedde under inledningen av den nationalsocialistiska eran i Tyskland under 1930-talet. Då infördes av rikskanslern själv, Adolf Hitler, obligatorisk undervisning i skolorna om det rätta "folkmedvetandet". Föräldrar som hade sina barn i kristna skolor fick besök av partifunktionärer som hotade dem om de inte omedelbart tog barnen ur undervisningen på klosterskolor och i seminarier, detta av omsorg om ungdomen, som man sade.

Man kan verkligen undra över vad det skulle vara som var så hotfullt för Växjö kommun, om dessa tjugo katolska ungdomar fick veta, vad som står i deras katekes, vad den kyrka de döpts i och vuxit upp med lär ut. Det finns nog ingen lämpligare vägledare än fader Ingvar Fogelqvist, Teol. Dr., före detta rektor för det katolska prästseminariet, Birgittakännare, och med ett förflutet som präst i Svenska kyrkan, att förmedla dessa kunskaper.

Vi trodde vi levde i ett samhälle som bejakar mångfalden, inte minst då inom områden som rör moral och religion. Så länge som inte värderingar så att säga tränger sig på andra, i synnerhet minderåriga utan deras föräldrars vetskap och godkännande, så borde vårt demokratiska samhälle erbjuda en självklar rätt för olika uppfattningar att göra sig gällande, på lika villkor.

Men, såsom påve Benedikt XVI predikade så ofta, så är villkoren inte likställda. Relativismen, som hävdar att det finns ingen absolut sanning, utan bara tidsbundna uppfattningar, har anspråk på att skapa en lycklig värld, som också är enig och globalt omfattande. Men det är en fåfäng dröm:

Relativismen klarar genom själva sin natur inte av att ha hela bilden klar för sig. Den lämnar ur räkningen själva de principer som gör att vi kan leva och blomstra i enhet, ordning och harmoni. (1)

Redan för tio år sedan varnade påve Benedikt profetiskt för en ny sorts diktatur, den där relativismen inte bara får, utan brutalt tar sig en makt som blir alltmer påtaglig. Här handlar det inte längre om det fria ordet, om argument och motargument, utan om ingripanden, genom politiska beslut, mediakampanjer, manipulerad undervisning i de obligatoriska skolorna och - som i detta det då senaste fallet, om flagranta inhopp i enskilda samfunds trosundervisning. (Att dessa aktioner nu främst drabbar ungdomarna själva, och inte bara de i Växjö, utan alla katolska ungdomar, vars kyrka och undervisning ställs i dålig dager, tycks ingen ha en minsta tanke på.)

Men vad än den katolska kyrkan undervisar, så är ingen tvingad att ta denna undervisning till sig. Alla kan vi leva som vi vill, vare sig vi är icke-troende eller katoliker eller judar eller muslimer, och oavsett hur vi är som personer. Så länge vi följer lagen och inte gör andra skada så står vi bara inför våra egna samveten. Vad kyrkan har är ett erbjudande, inte ett tvång.

Så - vad är det som det svenska samhället fruktar, från en kyrkoherde i Sankt Mikaels katolska församling i Växjö?

20150407

(1) Vigilieandakt Randwick Racecourse 2008

(2) Traditio, sacra nitens Scriptura, quae eos tamquam graves depravationes praesentat, semper declaravit « actus homosexualitatis suapte intrinseca natura esse inordinatos » CCC 2357
(Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”. De strider mot den naturliga lagen. )

Se även:
Hetsig kampanj mot minoritetsgrupp
Är kyrkan humanofob?
Avskaffa begeppet "sexuell läggning"
Som man och kvinna skapade han dem (1 Mos 1:27)

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2008 All rights reserved