|
||||
Två hängivna medarbetare i kyrkan reagerar mot påvliga uttalanden Kristus är inte ett val bland många |
||||
|
Inte ens en uppseendeväckande gest fick man se i Assisi. Men även om en sådan förekommit, hade denna helt säkert varit av beskedligt slag, om man betänker på vad påve Bergoglio under sitt pontifikats första halva år sagt och gjort och vars höjdpunkt var den förtroliga blinkningen till Eugenio Scalfari och intervjun i Civiltà Cattolica. De enda som befinner sig i en kinkig position är denna gång ”normalisterna”, dvs. de katoliker som på patetiskt vis försöker att övertyga sin omgivning, och ännu mera patetiskt sig själva, att inget förändrats. Allt är som det alltid varit och det är mediernas skuld för de förvrider påvens yttranden, denne påve som bara säger ”på ett annat sätt” detsamma som hans föregångare sade. Det är svårt att tro på journalisternas sätt att se på saken, dessa utövare av ett av de äldsta hantverken i världen. Ateisten Scalfari frågar till exempel: ”Ers helighet, finns något absolut gott? Och om det finns, vem är det som bestämmer vad det är?” Och påven svarar:
”Det har Ni, Ers helighet” - smickrar Eugenio Scalfari i vördnad för jesuiten, eftersom han knappt kan tro sina öron - ”redan skrivit i ett brev till mig. Ni sade att samvetet är autonomt, var och en måste lyssna på sitt eget samvete. Jag tror det är det modigaste yttrande som en påve någonsin sagt.” Och trots att ateisten så öppet serverar honom sin ateistiska begeistring, bekräftar påven det sagda:
När det Andra Vatikankonciliet för länge sedan var avslutat och den efterkonciliära tiden redan sedan länge brett ut sig, påtalade och förkastade Johannes Paulus II i det 32:a kapitlet i sin encyklika Veritatis splendor ”vissa strömningar i modernt tänkande”... Det egna samvetet ges förbehållsrätt över det moraliska bedömandet beslutar kategoriskt och ofelbart över gott och ont (…) så att man når fram till en radikalt subjektivistisk uppfattning om vad det moraliska omdömet är”. Inför en sådan radikal åsiktsändring gör tidningarna sitt ärliga och vanliga arbete. De tar upp satser av påve Franciskus som står i uppenbar motsats till det som påvar och kyrkan alltid lärt och förvandlar det till huvudrubriker för tidningens förstasida. Därmed förstärker de förstås yttrandena och gör dem mera koncentrerade, men de hittar inte på dem. Sedan 2000 år tillbaka bedömer kyrkan läromässiga uttalanden isolerat från sin kontext. År 1713 publicerade Clemens XI konstitutionen Unigenitus Dei Filius i vilken han förkastade teologen Pasquier Quesnels 101 teser. År 1864 publicerade Pius IX i sin Syllabus en förteckning över åttio irrläror som han fördömde. År 1907 tillade den helige Pius X i encyklikan Pascendi dominici gregis 65 irrläror och fördömde dem som inte är förenliga med den katolska läran. Detta är bara några exempel som får oss att tydligare förstå att ett fel kan ses med blotta ögat. Att kasta en blick i Denzinger skulle inte skada. (Heinrich Denzinger skrev Enchiridion symbolorum definitionum et declarationum (Handbok över trosbekännelser, definitioner och deklarationer'), den auktoritativa samlingen av romersk-katolska trosdokument, övers.anm.) Frånsett detta skulle i konkreta fall i påvens intervjuer en analys av kontexten bara göra sakerna ännu värre. När påve Franciskus till exempel säger till Scalfari: ”proselytism är en mycket stor dumhet”, förklarar ”normalisten” genast att aggressiv proselytism är något som förekommer bland sydamerikanska sekter. Tyvärr säger emellertid Bergoglio i intervjun till Scalfari: ”Jag vill inte omvända er.” Därav följer om man vill uttyda satsen på ett autentiskt vis att påven med ”mycket stor dumhet” faktiskt menar det arbete medlemmar av den katolska kyrkan utför för att omvända människor till den katolska tron. Det är svårt att uppfatta yttrandet på något annat sätt. Påvenförklarar i sin intervju med Civiltà Cattolica, ATT
Exakt så sade han, det är inte längre världen som ska formas i ljuset av evangeliet, utan evangeliet som omvandlas i ljuset av världen. Och vem vet hur många gånger detta kommer att upprepas, varje gång som det kommer till en kulturell förändring, varje gång kommer då den föregående läsarten att förkastas. Det är inget annat än idén om ett ständigt koncilium som jesuiten Carlo Maria Martini skapade. Vid denna stig reser sig så sakta vid horisonten idén om en ny kyrka, ”fältlasarettet” som påve Franciskus talade om i Civiltà Cattolica-intervjun, i vilket läkarna tydligen hittills utfört ett dåligt arbete.
Diskursen är klyftigt utformad för den avslutas med en fråga. Sedan växlar han argument som om kyrkan är oförmögen att ge ett svar. Detta är en förbryllande avsnitt när man tänker på att kyrkan besvarar denna fråga sedan 2000 år med en storartad och klar regel som gör syndarens absolution möjlig, om än under villkoret att förövaren ångrar sig och förpliktar sig att inte förbli i ett tillstånd av synd. Beträffande det nästan enhälliga samtyckandet hos det katolska folket och världens förälskelse för vilken evangeliet varnar, är man frestad att säga att sex månader under påve Franciskus betyder ett paradigmskifte. I verkligheten upplever vi emellertid fenomenet med en ledare som säger exakt det till folkmassorna som dessa vill höra. Detta görs onekligen med stor talang och skicklighet. Kommunikationen med det folk som blivit Guds folk där som det de facto inte längre finns någon skillnad mellan troende och otroende, är bara till ringa del direkt och spontan. Till och med förekomsten av de stora folkmängderna på Petersplatsen, under Världsungdomsdagen, i Lampedusa eller Assisi, har filtrerats genom massmedierna, som har tagit det som sitt uppdrag att leverera händelserna på samma gång som man uttyder dem. Fenomenet Franciskus undandrar sig inte mediaspelets grundläggande regler, snarare betjänar det sig av dem, som om de vore en del av dess väsen. Denna mekanism beskrevs i början av 80-talet på ett mästerligt vis av Mario Alighiero Manacorda i en läsvärd liten bok med den trevliga titeln: Televisionens språk och den vanvettiga anadiplosis. Anadiplosis är en retorisk figur som – liksom på dessa rader – börjar satsen med den föregåendes sista ord. Denna retoriska konst, Manacorda, har blivit mediaspråkets kärna.
Med tiden lyckades det masskommunikationen att helt och hållet ersätta den betydelsebärande delen med den formella delen och därmed ersätta sanningen med skenet. Detta lyckades framför allt genom de retoriska figurerna synekdoke och metonymi, genom vilka en del får antyda helheten. Informationens allt snabbare tempot tvingar medierna att försumma helheten för att genom att koncentrera sig på några skickligt utvalda aspekter erbjuda en läsart som föreger att vara helheten. Allt oftare sammanfattar tidningarna, tvn och internet de stora händelserna i en detalj. Ur denna synvinkel tycks det som om påve Franciskus är som skapad för massmedia och att massmedia är som skapade för påve Franciskus. Det räcker att nämna exemplet med en man klädd i vitt som går ner för trappan från flygplanet och bär en enkel svart läderväska. Det är en perfekt blandning av synekdoke och metonymi. Påvens person absorberas av denna svarta väska som eliminerar den sakrala bild som frammanats i sekler för att ersätta den med en helt ny och mondän bild. Påven, den nye påven, har hittat en bild för att framhäva fattigdom, ödmjukhet, hängivet tjänande, arbetet, nutiden, vardagligheten, närheten till allt som är det allra mest världsliga man kan tänka sig. Den slutliga effekten av denna process medför att den opersonliga idén av påvedömet, som inger de troende respekt men där dock ämbetsinnehavaren träder tillbaka från ämbetet, upplöses och istället hela personen kommer i förgrunden. Denna invertering av tyngdpunkten blir desto mera explosiv när man tänker på att budskapets adressater förstår dess betydelse exakt tvärtom. De bejublar den stora ödmjukheten och tror att detta skänker påveämbetet ny strålglans. Det hela liknar ”missförståndet” i påvens dialog med Scalfari. Ateisten förstår inte budskapet som en uppmaning att närma sig kyrkan utan som ett närmande av kyrkan till ateismen. Den symbolik som detta fenomen vilar på är inte av en slump byggd på vardagliga små ting. Den svarta väskan som bärs i handen på flygplanet är ett skolexempel. Men även om det handlar om bröstkors, ringen, altaret, heliga ämbar eller stolan, talar man om det material av vilket de är gjorda och inte längre om vad de representerar. Den innehållsmässiga tomhet som är ett kännetecken för vår tid ersätts av uppmärksamheten på det yttre. Ett fenomen för vår tid? Jesus befinner sig inte längre på det kors som påven bär om halsen, eftersom människorna uppmanas att tänka på det järn som föremålet utgörs av. Och återigen äter delen upp det hela, i detta fall till och med DET hela. Och ”Kristi kött” söks någon annanstans och var och en söker det var han eller hon själv vill, i den katastrof, den holocaust, som han eller hon finner det angeläget att undersöka. Idag Lampedusa, imorgon något annat. Det är resultatet av det som världens vishet frambringar och som aposteln Paulus kallade för dårskap men som idag används för at läsa evangeliet på ett nytt sätt, med tv-tittarnas ögon. Redan år 1969 skrev Marshall McLuhan till Jacques Maritain, att den av de elektroniska medierna skapade ”illusionen” av världen,
Förr eller senare kommer man att vakna upp ur denna massmediernas stora dröm och behöva mäta sig med verkligheten. Och det blir även nödvändigt att lära sig den sanna ödmjukhet som består i att underkasta sig Honom som är större än vi och som visar sig i de även för Kristi ställföreträdare oföränderliga lagarna. Och det blir nödvändigt att återigen finna modet att säga att resultatet för en katolik endast kan bli att han känner sig övergiven och förvirrad i en dialog där han uppmanas att skaffa sig en egen uppfattning om ont och gott. Ty Kristus är inte ett val av många. Inte ens för Hans ställföreträdare på jorden. 20131018 Översatt från artikeln i Il Foglio av Natasja Hovén. Fotnot: Se även: |
|||